2023-02-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Grandmannen som Anneli K och Margareta S såg ca kl 23:07 vid fönstret och som tittade in kan ha varit SE. Då var det 14 minuter kvar till mordet.
Det är ju inte helt uteslutet fölrstås.

Men åter SE måste ha lämnat Grand flera minuter före makarna Palme för att kunna vara GM, vilket inte får stöd i materialet men det kan absolut ha funnits fler än en Grandman.
Dessutom är det fortfarande obegripligt varför inte SE isåfall stämplade ut INNAN han gick till Grand.
Förvisso kunde det ge ett hyfsat tätt alibi att vara instämplad på jobbet MEN det innebär ju att han måste ta sig in oå jobbet igen för att kunna stämpla ut han kunde ju omöjligt veta om det ens gick att ta sig tillbaka in på jobbet igen, vilken flykktvög han isåfall skulle kunna ta o.s.v.
Han måste ju inse att det finns stor risk att stöta på väktarna igen med ett nyss använt skjutvapen på sig.

Skulle det lukta krut? Skulle han vara medtagen och påverkad av mordet o.s.v
Det verkar helt vansinnigt för mig att inte stämpla ut FÖRE han gick till Grand.
Citera
2023-02-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Synd bara attchan ljuger en massa för att glorifiera sin egen insats, vilken är obefintlig. Det försvårar bara utredningen.

Ingen har sett honom springa efter GM, inte ens Jeppson.
Ingen har sett honom vända OP i framåtstupa sidoläge, inte ens Anna Hage.

Om detta ljuger han.

Det gör honom förstås inte till mördare. Han kan helt enkelt vara mediakåt för att tala klarspråk. Så det är ju mellan dessa två det står.

För min del och just nu (har ändrat mig förr) har jag uppfattningen att följande leder till att det inte var SE:

Välriktat skott i vinkel uppifrån, som hade dödat även om OP burit skyddsväst. Tvivlar på att SE hade den typen av kunskap.

Iskall ett par sekunder efrer skotten. SE hade säkerligen inte haft det psyket, inte ens om han var berusad.

Hölstrar innan han sansat börjar jogga iväg. Stämmer inte in på personligheten SE.

Två skott, inte mer, helt enligt yrkesmördarskolan.

Platsen väl utvald också den enligt skolboken. Upplyst bakgrund som gör det svårt att se utseendet på mördaren samt en intilliggande gränd att fly genom, där polisbilar inte kan köra.
Yrkesmördarskolan säger du.
Mördaren uppträdde oerhört amatörmässigt på en lång rad områden.
En lång rad saker talar verkligen mot ett professionellt utfört mord.

Hanteringen av LP.
Ett skott avlossades mot henne missades från mycket nära håll.
Antingen borde hon väl inte beskjutits alls eller så borde väl mördaren ha sett till att fullfölja ocb släckt även henne??
Det finns väl ingen plan i hela världen som innehåller BÅDE skjut och skjut inte!?
Valet av plats och tidpunkt. En lönefredag kväll på en av Stockholms mest befolkade gator med en lång rad vittnen som mördaren exponerade sig för
OP rörde sig ju nästan dagligen utan livvaktsskydd på väg mellan hemmet och jobbet, ett par veckor före mordet var han och hustrun ute och åkte skidor på Djurgården o.s.v.
Det fanns ju så många bättre tillfällen att utföra mordet på.

Dessutom valdes ett tillfälle då OPs hustru var med honom och mördaren saknade helt plan för hur LP skulle hanteras.
Vapnet saknade ljuddämpare lär man sig det i yrkesmördarskolan också?

Vittnesmål menar att GM bar lågskor lär man sig på yrkesmördarskolan att bära sådana när det är kallt snö och is?Njaa det tyder snarare på att mordet inte var planerat att mördaren inte visste att han snart skulle vara på flykt,

Mycket talar för att det var mördaren som vittnet YN iakktog springandes uppe på DBG ett par minuter efter mordet.
Den springande mannen hade en fladdrande rock/jacka och höll på att fibbla med sin väska och drog till sig onödig uppmärksamhet av dessa skäl.
Är det punkt sju i Yrkesmördarskolan??
Dessa detaljer ordnar man ju före mordet givetvis.
Kort sagt mördaren uppträdde ytterst amatörmässigt på egentligen alla punkter.

Det är lätt att förstå att vi alla tror på olika scenarios och GM.
Däremot har jag svårt att förstå de som menar att mordet var välplanerat och professionellt utfört.
Det finns ju egentligen inget som tyder på det snarare tvärtom. Det skriker impulsartat slumpdå lång väg, Mördaren var verkligen an amatör på alla sätt.

