2023-03-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Finns inget som är obekvämt för mig.
Sitter och har en hel hög med hjärntvättade krakar imot mig.
Det bekävma hade varit att lämna denna tråd . Men uppenbarligen har ni sprungit på en kille med både åsikter och ryggrad som inget av det viker.

Nej ryssar vet vi rent historiskt är rena asen mot sina fångar. vart vill du komma med det ?

Tror nog det är du som behöver läsa på. Hur man inte lämnar sina vänner i sticket

Ja, annars blir en anställd och avlönad rystroll som inte bestämmer sina egna arbetstider, uppgifter och arbetsplats, och som ständigt övervakas av de andra soldaterna, attackerad. Vid en oönskad reträtt skjuts soldaterna ner av sina egna officerare – det är förhållandena i diktaturen Ryssland.
Citera
2023-03-01, 11:36
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"Familjen har klätt sig i Ukrainska flaggan. En man stoppar dem och utropar ”Slava Ukraini!”. De känner stöd från hela världen, säger kvinnorna.
Vi kommer att vinna kriget i år. Det finns inte en ukrainare som tror annat."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/KnGLoE/ukraina-kommer-vinna-kriget-i-ar

Det är detta jag menar med falskt hopp. Jag tror inte Ukraina vinner kriget i år. Tyvärr påhejas de av omvärlden. Ett godhjärtat stöd som bottnar i bra värden som rättvisa och demokrati (sen finns det mörkare sidor också). Men det leder, tror jag, till minst sagt tråkiga konsekvenser.

Dessutom är det en slags homogeniseringstänk. Finns det en människa som tror något annat? Då är de ingen riktig "ukrainare".

Kan du inte åka ner och göra en undersökning bland Ukrainarna, om de vill strida för sitt land?
Det finns visserligen flera undersökningar som säger, vi vill inte ha med ryss-land att göra,
Men, det verkar inte vara något som du tycker är viktigt att lyssna på. Varför skulle vi bry oss om det?
Ukrainas valde president, säger stopp och nej till ryss-land. Ska vi lyssna på det?
Folkrätten, ska vi lyssna på det?
FNs omröstningar, ska vi lyssna på det?

Lägg ner vapnen! Stoppa stödet!
Låt Ukraina gå sitt öde till mötes, ensamma.
Känns lite rysskt och jag anar Nuland i dimman också...
Citera
2023-03-01, 11:37
Medlem
Citat:
Att Azov är hjältar och ett föredöme, det råder de inge tviel om

Ang Bakhumt håller tiden att rinna ut för Ukrainarna

Vilken tid då?
Citera
2023-03-01, 11:38
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering om läget vid Bakhmut.

Citat:
01.03.2023 uppdateringen. Situationen för Bakhmut är fortsatt mycket kritiskt, därför att;
1. Underhållsvägarna är nu sårbara för även lätta granatkastare
2. Wagner har satt in alla sina elitsoldater och fått nytt materiel
3. Terrängen gynnar nu anfallarna.
Trots detta fick vi stopp på deras attacker norr om staden, tillfälligt ialla fall. Just nu är det enligt min mening dags att dra oss tillbaka till Chasiv Yar - Konstantinyvka linjen , vilken är mycket lättare att försvara. Vi kan lätt sätta upp ett nytt Bakhmut här, i form av hur länge striderna måste fortgå innan turisterna kan inta Chasiv Yar. Att det skulle vara någon fara för Kramatorsk finns inte i detta skede ännu.
Vi har även blivit aktivare i att använda HIMARS igen vilket visar att vi fått påfyllning av ammunition. Vi har slagit ut en hel del vapendepåer långt in på ockuperat territorium.
Sedan till artikeln i YLE om en sk hög finsk officer som påstår ett och annat. Nu känner jag till herremannen iftåga och hans eskapader här i landet. Hans uttalanden skall tas med en stor nypa salt, han påstår bla att Finland har världens bästa militärutbildning. Att förstå att detta påstående inte håller sträck behöver man inte vara Einstein för att förstå.

