2023-02-28, 18:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, du läser ju inte ens nästan det jag skriver.

Jag påstod att en av de exempel du använde dig av för att visa att hon inte kunde svara på en fråga, var just svaret på en fråga.

Det som stödjer att samtalet mellan LP och SE har skett är att det beskrivs på samma sätt av både SE och av AH.
Från AHs förhör
"Däråt sprang han och hon(LP) stod upp och pekade mot gränden".

Från SEs förhör
"Som svar på Engströms fråga, pekade Lisbeth Palme i riktning mot tunneln i Tunnelgatan."

Tänk vad SE fantiserar ihop för att få oss att tro att han är kvar på mordplatsen! Självklart har han bara tur som gissar rätt hela tiden? Eller var går gränsen innan det står klart för alla och envar att SE bara var ett senkommet vittne?

Teorin SE som GM är feltänkt redan från början.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-28 kl. 18:36.
Citera
2023-02-28, 18:49
Avslutad
Citat:
Jag lyssnade igenom nu.

Du missar lite i den meningen. "I princip" säger han. Alltså inte att det faktiskt hände.

Han ger förövrigt en bra förklaring till en möjlig missuppfattning om hur snabbt han är framme vid hörnet. "Den tid det tar att kolla på klockan plus sex, sju sekunder."

Alltså inte enbart sex, sju sekunder som man får uppfattningen om i första förhöret. Det kan lätt ha blivit missförstånd i förhöret där.

Nästan snubblade konstaterade Liljerot i en fråga strax efteråt. Och SE opponerade sig inte så SE menade att han nästan snubblade på Olof som låg på marken. SE sade att han stod där och funderade vad han skulle göra i närheten av Olof och Lisbet med flera. I det läget borde absolut andra ha sett SE i närheten av makarna Palme och de andra.

Ingen såg att SE pratade med Lisbet lite senare, ej heller språngmarschen senare in i gränden och komma ut därifrån. Ej heller sade någon polis att han eller hon hade pratat med SE, det sk supervittnet som beskrev SE verkar heller inte finnas i verkligheten m.m.
Citera
2023-02-28, 18:50
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
LL är väl det enda vittnet som man idag absolut inte ska ge någon som helst uppmärksamhet, förutom hans tidiga förhör.

Han är så långt från trovärdig man kan komma.
Det är inte bara gällande Engström han har ändrat sig.
Det är på flera punkter.

Finns inga gamla vittnen man nu ska lyssna på. Alla ändrar sig över tid.

Däremot bör man lyssna på vad de sa 1986. Gör man det, så ser man att man exempelvis kommer så långt ifrån Engström som det är möjligt att komma.
Citera
2023-02-28, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det förefaller finnas fler än en grandman, men jag tycker att de stämmer relativt väl på Stig, inte minst det signalement som Mårten Palme lämnade redan dagen efter mordet.

Grandmannen som Anneli K och Margareta S såg ca kl 23:07 vid fönstret och som tittade in kan ha varit SE. Då var det 14 minuter kvar till mordet.
Citera
2023-02-28, 18:54
Medlem
Citat:
Nej, du läser ju inte ens nästan det jag skriver.

Jag påstod att en av de exempel du använde dig av för att visa att hon inte kunde svara på en fråga, var just svaret på en fråga.

Det som stödjer att samtalet mellan LP och SE har skett är att det beskrivs på samma sätt av både SE och av AH.
Från AHs förhör
"Däråt sprang han och hon(LP) stod upp och pekade mot gränden".

Från SEs förhör
"Som svar på Engströms fråga, pekade Lisbeth Palme i riktning mot tunneln i Tunnelgatan."

Låt säg att Engström är väldigt sen till brottsplatsen och oskyldig..

Då tror jag isåfall att han ljuger om det mesta...

Så det som skiljer oss åt är att du tror att han ljuger för att få uppmärksamhet och jag tror han ljuger för att han har något att dölja..

Inte svårare än så..
Citera
2023-02-28, 18:58
Medlem
GW om nya utpekade Palmemördaren: "Därför hoppas jag att det inte är han" - Nyhetsmorgon

Nyhetsmorgon i TV4 från 2018-05-23: Tidningen Filter pekar ut "Skandiamannen" som Palmes mördare. Här uttalar sig Leif GW Persson om Palmeutredningens nya vändning.

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38
Citera
2023-02-28, 19:04
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Teorin SE som GM är feltänkt redan från början.

Synd bara attchan ljuger en massa för att glorifiera sin egen insats, vilken är obefintlig. Det försvårar bara utredningen.

Ingen har sett honom springa efter GM, inte ens Jeppson.
Ingen har sett honom vända OP i framåtstupa sidoläge, inte ens Anna Hage.

Om detta ljuger han.

Det gör honom förstås inte till mördare. Han kan helt enkelt vara mediakåt för att tala klarspråk. Så det är ju mellan dessa två det står.

För min del och just nu (har ändrat mig förr) har jag uppfattningen att följande leder till att det inte var SE:

Välriktat skott i vinkel uppifrån, som hade dödat även om OP burit skyddsväst. Tvivlar på att SE hade den typen av kunskap.

Iskall ett par sekunder efrer skotten. SE hade säkerligen inte haft det psyket, inte ens om han var berusad.

Hölstrar innan han sansat börjar jogga iväg. Stämmer inte in på personligheten SE.

Två skott, inte mer, helt enligt yrkesmördarskolan.

Platsen väl utvald också den enligt skolboken. Upplyst bakgrund som gör det svårt att se utseendet på mördaren samt en intilliggande gränd att fly genom, där polisbilar inte kan köra.
Citera
2023-02-28, 19:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Synd bara attchan ljuger en massa för att glorifiera sin egen insats, vilken är obefintlig. Det försvårar bara utredningen.