V
Citera
2023-02-28, 22:03
Medlem
quggels avatar
Hehe, kul att så många gått yrkesmördarskolan. Det ante mig!

Visst har ni en poäng, eller flera.

Det här fallet är både och, vilket gör det knepigt.

Men inte för de djupt troende förstås, för dem är det klart som korvspad.
Citera
2023-02-28, 23:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Yrkesmördarskolan säger du.
Mördaren uppträdde oerhört amatörmässigt på en lång rad områden.
En lång rad saker talar verkligen mot ett professionellt utfört mord.

Hanteringen av LP.
Ett skott avlossades mot henne missades från mycket nära håll.
Antingen borde hon väl inte beskjutits alls eller så borde väl mördaren ha sett till att fullfölja ocb släckt även henne??
Det finns väl ingen plan i hela världen som innehåller BÅDE skjut och skjut inte!?
Valet av plats och tidpunkt. En lönefredag kväll på en av Stockholms mest befolkade gator med en lång rad vittnen som mördaren exponerade sig för
OP rörde sig ju nästan dagligen utan livvaktsskydd på väg mellan hemmet och jobbet, ett par veckor före mordet var han och hustrun ute och åkte skidor på Djurgården o.s.v.
Det fanns ju så många bättre tillfällen att utföra mordet på.

Dessutom valdes ett tillfälle då OPs hustru var med honom och mördaren saknade helt plan för hur LP skulle hanteras.
Vapnet saknade ljuddämpare lär man sig det i yrkesmördarskolan också?

Vittnesmål menar att GM bar lågskor lär man sig på yrkesmördarskolan att bära sådana när det är kallt snö och is?Njaa det tyder snarare på att mordet inte var planerat att mördaren inte visste att han snart skulle vara på flykt,

Mycket talar för att det var mördaren som vittnet YN iakktog springandes uppe på DBG ett par minuter efter mordet.
Den springande mannen hade en fladdrande rock/jacka och höll på att fibbla med sin väska och drog till sig onödig uppmärksamhet av dessa skäl.
Är det punkt sju i Yrkesmördarskolan??
Dessa detaljer ordnar man ju före mordet givetvis.
Kort sagt mördaren uppträdde ytterst amatörmässigt på egentligen alla punkter.

Det är lätt att förstå att vi alla tror på olika scenarios och GM.
Däremot har jag svårt att förstå de som menar att mordet var välplanerat och professionellt utfört.
Det finns ju egentligen inget som tyder på det snarare tvärtom. Det skriker impulsartat slumpdå lång väg, Mördaren var verkligen an amatör på alla sätt

V

Det är mycket i ditt inlägg som är dina egna åsikter och tolkningar om yrkesmördare, vissa av dem tycker jag är väldigt tveksamma.

Hur ofta används ljuddämpare vid "yrkesmord"? Som jag förstått det används ljuddämpare väldigt sällan överhuvudtaget, oftast är det för att minska risken för hörselskador.

Är det inte också väldigt uppmärksamhetsväckande att maskera sitt ansikte, är det något som yrkesmördare ens gör? Vanliga kläder väcker minst uppmärksamhet. Att mördaren hade lågskor är långt från fastslaget.

Jag har aldrig förstått vilka bättre tillfällen det finns att mörda Palme? Utan livvakter ute i mörkret med betydligt färre vittnen och sämre sikt än mitt på dagen.

Vad är det som säger mördaren saknade plan för Lisbet? Planen kan ha varit att skita i Lisbet, eller att skjuta henne. Är det inte ett faktum att mördaren skjuter hål i hennes kappa och att hon lite senare sjunker ner över Olof?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-28 kl. 23:11.
Citera
2023-02-28, 23:06
Medlem
Citat:

Men åter SE måste ha lämnat Grand flera minuter före makarna Palme för att kunna vara GM, vilket inte får stöd i materialet men det kan absolut ha funnits fler än en Grandman.
Dessutom är det fortfarande obegripligt varför inte SE isåfall stämplade ut INNAN han gick till Grand.
Förvisso kunde det ge ett hyfsat tätt alibi att vara instämplad på jobbet MEN det innebär ju att han måste ta sig in oå jobbet igen för att kunna stämpla ut han kunde ju omöjligt veta om det ens gick att ta sig tillbaka in på jobbet igen, vilken flykktvög han isåfall skulle kunna ta o.s.v.
Han måste ju inse att det finns stor risk att stöta på väktarna igen med ett nyss använt skjutvapen på sig.

Det verkar helt vansinnigt för mig att inte stämpla ut FÖRE han gick till Grand.
In på Skandia kunde han komma är min bedömning genom cykelförrådet med endast nyckel vilket han hade.