Citat:
Tilläggsinformation kring norra delen av Bakhmut; efter hårda strider är turisterna för tillfället stoppade. Gårkvällens och nattens strider var en av de hårdaste någonsin kring Bakhmut. Den lede fi led enorma förluster, så även vi. Två av mina pojkar led hjältedöden. Leve deras minne för fosterlandets väl!!
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-03-01, 11:40
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det verkar vara alldeles omöjligt för er att begripa att man inte är "pro-ryss" enbart för att man inte avgudar Zelenskyj. Och man behöver inte vara ett fan av Zelenskyj för att avsky Putin heller, för den delen. Tänk om alla andra trådar som berör olika konflikter höll samma låga nivå. Så fort någon inte delar ert narrativ så kan man bara hävda pro- det och det, troll hit och dit. Det är infantilt, och hade lett till varningar och avstängningar i andra trådar. Just denna konflikt är så enormt triggande för folk att de överhuvudtaget inte ens accepterar andra infallsvinklar. Jag antar att Jordan Peterson är ett pro-ryskt troll han med för att han vågar se nyktert på konflikten från olika perspektiv.

Är detta inte ett öppet debatt forum?
Har du satt reglerna för vad man får framföra, ha invändning mot eller hur man ska uttrycka sig?
Inte många är hjärnkirurger här, men folkrätten borde varje svensk person vara väldigt bekant med och stå bakom.
Så nej, jag fattar inte vad ryss-land har att göra i Ukraina. Finns inga legala skäl till detta.
Citera
2023-03-01, 11:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Så du tror på riktigt att om Bakmuth blir omringat att de lyckas hålla staden ?
Först ska de förstås bli omringade innan frågan ens är aktuell. Blir de inte omringade eller drar sig ut innan dess är frågan ointressant. Kan du inte skriva något vettigt. Din s.k. fråga är förstås både ledande, hypotetisk och dum.

Tror du att Ryssland avslutar kriget om någon kör ett in ett spett i arslet på Putin, tills det tränger ut ur munnen på honom?
Citera
2023-03-01, 11:47
Medlem
Reimers avatar
Lars Wilderäng om läget vid Bakhmut.

Citat:
11:33 Lite anekdotiska direktrapporter från Bakhmut. Det omskrivna sjukhuset ska evakuerat och omgrupperat till ny plats. Det är trots de ryska framgångarna norr om staden fortfarande möjligt att köra in och ut från staden. Soldater tar läget med en axelryckning och menar att det ser värre ut på kartan än vad det är, men samtidigt är de öppna för att man kan komma att retirera och att syftet med Bakhmut är att blöda ut ryssen maximalt. Söder om staden är läget stabilt.

https://cornucopia.se/2023/03/uppdateras-skyhoga-ryska-forluster-hotfullt-lage-vid-bakhmut-ryssland-forbereder-offensiv-pa-sodra-f ronten/
Citera
2023-03-01, 11:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Oroade dig inte - den ukrainska flaggan togs sedan bort.
Togs den bort? Hur vet du det? För att någon skriver det?

Förklara då varför många människor runt stridsvagnen har ukrainska flaggor virade runt sig i klippet du visade?

Citat:
I Tyskland är befolkningen mer skeptisk till USA/Nato än den styrande PK-eliten. Särskilt i forna DDR.
Så kan det vara. DDR-folk är underliga. De levde 40 år under totala hjärntvätt.

Citat:
Du låtsas bara ovetande för att provocera. Du vet mycket väl att det var vänner till Ryssland och fred med detta land som lade dit dem liksom att IS slog ut en hel kolonn Leopard 2 stridsvagnar på väg in i en stad. Smaka på ordet "frågvis" och tänk efter vad det betyder.
Finns inga belägg för att de slog ut en "hel kolonn" leoparder på väg in i en stad. Då användes stridsvagnen jävligt fel i sådana fall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_al-Bab#Use_of_Leopard_2_tanks
Citera
2023-03-01, 11:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"Familjen har klätt sig i Ukrainska flaggan. En man stoppar dem och utropar ”Slava Ukraini!”. De känner stöd från hela världen, säger kvinnorna.
Vi kommer att vinna kriget i år. Det finns inte en ukrainare som tror annat."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/KnGLoE/ukraina-kommer-vinna-kriget-i-ar

Det är detta jag menar med falskt hopp. Jag tror inte Ukraina vinner kriget i år. Tyvärr påhejas de av omvärlden. Ett godhjärtat stöd som bottnar i bra värden som rättvisa och demokrati (sen finns det mörkare sidor också). Men det leder, tror jag, till minst sagt tråkiga konsekvenser.

Dessutom är det en slags homogeniseringstänk. Finns det en människa som tror något annat? Då är de ingen riktig "ukrainare".

