2023-02-28, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Vad är det för förkunskapskrav på att lära sig sådant?
Vet inte, jag är nog tyvärr för korkad för att ens försöka besvara frågan.
Citera
2023-02-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moshimoshimoshi
För att ha typ 1 års arbetslivserfarenhet så har du väldigt höga löneförväntningar. Generellt sett så är en kandidat med så knapp erfarenhet inte ens intressant för en arbetsgivare, än mindre en junior kandidat som vill bli betald som en senior kandidat. Mitt tips till dig är att sänka förväntningarna, ta ett ingångjobb på en ingånglön och sedan göra som exakt alla andra och skaffa dig erfarenhet. Är du så belånad och bor så dyrt att du inte har råd med detta så får du flytta, sälja bilen osv. Rätta munnen efter matsäcken.
Du menar att fackförbunden ljuger och har fel, samt även de företag som SJÄLVMANT tagit upp lön på intervju och erbjudit mig JUST såna löner och till och med HÖGRE, för JUST såna tjänster? Det är det du menar? Alla dessa har fel? Till och med företagen själva?

Då kan du ju förklara varför ett företag vill ge mellan 20-22k före skatt för en supporttjänst, medan ett annat företag är villigt att erbjuda 36-38k före skatt för exakt likadan tjänst. För det är en jävla skillnad i lön för likadan typ av tjänst med samma kravprofiler.
Citera
2023-02-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Jag fick precis jobb som IT-tekniker. Inte svårt alls. Det är nog något med dig, ditt CV eller din attityd!
Grattis.

Kanske, men det är inget jag blivit upplyst om så det är omöjligt att veta.
Citera
2023-02-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Vet inte, jag är nog tyvärr för korkad för att ens försöka besvara frågan.
okej. Börjar få samma känsla kring jobb överhuvudtaget framöver....
Citera
2023-02-28, 22:31
Medlem
AndersM79s avatar
Kolla hos kommunerna; de har alldeles för lite folk i sina IT-avdelningar. Det blir ju inget kod-knackande, men du får tillbringa dagarna med massor av skojiga uppdrag såsom att installera uppdateringar av outlook (eftersom 'vanligt folk' inte får vara admin på sina datorer) leta i backup:er efter mappar som raderades för tre veckor sedan, få nya skrivare att fungera i nätverket, och däremellan försöka få överfulla servrar att inte begå självmord. Hela tiden står någon bakom nacken på dig och skriker GDPR! GDPR! GDPR!
Citera
2023-02-28, 22:37
Medlem
kaerakels avatar
Låter som en fkn dröm.
Citera
2023-02-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Dom duktiga får jobb.

Skulle säga att det är de som är duktiga på rekryteringsspelet får jobb... att du är duktig på det du gör är oftast sekundärt vad gäller anställning.

En kille jag jobbade med gick flera år utan att få jobb för att han var riktigt dålig på intervjuer. Han hade ett speciellt utseende och sätt som gjorde att när han kom till intervju blev han mer eller mindre ratad så fort han satte foten innanför dörren.

Jag kan inte säga att jag skulle reagerat anorlunda då om det var jag som var rekryteraren... men nu när jag känner honom skulle jag säga att om jag fick välja en före detta kollega jag skulle rekommendera så skulle det vara han.

Sen är det ju så att det är få som är villiga att satsa på nybörjare, men även där kan man hitta riktiga guldklimpar om man börjar vaska.
Citera
2023-02-28, 23:16
Medlem
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?
Det är extremt lätt att få jobb inom IT om du är socialt kompetent och har ett vettigt CV utan felstavningar och dylikt. Sen vill de flesta arbetsgivare att du ska vara väldigt intresserad, så om du inte sitter och kodar och nördar på fritiden så bör du börja med det.

Sen kan du inte förvänta dig någon monsterlön som helt grön/first line, men presterar du bra kan du avancera redan efter ett par år.
Citera
2023-02-28, 23:18
Medlem
Citat:
Du menar att fackförbunden ljuger och har fel, samt även de företag som SJÄLVMANT tagit upp lön på intervju och erbjudit mig JUST såna löner och till och med HÖGRE, för JUST såna tjänster? Det är det du menar? Alla dessa har fel? Till och med företagen själva?

Då kan du ju förklara varför ett företag vill ge mellan 20-22k före skatt för en supporttjänst, medan ett annat företag är villigt att erbjuda 36-38k före skatt för exakt likadan tjänst. För det är en jävla skillnad i lön för likadan typ av tjänst med samma kravprofiler.
Om du hittar ett företag som betalar 36-38K för first line bör du tacka ja på stående fot!
Citera
2023-02-28, 23:23
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Varför är inte detta förbjudet?

Välkommen till verkligheten i byggbranschen sedan 30 år bakåt, värre för varje år.

Skillnaden i byggbranschen är att slutprodukten blir sämre, vilket jag antar inte gäller it
Citera
2023-03-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Dom kan ju ta hit random indisk eller kinesisk it-tekniker för en tredjedel av din lön förstår du väl.. Den indiske eller kinesiska it teknikern kan ju oxå jobba remote från sitt land för 50kr i timman. Dom har ju en boende ock levnadskostnader som är bråkdelen av vad en dumsvennen har s den lönen är ju guld för dom. Ock ingen fackförenings tjafs heller. Kanon för arbetsgivaren. Men inte för dej kanske..

Har inte tänkt på detta.
Detta är det ultimata när människor ändå aldrig vill vara fysiskt på arbetet… då hamnar jobben i utvecklingsländer.
Jobben outsourcar’s till andra länder.
Citera
2023-03-01, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Skillnaden i byggbranschen är att slutprodukten blir sämre, vilket jag antar inte gäller it

Ha ha ha. Det blir alltid skit ut för att man sparat på pengar med skit in.

Vi skulle anställa två men sen dök kronan, så då fick vi sparka två istället.

Kineser och indier. De ena är som att kasta sin kod till kinesiska säkerhetstjänsten. Det andra blir oftast en fälla. Finns bra folk i indien, men de är i minoritet. Men det finns många bra indier i USA.

Och utan de rätta kvaifikationerna. Det är om man hört talas om nån genom deras blog eller de gått på samma meetup. Personer som visar ett stort intresse för området i fråga och som man märker har den rätta attityden. En person man kommer att kunna lära upp nästan av sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in