Krutrök är inget att oroa sig för efter 2 skott
Citera
2023-02-28, 23:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
In på Skandia kunde han komma är min bedömning genom cykelförrådet med endast nyckel vilket han hade.

Då är det konstigt att han inte använder sig av denna nyckel för att ta sig in på Skandia 23:40. Om det nu var så enkelt ta sig in och ut där utan att upptäckas av väktarna så vore det ju perfekt...
Citera
2023-02-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Då är det konstigt att han inte använder sig av denna nyckel för att ta sig in på Skandia 23:40. Om det nu var så enkelt ta sig in och ut där utan att upptäckas av väktarna så vore det ju perfekt...
Där har du verkligen en poäng.
Hade han dessutom stämplat ut redan innan han gick till Grand så skulle han ju kunnat ta sig både in för att t.ex dumpa vapnet på sitt rum och sedan ut igen samma väg utan att behöva stöta på väktarna.
Citera
2023-02-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Men borde han inte då stämplat ut INNAN han gick till Grand?
Då kunde han ju ha tagit sig in med hjälp av nyckeln upp till rummet dumpa vapnet, och sedan ta sig ut samma väg utan att slippa stämpla ut och passera väktarna.
Risken att han mött väktarna borde varit minimal ju.
Citera
2023-02-28, 23:26
Medlem
Citat:
Det är mycket i ditt inlägg som är dina egna åsikter och tolkningar om yrkesmördare, vissa av dem tycker jag är väldigt tveksamma.

Hur ofta används ljuddämpare vid "yrkesmord"? Som jag förstått det används ljuddämpare väldigt sällan överhuvudtaget, oftast är det för att minska risken för hörselskador.

Är det inte också väldigt uppmärksamhetsväckande att maskera sitt ansikte, är det något som yrkesmördare ens gör? Vanliga kläder väcker minst uppmärksamhet. Att mördaren hade lågskor är långt från fastslaget.

Jag har aldrig förstått vilka bättre tillfällen det finns att mörda Palme? Utan livvakter ute i mörkret med betydligt färre vittnen och sämre sikt än mitt på dagen.

Vad är det som säger mördaren saknade plan för Lisbet? Planen kan ha varit att skita i Lisbet, eller att skjuta henne. Är det inte ett faktum att mördaren skjuter hål i hennes kappa och att hon lite senare sjunker ner över Olof?
Jag är förvisso inte yrkesmördare eller har någon erfarenhet av sådana.
Det är mycket möjligt som du säger att man sällan använder ljuddämpare t.ex jag kan inte motsäga detta. Jag har inte skrivit något om maskera ansikte det var en annan skribent jag anser att det nog snarare väcker viss uppmärksamhet att göra så så jag håller med dig där men som sagt jag har aldrig skrivit att ansiktet borde ha maskerats.
Citera
2023-02-28, 23:41
Medlem
Citat:

Här kommer väl den där dörren in i bilden...

Skjuter han Olof vid Grand så går han in via bakdörren och sen stämplar ut..

Han vågade inte vid Grand pga Mårten , gick bakvägen in på Skandia och stämplar ut..

Vem får han syn på när han kommer ut på Sveavägen igen....Jo den där jävla Palme utan Mårten

Pang Pang
Citera
2023-02-28, 23:44
Medlem
Citat:
Men borde han inte då stämplat ut INNAN han gick till Grand?
Då kunde han ju ha tagit sig in med hjälp av nyckeln upp till rummet dumpa vapnet, och sedan ta sig ut samma väg utan att slippa stämpla ut och passera väktarna.
Risken att han mött väktarna borde varit minimal ju.

Mellan vilka klockslag stod bakdörren öppen på ?
Citera
2023-02-28, 23:50
Medlem
Citat:

Såg att Gahn stängde dörren 23:22 och att den stod öppen mellan 22:10 till 23:21

Jag tror att jag har kommit på en sak som ingen har tänkt på

Jag har hittat en riktigt bra grej..

Gahn är mäktigt irriterad att "någon" öppnat denna dörr och stänger ilsket igen den...

Men vänta lite nu ...

Någon ??

Kl 23 på kvällen använder alltså denna "någon" som med säkerhet inte är väktarna själva..

Då kollar man alltså upp vilka förutom väktarna som ens är kvar på Skandia kl 23 en fredagskväll

Skulle jag gissa så inte många fler än en viss person !!

Finns det några som kan detaljerna om ens det finns fler som är kvar ?

Vet det finns experter som kanske känner till detta !
Senast redigerad av Problem2020 2023-03-01 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in