2023-02-28, 19:49
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag har jobbat på företag som har outsourcat stora delar av den allmänna IT supporten till Indien, alltså ingen utveckling utan bara typ lvl 1-2 IT support.

I båda fallen så höll det inte mer än 2 år som längst, totalt ohållbart och även om det säkert var jävligt billigt och det på pappret såg ut som att man kunde spara pengar så tvekar jag på om inte detta var en rejäl förlustaffär.

Totalt jävla värdelöst att prata med en indier om problem som inte innefattar typ "glömt lösenord" och indiern kunde läsa direkt från något supportverktyg vad som skulle göras.

Precis, det är skillnad på kompetensen där med och de bästa är redan upptagna.
Citera
2023-02-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Har du ju uppenbarligen inte gjort då jag nämn både hem, varför jag behöver bil och gällande löner. Allt detta har du tydligen missat.

Nope. Därav rätta munnen efter matsäcken. Du kan vilja bo där du bor och vilja ha en viss lön (som inte alls är skälig för din ringa erfarenhet) osv. Vilj du det hur mycket du vill men det är uppenbarligen inte realistiskt.
Citera
2023-02-28, 19:58
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Jag fick precis jobb som IT-tekniker. Inte svårt alls. Det är nog något med dig, ditt CV eller din attityd!
Citera
2023-02-28, 20:10
Medlem
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Support tekniker tjänar inte så bra. Du tjänar bra om du är fullstack eller jäkligt duktig på att koda. Att jobba som systemförvaltare är också ett yrke som ger bra pröjs. Men du måste ha erfarenhet för att komma upp till 40k. Dessa YH utbildningar ljuger, av en klass på 20 pers så är det väl 4 personer som får fastjobb. Vi har haft några LIA elever och alla har varit för dåliga för att anställa och därmed så får de gå tillbaks till skolbänken.
Citera
2023-02-28, 20:20
IT-tekniker är ett attraktivt yrke och det råder därför ingen brist på juniora jobbsökande. Det har det inte gjort tidigare heller. Många dataingenjörer väljer det istället för programmering eftersom det är mindre kognitivt krävande. Inte sällsynt att man ser kvinnor anställas som juniora IT-tekniker, och det talar ju för att det är ett jobb som nästan vem som helst kan kvalificera för och lära sig.
Citera
2023-02-28, 20:46
Medlem
Citat:

Skojar du eller? Jag har haft 17 intervjuförfrågningar från diverse rekryterare och det är enbart för i år… Har aldrig varit med om något liknande. Är 28 och har arbetat med IT jag gick ut gymnasiet.
Citera
2023-02-28, 20:47
Medlem
Citat:
Jag är väldigt bra på felsökning och problemlösning. Vet inte vad du syftar på med datasystem men jag har lång erfarenhet av Windows Xp, 7, 8, 8.1, 10 (sen de kom ut och fram till nu) , iOS (sen ios kom ut och fram till nu) och Mac OS X (samtliga osx). Har 1 års erfarenhet av Windows server 2012, 2016, 2019 och 6 månaders erfarenhet av windows server 2022 (privat) samt några månader av chrome os, linux och android.

Har väl ca 1 år erfarenhet av att hantera saker och ting i AD, typ byta lösenord, låsa upp konton, lägga till/ta bort användare/behörigheter samt skjuta ut mjukvara. Hårdvara är jag bra på och en hel del mjukvara med, av blandade typer. Även mobila enheter. Lite intune med och google asdmin.

kan ingen programmering i dagsläget och är varken arkitekt eller grafiker. Har ej jobbat med databaser.
jag är bra på virtuella maskiner. har satt upp riktantenner. kryptering av datorer och lagring. Ställt in vpn på enheter (dock inte ofta). Det är väl vad jag kommer på i nuläget. kan mer saker och lär mig snabbt. men det verkar inte ha någon betydelse.

Citat:
Det fetstilta är det enda jag begär. Många verkar dock tycka att man är kräsen och kräver för hög lön, men hur fan ska man klara sig på en lön där man går back pga nedanstående faktorer:

* Svindyr el (min el per MÅNAD kostar mer än vad min hyra gör)

* Svindyr mat (har inte råd med annat än ica basic, knappt det ens. Jag har ätit varma koppen, ica basic makaroner och ica basic köttbullar nu i flera månader. Har inte råd till nåt annat)

* Svindyrt bränsle (kostnaden att pendla till jobb har ju blivit flera tusen dyrare)

* Räkningar & lån som allihopa blivit lite dyrare (många bäckar små)

* Skithögt skattetryck överlag

Sedan på detta:

* Transport till/från jobb
* Eventuellt betala svindyr parkering med.

Med 35k i ingångslön blir det +-0 efter att allt är betalt. inga pengar till buffert, inga nöjen. Bara äta, sova, jobba & pendla. För så blir det med ovanstående.

hade kostnaderna varit 2019-nivå och 35k i län, hade jag haft flera tusen över per månad till buffert.

Hittade ovanstående nu så du behöver inte besvara mina frågor.

Du har ett års arbetslivserfarenhet av ovanstående saker och förväntar dig 35 000 kronor som ingångslön.

1) Arbetsgivaren har ingen skyldighet att säkerställa att du går +-0. Dina kostnader är dina kostnader och har ingen relevans för din eventuella lön.
2) Var har du fått att 35 000 är en skälig lön för någon med ett års arbetslivserfarenhet inom det du nämner ovan?
3) Pratar vi om Stockholm här eller utanför Stockholm?
Senast redigerad av Nokthal 2023-02-28 kl. 20:55.
Citera
2023-02-28, 21:48
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Det är nog lite avvaktande men det finns definitivt företag som behöver anställa på grund av att de vunnit stora kontrakt och så vidare.
Citera
2023-02-28, 21:55
Medlem
Folketstempels avatar
Svenskar är projektledare samordnare eller vad de kallar det just på den firman som sätter indierna i arbete. Det behöver man inte ens behöva hacka kod för att sköta.
Vill man bli indier, ja då vet jag inte hur det ska kunna lösas.
Citera
2023-02-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Utveckla AI, då lär du slippa söka jobb - jobben söker upp dig.
Vad är det för förkunskapskrav på att lära sig sådant?
Citera
2023-02-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Skojar du eller? Jag har haft 17 intervjuförfrågningar från diverse rekryterare och det är enbart för i år… Har aldrig varit med om något liknande. Är 28 och har arbetat med IT jag gick ut gymnasiet.
Skojar om vad? Du får vara lite mer specifik.
Citera
2023-02-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vad har du för erfarenhet och ålder? Jag har hitills fått 17 intervjuförfrågningar på LinkedIn bara i år. Är 28 med lite drygt 10 års erfarenhet inom it branschen.
ca 1 års yrkeserfarenhet med helpdesk/servicedesk/itsupport 1st & 2nd line/onsitesupport/it-tekniker. Har däremot runt 15-20 års erfarenhet av onsitesupport privat, som i 90% av fallen varit mer eller mindre exakt samma saker som i yrkeslivet, som den biten är ju inte direkt nytt för mig.

Är 40+ år.

Intervjuförfrågningar har jag nog fått ett 30-tal på 6 mån. Minst. Hälften av dom har antingen inte lett till intervju eller till jobb.

Med tanke på det, de utländska förfrågningarna, oftast från indier eller mohammeds och liknande, är det fejk/scam och något man ska akta sig för eller är det legit? Har nog fått ett 10-tal sådana med senaste året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in