2023-03-01, 10:32
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
tack då går vi vidare.
Nej just nu är det inte helt lämnande åt sitt öde. Men det ser ju onekligen mörkt ut för dem. Blir de omringade så finns det inte någon som helst strategiskt fördel i det.

Om det är 100 eller 20 000 st spelar inte så stor roll. Hamna i ett gulage uppe i Sibirien är inget som någon vill göra. Flera av de tappra från Azov i Mariupol har ju nu sedan de blivit släppta avlidit av sviterna av fångenskap.
Det stärker knappast stridsmoralen om man vet att man blir lämnad. Här är jänkarna ett föredöme. De VET att de kommer sändas ut ett räddningsteam efter dem

Vad snackar du om?
Utbyte av POW sker hela tiden. Soldater från Azov också.
Ett påstående som detta, är bevis för att du inte följer med.
Varför skriver du, när du inget vet?

Att inte lämna sina soldater bakom är USA och Ukraina duktiga på.
Att Azov hamnade i sitt prekära läge, kom sig av att man blev inringad av övermäktiga styrkor och det fanns inga möjligheter att "frita" dessa styrkor. Men men flög in med helikopter och lämnade förnödenheter och tog med sig sårade, så länge det gick.

Däremot, ser vi bevis på hur ryssar lämnar sina i sticket Man kör över sin egna, redan döda vet vi inte.
Skriv något om det istället!
Jag hjälper dig med rubrik: Hur kan ryssar bete sig som svin mot varandra?
Citera
2023-03-01, 10:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Tänker på inlägg som det här.

Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det är troligen en korrekt siffra ukranias soldater får mycket bätre vård än ryska. Så rimligen har ryssland minst 10 gånger fler döda. Ukraina har förlorat kring 100000 soldater i skadade och döda. Siffran för Ryssland är över 600000

Mitt svar var att båda sidorna har lika stora förluster.
Jo, men du säger ju att "västpropagandan" säger så?

Jag ser inte informationen som yppas på Flashback som någon vedertagen information så länge ingen visar någon källa. Utan då blir det påståenden som kan diskuteras vidare.

Men om du ser enskilda användare på Flashback som västpropaganda så får det vara så. För mig är propaganda mer medialt.
Citera
2023-03-01, 10:36
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Väldans tur att dessa fritänkare inget med Ukrainas frihet har att göra. Kritisera ett land som försvarar sig mot en aggressor? Underligt

Även om man som de flesta stöttar Ukraina med hela hjärtat är det ju viktigt att kunna ta in information från olika källor. Konstruktiv kritik är ju en förutsättning för att utvecklas det med. En utmaning för Ukraina är att Ryssland möjligen lär sig av sina taktiska misstag under 2022. Lite som de allierades räd i Dieppe.
Citera
2023-03-01, 10:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
tack då går vi vidare.
Nej just nu är det inte helt lämnande åt sitt öde. Men det ser ju onekligen mörkt ut för dem. Blir de omringade så finns det inte någon som helst strategiskt fördel i det.

Om det är 100 eller 20 000 st spelar inte så stor roll. Hamna i ett gulage uppe i Sibirien är inget som någon vill göra. Flera av de tappra från Azov i Mariupol har ju nu sedan de blivit släppta avlidit av sviterna av fångenskap.
Det stärker knappast stridsmoralen om man vet att man blir lämnad. Här är jänkarna ett föredöme. De VET att de kommer sändas ut ett räddningsteam efter dem
Nu struntade du igen i att svara på min fråga för att det var obekvämt.

Vad du sedan menar med ditt påstående är att ryssar inte tar hand om sina fångar? Ett krigsbrott bara det som du ändå sitter och hejar på och accepterar.

Jo, det spelar förresten stor roll om det är 100 eller 20000 soldater. Kanske inte i din värld men i militärstrategisk värld så spelar det roll. Eftertrupper vid ett tillbakadragande löper alltid en risk att bli omringade när man drar sig tillbaka men det betyder inte att de blir lämnade medvetet. De vet själva om risken och accepterar den som soldat.

Du bör kanske läsa någon bok om militär strategi innan man kommer med påståenden. Jag säger det i all välmening.
Citera
2023-03-01, 10:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Helt rätt. Jag skulle lägga till att tyskarna 1943-44 kunde använda tigern på de ukrainska slätterna. De kunde skjuta ryska stridsvagnar på stora avstånd. Där fanns det en teknisk skillnad som spelade roll. Den skillnaden spelade mindre roll i Bocage i Normandie där stridsavståndet kunde vara några 100-tals meter. Man ska komma i håg att under WWII skedde stridsvagnstrider ofta på 500-700m avstånd och de, som sköt först vann oftast. Därför var Antitank-kanoner så farliga. Man såg dem inte.
Exakt. Jag vill påstå att Tigern i Normandie var ett psykologiskt hot. Det var möjligen söder om Caen som de var effektiva. Vi ska inte heller glömma Villers Bocage där Wittman ställde till det.

Men i Ukraina har vi öppet långa slätter. Där bör avståndet vara en fördel för Leopard i dold position.

Citat:
En sak i taktik som skiljer NATO emot Ryssarna är att ryssarna ofta kör med stängd lucka och ser sämre. NATO*, då tittar ofta vagnsledaren ut genom luckan och stänger först det blir strid. Sen en annan konstig sak är att både ryssarna och Ukrainarna inte använder rök ofta.
Rök är också något jag noterat. Den används i princip aldrig vid anfall för att täcka avancerade vagnar över öppna fält. Istället används röken endast när man blivit påskjuten. Ryska vagnar har ju fördelen att de skickar diesel på varma delar av motorn och får rök "gratis". Men det kanske beror på att rysk optik inte kan se genom röken. Jag är lite osäker där hur pass utvecklad den är.

Citat:
Så givetvis kan man använda leopard i försvar. MEN för att vinna krig måste ofta anfalla.
True
Citera
2023-03-01, 10:43
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad snackar du om?
Utbyte av POW sker hela tiden. Soldater från Azov också.
Ett påstående som detta, är bevis för att du inte följer med.
Varför skriver du, när du inget vet?

Att inte lämna sina soldater bakom är USA och Ukraina duktiga på.
Att Azov hamnade i sitt prekära läge, kom sig av att man blev inringad av övermäktiga styrkor och det fanns inga möjligheter att "frita" dessa styrkor. Men men flög in med helikopter och lämnade förnödenheter och tog med sig sårade, så länge det gick.

Däremot, ser vi bevis på hur ryssar lämnar sina i sticket Man kör över sin egna, redan döda vet vi inte.
Skriv något om det istället!
Jag hjälper dig med rubrik: Hur kan ryssar bete sig som svin mot varandra?

Vad jag snackar om lär väl vara rätt så uppenbart!
Ja Azov i Mariupol blev helt lämnade åt sitt öde.
Det stämmer att Azov själva försökte med några inflygningar. Men Ukrainska armen fullständigt lämna dem i sticket precis som de gör i Bakmuth.

Har i rätt måga trådar skrivt att ryssen beter sig som svin mot sina egna.
Men skriver det igen då så du fattar.
Ryssen beter sig på ett högst osmakligt sätt m,ot allt och alla.
Citera
2023-03-01, 10:44
Medlem
HBTQ-federationens förluster har ånyo börjat öka. Dom är hela tiden på en (S)krämmande hög nivå....(S)... ......
Idag har vi inrapporterat ytterligare 650 st eliminerade fascistbögar och totalt för hela kriget är vi uppe i 149.890 st eliminerade.

Med ett bibehållet normalt av 480 stupade per dygn visar kalkylen att genombrytning av 200.000-gränsen kommer att ske den 13 juni.

Materiella förluster börjar också öka igen, vi har 7 utslagna tanks och 8 förstörda bepansrade stridsfordon. Mycket bra siffror för utslagna bögiga artilleripjäser, hela 10 st samt ett utslaget raketartillerisystem.
Ukraina slår hela tiden mot ammunitiondepåer och materielförråd men resultatet av detta redovisas ej.

