Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-01, 08:10
  #805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
När man är 15 tror man själv att man klarar allt. Men att köra bil på ett säkert sätt i trafiken handlar inte bara om synskärpa eller teoretiska kunskaper. Eller att rent praktiskt kunna hantera fordonet. Det handlar också om att ha uppnått en viss nivå av mental mognad, ansvarstagande och konsekvenstänk. Det kommer du förstå när du blivit vuxen.
Du kan inte kvantifiera och mäta mental mognad, ansvarstagande och konsekvenstänk.

Edit: Kan man det så använd de måtten vid körkortsprövningar oavsett ålder.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-03-01 kl. 08:14.
Citera
2023-03-01, 08:11
  #806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Ja man kan ju klä in det hur man vill. Personligen tycker jag inte om att lämna ifrån mig makt över mitt eget liv. Nästa gång bestämmer EU något du inte håller med om. Men då är du så klart lika glad i hågen?
Jag tycker snarare att den som beslutade om förenklat regelverk för att registrera A-traktorer förstörde makten över livet för alla oss andra. Det går knappt att köra bil fortare än 30 på vissa vägar nu längre.

Är jätteglad om EU hjälper oss att få tillbaka vägarna.
Citera
2023-03-01, 08:12
  #807
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Eller så gör Sverige som USA och låter 16 åringar ta körkort? Ser inget fel i det rent principiellt. Visst en del kanske inte är mogna, psyktest? Jag hade nog inte klarat det då jag var 16.

Då har man gratis skjuts hem från krogen 2 år tidigare
Citera
2023-03-01, 08:15
  #808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Grundproblemet är att du med integritet vill ta dig ifrån A till B varm och torr så snabbt som möjligt.

Det som tillhandahålls är cykel, moped, traktor och buss vilket inte uppfyller kraven.

Lös transportbehovet och slipp A-traktorer.

Det är ju inte det de handlar om. A-traktorer används som rena bus och lekfordon. 15-åringar är inte mogna att köra bil i trafiken - där ligger problemet!
Citera
2023-03-01, 08:16
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Grundproblemet är att du med integritet vill ta dig ifrån A till B varm och torr så snabbt som möjligt.

Det som tillhandahålls är cykel, moped, traktor och buss vilket inte uppfyller kraven.

Lös transportbehovet och slipp A-traktorer.
Kollektivtrafiken är bra på de flesta platser i landet när vi pratar om att ta sig till och från skolan. Sen finns det ju vissa som bosätter sig sju mil rätt in i skogen och sedan gnäller över att det inte går bussar förbi huset en gång i timmen. Bor man otillgängligt får man finna sig i att lösa transporterna för barnen, annars är det fritt fram att flytta närmare civilisationen.
Citera
2023-03-01, 08:18
  #810
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Då har man gratis skjuts hem från krogen 2 år tidigare

Ja så kan man ju också se på saken,
Citera
2023-03-01, 08:19
  #811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Kollektivtrafiken är bra på de flesta platser i landet när vi pratar om att ta sig till och från skolan. Sen finns det ju vissa som bosätter sig sju mil rätt in i skogen och sedan gnäller över att det inte går bussar förbi huset en gång i timmen. Bor man otillgängligt får man finna sig i att lösa transporterna för barnen, annars är det fritt fram att flytta närmare civilisationen.
Sverige är ett stort land med gles befolkning. Finn dig i det och anpassa transporterna efter verkligheten.
Citera
2023-03-01, 08:20
  #812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Du kan inte kvantifiera och mäta mental mognad, ansvarstagande och konsekvenstänk.

Edit: Kan man det så använd de måtten vid körkortsprövningar oavsett ålder.

Du menar alltså att det inte är någon skillnad på mental mognad, ansvarstagande och konsekvenstänk mellan ett barn och en vuxen? Det som inte går att kvantifiera existerar inte enligt dig? Lider du av autism?
Citera
2023-03-01, 08:21
  #813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Det är ju inte det de handlar om. A-traktorer används som rena bus och lekfordon. 15-åringar är inte mogna att köra bil i trafiken - där ligger problemet!
Lögn. Transportbehovet är grundproblemet.

Lek och bus är ett helt annat ämne eftersom det berör alla möjliga fordon. Och inte bara 15-åringar.

Men jag håller med om att ansvarslös framfart är ett generellt problem. Dock ett separat sådant.
Citera
2023-03-01, 08:22
  #814
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeSantis
Letade, men hittade ingen annan som startat ett ämne om denna nyhet. EU-komissionen vill införa ett nytt "B1-körkort" för att få framföra EPA-traktor (A-traktor). Dessutom vill de att åldersgränsen ska höjas till 16 år.

EU vill ha nytt körkort för A-traktor

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...-for-a-traktor

Är det verkligen rimligt att EU ska lägga sig i vilka körkortsregler vi ska ha för EPA-traktorer i Sverige? Såvitt jag känner till får dessa bara framföras i Sverige, så det borde överhuvudtaget inte vara en fråga för EU.

Vad tycker ni för övrigt om förslaget? Själv tycker jag att vi redan tillräckligt med förmynderi. Jag skulle hellre se att åldern för att få köra bil sänktes till 16 år. Det skulle underlätta för många ungdomar på landsbygden, men det är förstås ingenting som EU-byråkraterna i Bryssel förstår sig på!

EDIT: Uppenbarligen vet inte rumänen Andia Valeans ens om vad som gäller i Sverige eftersom att hon tror att EU-förslaget skulle leda till en sänkt åldersgräns.

Sätt körkortskrav och öka den tillåtna hastigheten till 40, så slipper man ligga i 30 när man hamnar bakom.
Citera
2023-03-01, 08:23
  #815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Du menar alltså att det inte är någon skillnad på mental mognad, ansvarstagande och konsekvenstänk mellan ett barn och en vuxen? Det som inte går att kvantifiera existerar inte enligt dig? Lider du av autism?
Menar du en ettåring och en 60-åring? Eller en 17,5-åring och en 18,5-åring? Dessutom skiljer det från individ till individ.

Jag kan tänka mig omogna 40-åriga afghaner, downsmän och sydsudaneser. Jag kan också tänka mig 17-åriga småbarnsmammor som inte vill trängas i kollektivtrafiken bland alla rånare och våldtäktsmän.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-03-01 kl. 08:38.
Citera
2023-03-01, 08:29
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Det som inte går att kvantifiera existerar inte enligt dig? Lider du av autism?
Eftersom man inte kan bedöma sin mognad själv och det inte går att mäta så måste vi utgå ifrån att alla är alltför omogna.

Eller hitta ett sätt att mäta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback