2023-02-28, 19:24
Medlem
Vad har domen för Diarienummer - kan någon vara snäll och hjälpa mig med det? Skulle vilja begära ut den, och läsa hela.
Citera
2023-02-28, 19:25
Medlem
Unicef Sverige är mycket kritisk till hur hovrätten – med hjälp av en ordbok – definierade "snippa"

"Upprättelse för barn får inte handla om språkförbistring, säger Unicefs barnrättsjurist"

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1131746-unicef-sagar-hovrattens-arbete-med-snippadomen

"Ett upprop på sajten change.org som riktar sig till justitieminister Gunnar Strömmer (M) har efter drygt ett dygn fått närmare 100 000 underskrifter. "

Direktlänk, skriv på: https://www.change.org/p/upprop-f%C3%B6r-ett-r%C3%A4ttss%C3%A4kert-r%C3%A4ttssystem-f%C3%B6r-barn
Senast redigerad av UndrarEnbart 2023-02-28 kl. 19:40.
Citera
2023-02-28, 19:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag måste erkänna att jag faktiskt betvivlar att det är ett så vedertaget begrepp. Alltså inte att folk inte använder det, för det gör folk. Utan att det skulle finnas en väldigt allmänt rådande konsensus om hur ordet definieras. Precis samma som fitta, och röv som nämnts tidigare i tråden.

Jämför med begreppet "hjärta". Det är ett ytterst allmänt definierat begrepp. Jämför i stället med ordet "jacka", som har en väldig bredd i olika betydelser, beroende på användaren av ordet.
Det finns många böcker om kroppen som vänder sig till små barn, där används ordet snippa.
Citera
2023-02-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martingal
Vad har domen för Diarienummer - kan någon vara snäll och hjälpa mig med det? Skulle vilja begära ut den, och läsa hela.

Ja men det är ju länkat till nedladdningsplats av domen hur många gånger som helst i tråden
Tips nr1: Läs tråden Tips nr 2: Sök

Nu har jag gjort det åt dig: https://delafil.se/51e9cba332f473a5/gbghrdom_2023-02-23_b6074_22.pdf
Senast redigerad av UndrarEnbart 2023-02-28 kl. 19:35.
Citera
2023-02-28, 19:27
Avslutad
Citat:
Nu har, vad jag vet det aldrig prövats, så det finns en risk att någon har så pass liten penis att det inte skulle räknas som en penitration.

Men lagen säger "en handling som kan likställas med samlag". Att blotta offret samt sitt egna kön, och jucka aktivt stoppa in en "mikropenis" skulle mycket sannolikt just likställas med ett samlag, tror jag. Mycket troligt kommer det aldrig att prövas av en svensk domstol.
Man kan döma för försök till våldtäkt

Vore fan oerhört roligt att läsa en sådan dom. Så jävla absurt.
Citera
2023-02-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja och man också tycka att detta fall skulle likställas med våldtäkt, då flickan var så pass ung och var alltså i rejält underläge mot mannen.
Han petade henne i underlivet minst.
Trots att det står i lagen att det krävs samlag eller likvärdig handling, så vidhåller några i tråden att penetrering behövs för att dömas för våldtäkt!
Skrämmande vilken okunskap dessa domare besitter!

Det är en ytterst fastslagen praxis, som prövats flertalet gånger. Det är ingen som helst okunskap.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Trots att det står i lagen att det krävs samlag eller likvärdig handling, så vidhåller några i tråden att penetrering behövs för att dömas för våldtäkt!
Skrämmande vilken okunskap dessa domare besitter!
Det är så det ser ut i praxis. Du är varmt välkommen att presentera ett rättsfall som pekar på motsatsen.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag måste erkänna att jag faktiskt betvivlar att det är ett så vedertaget begrepp. Alltså inte att folk inte använder det, för det gör folk. Utan att det skulle finnas en väldigt allmänt rådande konsensus om hur ordet definieras. Precis samma som fitta, och röv som nämnts tidigare i tråden.

Jämför med begreppet "hjärta". Det är ett ytterst allmänt definierat begrepp. Jämför i stället med ordet "jacka", som har en väldig bredd i olika betydelser, beroende på användaren av ordet.

I viss kontext, växer betydelsen av ordet, liksom det i en annan kontext kan vara ganska svepande och intetsägande.
Här i en förhörssituation där flickan vidhåller att mannen stuckit finger långt in i vad hon kallar snippa, är det en viss kontext som gäller och som med all önskvärd tydlighet bör beaktas.

Att en flicka tex får en fotboll på snippan, eller att det kliar på snippan, är en annan kontext som kan vara exempel på motsatsen där det måhända behövs detaljeras.
Samma sak som om en pojke får en fotboll på snoppen, eller att det kliar på snoppen.

Uttrycket är vedertaget i min mening, men innebörden kan vara lite olika beroende på situation.
Det enda man bör beakta här är att flickan säger i, inte .
Citera
2023-02-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndrarEnbart
Ja men det är ju länkat till nedladdningsplats hur många gånger som helst i tråden Tips: Sök

Tack då. Första gången jag frågar om lite hjälp i en Flashbacktråd, och INTE söker själv. Hade det inte varit mer tidseffektivt att du hade skrivit in numret, du som har sån koll? Ja, ja.
Citera
2023-02-28, 19:29
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Nästa gång ni är i en rättssal använd inte ordet ”penis”, det friar förövaren!

Precis, var han bara inne med toppen på ollonet, eller blev det halva skaftet också? Kuk betyder hela paketet, då har man tryckt in pungen också. Det lite blygsammare penis innefattar ollonet och halva skaftet medans snopp inte går att bedöma och inte heller snippa. Har man våldtagit med snoppen så blir man frikänd. Allt är givetvis ironi. Eftersom samtliga ord avser mannens könsorgan. En kuk behöver aldrig ifrågasättas. Alla vet vad en kuk är. Men snippa och vagina är två helt olika universum. Åtminstone i huvudet på våra pinsamma arbetare inom rättsväsendet. Tänk att just kvinnans könsorgan inte kan ses på samma vis som en kuk.
Citera
2023-02-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man kan döma för försök till våldtäkt

Vore fan oerhört roligt att läsa en sådan dom. Så jävla absurt.

Det är en möjlighet, också. Jag får erkänna att jag saknar kunskap om vilken väg rätten skulle ta, om nu ett sådant mål dyker upp, vilket jag utgår ifrån att det aldrig kommer.

Men om det kommer prövas, så har jag en känsla av att det kommer bli känt, och vandra igenom varje steg i svensk rätt :-)
Citera
2023-02-28, 19:31
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Nu är det inte jag som påstår detta utan det är praxis. Om du är missnöjd med det får du ta upp det med din lokala politiker som har möjlighet att påverka riksdagen att ändra lagen. Jag diskuterar det här ärendet ur ett juridiskt perspektiv och är inte intresserad av dina känsloyttringar. Om du inte har annat att komma med än personliga påhopp kan du låta bli att skriva.

Nej det är inte praxis. Hela detta fallet är fullständigt unikt och tillstymmelse står ej att finna i mannaminne. Alltså inte praxis.

Vi får se vad högsta domstolen tar för beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in