Allt pekar på att Ryska HBTQ-federationen tvingas dra sig ur kriget före årsskiftet.
Citera
2023-03-01, 10:45
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är ett självmordsuppdrag. Man slåss inte mot en kärnvapenmakt...
Jasså?

Så om en kärnvapenmakt typ Nordkorea kommer och säger att de vill ta över Sverige, så tycker du att vi bara ska överlämna allt till Rocket man?

Hur blåst är du?

Ukraina gör givetvis helt rätt som försvarar sig med allt de har mot den ryska aggressionen!
Citera
2023-03-01, 10:46
Medlem
Citat:
Vad jag snackar om lär väl vara rätt så uppenbart!
Ja Azov i Mariupol blev helt lämnade åt sitt öde.
Det stämmer att Azov själva försökte med några inflygningar. Men Ukrainska armen fullständigt lämna dem i sticket precis som de gör i Bakmuth.

Har i rätt måga trådar skrivt att ryssen beter sig som svin mot sina egna.
Men skriver det igen då så du fattar.
Ryssen beter sig på ett högst osmakligt sätt m,ot allt och alla.

Nej, Azov offrade sig så att ryska framryckningen norrut inte blev av.
Den skulle ha tagit övergångarna vid Dnepr och hade varit livsfarlig.

Ingen offras vid Bakhmut tönt utom ryssarna.
Citera
2023-03-01, 10:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Turkarna gav sig in i en stad med en kolonn Leopard 2 och blev beskjutna på nära håll från sidan av IS - något som dessa stridsvagnar inte till och användes felaktigt. Det finns vad jag vet inga stridsvagnar hur moderna de än är som kan användas så dumt. Löjligt att begära länkar för du hittar dem hur enkelt som helst. Tror faktiskt inte ukrainska stridsvagnsörare som skall köra dessa är så innihelvete dumma som du och tror Leopard 2 tål nära beskjutning från sidan är ofarlig.
Igen så vränger du lite på sanningen. Siffrorna är lite olika men några övergavs och förstördes senare (de som jag uppgav). Några skadades av IED's och andra antitankvapen och förstördes senare. Det finns bildbevis på 8st förstörda Leopard. Men det är helt klart inget supervapen. Så långt håller jag med dig.

Citat:
Leopard 2 är totalt olämplig för offensiva strider inne i bebyggelse men det gör den inte sämre i andra förhållanden.
Inga stridsvagnar är bra i bebyggelse.

Citat:
Samma med blommorna i Berlin. Hur enkelt som helst att få bekräftat och eftersom det här hände för några dagar sedan så skall jag vara bussig att dig hjälpa: https://www.youtube.com/watch?v=zBXeV9jHKSs
Tack, precis det jag vill se.

Du funderar inte på varför det sitter Ukrainska flaggor på den?

Hade man velat hedra Ryssland så hade det suttit ryska flaggor på den.

Tror du då att blommorna är för den ryska besättningen eller för de döda ukrainska soldaterna i konflikten?

För helvete, visste väl att det var någon fuffens med ditt påstående.
Citera
2023-03-01, 10:55
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nej, Azov offrade sig så att ryska framryckningen norrut inte blev av.
Den skulle ha tagit övergångarna vid Dnepr och hade varit livsfarlig.

Ingen offras vid Bakhmut tönt utom ryssarna.

Att Azov är hjältar och ett föredöme, det råder de inge tviel om

Ang Bakhumt håller tiden att rinna ut för Ukrainarna
Citera
2023-03-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Även om man som de flesta stöttar Ukraina med hela hjärtat är det ju viktigt att kunna ta in information från olika källor. Konstruktiv kritik är ju en förutsättning för att utvecklas det med. En utmaning för Ukraina är att Ryssland möjligen lär sig av sina taktiska misstag under 2022. Lite som de allierades räd i Dieppe.

Stöttar inte mågon part....Detta eviga tjafs om partiskhet och tillhörande synfel..
Konstruktiv kritik ja. Framställt här som något annat. Utmaningen lär gå på båda hållen. Så "nyheten" som diskuteras kan helt klart diskuteras....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in