Ryssland har illegalt ockuperat ukrainska territorium. Dom ska kastas ut ur Ukraina. Varenda rysk soldat med vapen i hand på ukrainsk territorium ska dödas. Vad är ditt problem?
Citera
2023-03-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är ett självmordsuppdrag. Man slåss inte mot en kärnvapenmakt...

Med den logiken kan alltså orcherna marschera in i princip varsomhelst? Och du skulle anse det vara rätt?
Citera
2023-03-01, 11:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag har aldrig sagt att jag stödjer Ryssland överhuvudtaget, och allra minst Putin. Då räcker det ändå med att man säger något "dåligt" om Zelenskyj för att bli kallad rysstroll, det är ju befängt. Måste ena sidan vara felfri bara för att den andra sidan är dålig? Det är ju bara löjligt att hävda något sådant.

Nej, det var inte det jag sa. Men om t.ex. alla pro-palestinska debattörer skulle skrika "judetroll" varje gång någon försvarar Israel, och vice versa, så hade diskussionsnivån blivit synnerligen låg i de trådarna, tycker du inte? Sådana kommentarer har svämmat över denna tråd sedan dag ett, ibland bara som oneliners och utan vidare förklaring i inläggen.

Det är ju löjligt låg nivå. Nu verkar moderatorerna skärpt till sig dock så man kommer väl inte undan lika lätt längre att bara mata oneliners och avvisa andra debattörers trovärdighet med förklaringen "rysstroll". Men narrativet är detsamma, vilket var min poäng, nämligen att detta ämne tycks vara så enormt känslomässigt för somliga att man knappt kan leva med att andra försöker se på konflikten från olika perspektiv, utan att för den delen ta ställning för Ryssland. Man har förlorat förmågan att hålla flera tankar i huvudet helt enkelt, vilket är fanatiskt och allra mest anti-intellektuellt.

Du är väl inget rysstroll, men du är bra märklig minst sagt.
Olika perspektiv..??. nu drar du allt åt rysshållet milt sagt.
Hade du kritiserat Norge också när de blev invaderade av Tyskland 1940?? idiot.

Det finns en tid för kritik och det finns en tid för solidaritet, du verkar inte kunna h¨lla dessa två tankar i huvet?

Edit

att alla ukrainare ens skulle vilja dö för att "försvara sin frihet, sina kvinnor och sina barns framtid" går inte att bekräfta, eftersom det är ett väldigt luddigt påstående. Det är inte direkt så att ukrainarna skulle bli gasade om Ryssland fick gehör för sina framförda krav, de hade sannolikt levt sina liv som vanligt. De flesta vill nog hellre leva i fred och umgås med sina familjer än att dö, det är 2023 så någon ära att kriga för finns inte egentligen. Kriget kommer att upphöra på ett eller annat sätt ändå och då går världen vidare, Putin och Zelenskyj i synnerhet. Det är onödig blodspillan oavsett hur man ser på det från båda sidor.

Tydligen ett citat från dig... nog är det befogat att kalla dig putins hantlangare, tveklöst när man läser vad du anser.
Skulle du resonera likadant om Sverige blev invaderat då finns det ett skällsord till dig som också syftar på Norge 1940..
Senast redigerad av RealTide 2023-03-01 kl. 12:05.
Citera
2023-03-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Helt rätt. Jag skulle lägga till att tyskarna 1943-44 kunde använda tigern på de ukrainska slätterna. De kunde skjuta ryska stridsvagnar på stora avstånd. Där fanns det en teknisk skillnad som spelade roll. Den skillnaden spelade mindre roll i Bocage i Normandie där stridsavståndet kunde vara några 100-tals meter. Man ska komma i håg att under WWII skedde stridsvagnstrider ofta på 500-700m avstånd och de, som sköt först vann oftast. Därför var Antitank-kanoner så farliga. Man såg dem inte.

En sak i taktik som skiljer NATO emot Ryssarna är att ryssarna ofta kör med stängd lucka och ser sämre. NATO*, då tittar ofta vagnsledaren ut genom luckan och stänger först det blir strid. Sen en annan konstig sak är att både ryssarna och Ukrainarna inte använder rök ofta.

Så givetvis kan man använda leopard i försvar. MEN för att vinna krig måste ofta anfalla.

Problemet för tyskarna var trots att de hade nästan hela europas industrikapacitet bakom sig var att de inte kunde producera tillräckligt många - de var för krävande att massproducera.

Det är antagligen sådana faktorer som kommer avgöra detta krig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in