2023-02-28, 19:51
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vad menar du här?

Står Engström och fortfarande kollar på klockan?

Teorin är väl att hon tittar upp och ser en böjd arm i ögonvrån vilket hon tolkar som armkrok.

Långsökt, ja.
Citera
2023-02-28, 19:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej han är där tidigare än han påstår, menar den senaste PU. Inte mycket tidigare dock, det handlar om några fåtal sekunder.
Ja antingen är det ju som han själv säger redan dagen efter mordet, dvs att han kommer fram till mordplatsen bara några sekunder efter skotten och att han ser den flyende mördaren när han tittar in i gränden till vänster. Eller också är det alltså han själv som är den flyende mördaren i den här ursprungliga berättelsen. Inga konstigheter alls så här långt.

Den linje som SVT sedan några år tillbaka driver i sina "dokumentärer" är betydligt svårare att förstå tycker jag. Enligt SVT skall alltså SE ha varit längre bort än han själv säger när det smäller. Enligt SVT kanske ända borta vid Skandiaentrén, eller att han har minst "30 sekunder" kvar innan han når fram. Att rekonstruktionen i den här senaste dokumentären nu i söndags har fått en del kritik (se t.ex. länk nedan till Jeremiahs kanal) är inte särskilt förvånande, och man kan som sagt undra vad syftet egentligen är med en sådan dokumentär.
Kritik av SVT:s dokumentär "30 sekunder" | PALMEMORDET
https://www.youtube.com/watch?v=V8A6Oc1xAco
Senast redigerad av Draifos 2023-02-28 kl. 20:08.
Citera
2023-02-28, 19:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vad menar du här?

Står Engström och fortfarande kollar på klockan?

Han kan ju gå ju och kolla klockan samtidigt, som han uppger i tidiga förhör. Det är ju därför han inte märker vad som händer framför honom. Det här är ju en observation som är gjord innan SE kommer fram.

Det här var dock bara en liten sidohypotes i mitt inlägg.

Vad är din tanke om att AH ser två personer?
Citera
2023-02-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Synd bara attchan ljuger en massa för att glorifiera sin egen insats, vilken är obefintlig. Det försvårar bara utredningen.

Ingen har sett honom springa efter GM, inte ens Jeppson.
Ingen har sett honom vända OP i framåtstupa sidoläge, inte ens Anna Hage.

Om detta ljuger han.

Det gör honom förstås inte till mördare. Han kan helt enkelt vara mediakåt för att tala klarspråk. Så det är ju mellan dessa två det står.

För min del och just nu (har ändrat mig förr) har jag uppfattningen att följande leder till att det inte var SE:

Välriktat skott i vinkel uppifrån, som hade dödat även om OP burit skyddsväst. Tvivlar på att SE hade den typen av kunskap.

Iskall ett par sekunder efrer skotten. SE hade säkerligen inte haft det psyket, inte ens om han var berusad.

Hölstrar innan han sansat börjar jogga iväg. Stämmer inte in på personligheten SE.

Två skott, inte mer, helt enligt yrkesmördarskolan.

Platsen väl utvald också den enligt skolboken. Upplyst bakgrund som gör det svårt att se utseendet på mördaren samt en intilliggande gränd att fly genom, där polisbilar inte kan köra.

Saknas lite saker från yrkesmördarutbildningen..

Varför inte maskera sig lite genom att dra upp en halsduk typ..

Sen ljuddämpare....Varför dra på sig uppmärksamhet som yrkesmördare ?
Citera
2023-02-28, 20:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Han kan ju gå ju och kolla klockan samtidigt, som han uppger i tidiga förhör. Det är ju därför han inte märker vad som händer framför honom. Det här är ju en observation som är gjord innan SE kommer fram.

Det här var dock bara en liten sidohypotes i mitt inlägg.

Vad är din tanke om att AH ser två personer?

Mmm...

Men nu ser väl hon 2 individer lite längre bort?
Att "omvandla" det till Engström som står och kollar klockan känns ju tyvärr lite tveksamt.

Jag har i ärlighetens namn aldrig funderat på vem dessa 2 personer kan vara.
How about vem som helst?

Det var fredag, lönehelg och mängder med personer passerade.
Citera
2023-02-28, 20:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja antingen är det ju som han själv säger redan dagen efter mordet, dvs att han kommer fram till mordplatsen bara några sekunder efter skotten och att han ser den flyende mördaren när han tittar in i gränden till vänster. Eller också är det alltså han själv som är den flyende mördaren i den här ursprungliga berättelsen. Inga konstigheter alls så här långt.

Den linje som SVT sedan några år tillbaka driver i sina "dokumentärer" är betydligt svårare att förstå tycker jag. Enligt SVT skall alltså SE ha varit längre bort än han själv säger när det smäller. Enligt SVT kanske ända borta vid Skandiaentrén, eller att han har minst "30 sekunder" kvar innan han når fram. Att rekonstruktionen i den här senaste dokumentären nu i söndags har fått en del kritik (se t.ex. länk nedan till Jeremiahs kanal) är inte särskilt förvånande, och man kan som sagt undra vad syftet egentligen är med en sådan dokumentär.
En märklig "dokumentär".