Ingen har sett honom springa efter GM, inte ens Jeppson.
Ingen har sett honom vända OP i framåtstupa sidoläge, inte ens Anna Hage.

Om detta ljuger han.

Det gör honom förstås inte till mördare. Han kan helt enkelt vara mediakåt för att tala klarspråk. Så det är ju mellan dessa två det står.

För min del och just nu (har ändrat mig förr) har jag uppfattningen att följande leder till att det inte var SE:

Välriktat skott i vinkel uppifrån, som hade dödat även om OP burit skyddsväst. Tvivlar på att SE hade den typen av kunskap.

Iskall ett par sekunder efrer skotten. SE hade säkerligen inte haft det psyket, inte ens om han var berusad.

Hölstrar innan han sansat börjar jogga iväg. Stämmer inte in på personligheten SE.

Två skott, inte mer, helt enligt yrkesmördarskolan.

Platsen väl utvald också den enligt skolboken. Upplyst bakgrund som gör det svårt att se utseendet på mördaren samt en intilliggande gränd att fly genom, där polisbilar inte kan köra.

Han springer efter poliserna, inte gm.

Framstupa sidoläget överdriver han nog om. Det finns ju dock detta i KJs för "De bara frågade vad som hade hänt, sen så var det någon som sa, jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här." Det var i alla fall någon på platsen som ville lägga i framstupa sidoläge
Citera
2023-02-28, 19:37
Medlem
Faderligs avatar
Det finns mer intressant i AHs förhör.

F: Det var han som hjälpte till också. Är det riktigt uppfattat, att ingen annan människa är i närheten än mannen som faller just tar mark, kvinnan vid sidan som hukar sig och den från platsen springande mannen?
H: Ur mitt konkreta synsätt, jag vet inte jag har för mig att det står någon, två människor kanske lite vid sidan om bortom taxin, en liten bit ifrån.
F: Kan du visa här på kartan?
H: Där.
F: Du visar vid, här finns ju en butik...
H: Dekorima ja.
F: Dekorima en butik, är det på samma sida?
H: Ja samma sida.
F: Men längre bort?
H: Ja.
F: Vid Skandiahuset?
H: Ja ungefär men jag såg det ungefär som ett litet äldre par någonting, att gå i armkrok eller någonting men det kan ju vara en missuppfattning men det bara tittade jag mig omkring kvickt när jag springer över gatan för att se så det inte kom några bilar.
F: Men du uppfattar att det finns människor borta i periferin?
H: Ja men inte många, det var bara någon enstaka.
F: En man och en kvinna möjligtvis?
F: Vilket avstånd befinner dom sig på i förhållande till den här mannen som ligger på trottoaren eller på gatan?
H: Fem-sex meter ungefär.
F: Längre bort Sveavägen norrut så att säga?
F: På den östra trottoaren?
F: Ser du dom människorna senare eller bara just då?
H: Det är bara just då.
F: Fick du någon känsla av att dom hade med saken att göra på något sätt?
H: Nej ingenting.
F: Fick du någon uppfattning...
H: Dom gick mot platsen.
F: Dom gick mot platsen.
H: Dom hade huvudet mot platsen. Jag vet inte, det är svårt att säga men ungefär som man har en ljusare halsduk mot en mörkare kappa, att man lägger märke till att det var framåt.
Men sen så tänkte jag inte på att titta efter dom för jag var så inne i vad jag gjorde så jag lade inte märke till mer.
F: Men du fick en första känsla av att det var ett par som promenerade i riktning Sveavägen söderut?
H: Ja
F: På den östra trottoaren?
H: Ja, jag kan inte förklara närmare för jag ser dom bara suddigt
F: Och du uppskattar att dom befann sig då en fem-sex meter ifrån mannen som du ser liggande på gatan?

Hur många ser alltså AH norrut på sveavägen från LOP? Jo, två personer. Ett helt okänt par som inte är beskrivna av några andra? Eller kanske de två som har sagt sig befinna sig där? Där en har ljusare halsduk mot en mörkare kappa. Vem vet.

En inte alltför vild tanke är ju att man också skulle kunna förväxla klocktittande som armkrok.
Citera
2023-02-28, 19:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Korrekt.

Skillnaden mellan vad Engström påstår och vad senaste PU anser är ca 7 sek.
SE har ju egentligen beskrivit det mesta av vad som hände före, under och efter mordet: nån form av "avsnäsning", gärningsmannen sneddar in, "kollar klockan" (som kanske står för någon typ av revolverhantering), "du din jävel", trycker av, springer in mot gränden, stannar upp och vänder sig om och tittar mot mordplatsen ett par sekunder, fortsätter sedan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-28 kl. 20:04.
Citera
2023-02-28, 19:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

En inte alltför vild tanke är ju att man också skulle kunna förväxla klocktittande som armkrok.

Vad menar du här?

Står Engström och fortfarande kollar på klockan?
Citera
2023-02-28, 19:43
Medlem
quggels avatar
Citat:
Han springer efter poliserna, inte gm.

Framstupa sidoläget överdriver han nog om. Det finns ju dock detta i KJs för "De bara frågade vad som hade hänt, sen så var det någon som sa, jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här." Det var i alla fall någon på platsen som ville lägga i framstupa sidoläge

Ja precis, sorry, efter poliserna. Och inget har sett honom göra det. Men visst, det kan ju finnas en förklaring till det också. Frågan är bara vilken?
Senast redigerad av quggel 2023-02-28 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in