LL är sannerligen unik, han har med stor säkerhet sett både Stig Engström och Christer Pettersson vid mordplatsen efter mordet. Här snackar vi verkligen ett Supervittne med stort "S".
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-28 kl. 20:27.
Citera
2023-02-28, 20:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Saknas lite saker från yrkesmördarutbildningen..

Tänkte detsamma

Öppen gata, lönehelg, massa folk, massa bilar.
Troligtvis låga skor.
Rock som man man kan trassla in sig i.
Inte maskerad.
Högljutt vapen.
22 mordplatsvittnen. Ren tur att ingen såg mer.

Osv.

Vad exakt pekar alls mot att det skulle handla om en yrkesmördare?
Citera
2023-02-28, 20:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Mmm...

Men nu ser väl hon 2 individer lite längre bort?
Att "omvandla" det till Engström som står och kollar klockan känns ju tyvärr lite tveksamt.

Jag har i ärlighetens namn aldrig funderat på vem dessa 2 personer kan vara.
How about vem som helst?

Det var fredag, lönehelg och mängder med personer passerade.

F: Vilket avstånd befinner dom sig på i förhållande till den här mannen som ligger på trottoaren eller på gatan?

H: Fem-sex meter ungefär.

Ungefär det avstånd som det borde vara till AB och SE alltså. Inte "lite längre bort"

Så nu är det inte konstigt att ha folk på mordplatsen som inte är bekräftade? Ett äldre par lyckades alltså vara ca 5-6 meter bort utan att någon annan såg dom?
Citera
2023-02-28, 20:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
F: Vilket avstånd befinner dom sig på i förhållande till den här mannen som ligger på trottoaren eller på gatan?

H: Fem-sex meter ungefär.

Ungefär det avstånd som det borde vara till AB och SE alltså. Inte "lite längre bort"

Så nu är det inte konstigt att ha folk på mordplatsen som inte är bekräftade? Ett äldre par lyckades alltså vara ca 5-6 meter bort utan att någon annan såg dom?

När i tiden ska detta vara?

Stig är ju enligt egna utsagor 20 meter bort precis innan skotten.
Alltså ca 13 meter från AB.
Känns enormt tveksamt att det går att tolka som ett par som håller armkrok.

Det är inte alls konstigt att det finns obekräftade personer på mordplatsen!
Det finns massor!

Det som är konstig är ju att vi pratar om en individ som själv påstår att han kom fram precis efter skotten, assisterar med OP, guidar poliser, gör en språngmarsch och samma individ är ett spöke i materialet.

Hade Engström sagt att han stod en bit in på Sveavägen och tittade på håll hade vi inte haft detta samtal. Han forcerar sig själv in i händelsen med bestämdhet och slutsatsen blir: Han ljuger.
Citera
2023-02-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Det är inte SVT som gjort filmen. Jag tror dom vill visa den för att belysa flera aspekter hur det kan gått till. Det är bra och ligger i deras syfte.

Dom har visat presskonferensen.

Lampers

Och nu detta.

Det är bra tycker jag, även om jag har många synpunkter på den senaste.

Tänkte skriva ner dom innan jag kollar på Jeremias tankar
Citera
2023-02-28, 21:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En märklig "dokumentär".

LL är sannerligen unik, han har med stor säkerhet sett både Stig Engström och Christer Pettersson vid mordplatsen efter mordet. Här snackar vi verkligen ett Supervittne med stort "S".
Det SVT verkar vilja säga med de här filmerna är dels att SE omöjligen kan vara gärningsmannen, och dels att "det enda vi vet" är att Palme blev skjuten och att mördaren sprang därifrån. Typ att det fortfarande saknas information, och att vi vet inte mer än vi gjorde för 37 år sedan. Men hur kan då SVT samtidigt veta att det inte var SE som sköt Palme, om de inte vet någonting? Det blir ett motsägelsefullt budskap där.
– Sen vill jag vara tydlig med att vi bara gjort vårt bästa. Vi säger inte att vi bevisar något eller att vi kommit fram till sanningen. Men så är det med Palmemordet. Det finns inte mer fakta än två kulor och en figur som springer in i gränden, sen är det stopp, säger Bo G Andersson.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-palmedokumentar-christer-pettersson-pa-plats-man-var-inte-mordaren
Senast redigerad av Draifos 2023-02-28 kl. 21:53.
Citera
2023-02-28, 21:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
När i tiden ska detta vara?

Stig är ju enligt egna utsagor 20 meter bort precis innan skotten.
Alltså ca 13 meter från AB.
Känns enormt tveksamt att det går att tolka som ett par som håller armkrok.

Det är inte alls konstigt att det finns obekräftade personer på mordplatsen!
Det finns massor!

Det som är konstig är ju att vi pratar om en individ som själv påstår att han kom fram precis efter skotten, assisterar med OP, guidar poliser, gör en språngmarsch och samma individ är ett spöke i materialet.

Hade Engström sagt att han stod en bit in på Sveavägen och tittade på håll hade vi inte haft detta samtal. Han forcerar sig själv in i händelsen med bestämdhet och slutsatsen blir: Han ljuger.

Det här är efter skotten. Oklart exakt när. Men då är AB och SE närmare varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in