2023-02-28, 17:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det var inte så Baudrillard menade. Det han menade var att det var så snedvridet av media att det alla i väst "upplevde" av kriget var något som egentligen inte hände. Nu var det länge sedan jag läste Baudrillard, men jag tror heller inte att han menade att det var iscensatt av några sluga spin doctors. Alla är styrda i Baudrillards tankevärld. Hans medieteori passar faktiskt delvis inte speciellt bra för sociala medier.
Ja, du har (också) rätt. Hans tes är inte alls att hela kriget var fejk, men han använder extrema, retoriska argument som gränsar till fiktion för att illustrera hur kriget kunde upplevas som overkligt. Folk inbillade sig även att det var ett "clean war", osv. Boken är ju skriven i början på internetåldern, så det kretsar mycket kring det vi kallar VR och (Baudrillards favoritämne) simuleringar. Men inte minst hur det faktum att ett endaste amerikanskt TV-team, anlitat av militären, kom att forma bilden av kriget. Fler journalister än så ville man inte ha i Irak.

Den här diskussionen är hur som helst OT om vi inte byter ämne till kriget i Ukraina.
Citera
2023-02-28, 17:43
Medlem
CNN har intervjuat en Ukrainsk soldat i Bakhmut:

The situation in Bakhmut is very difficult now. It is much worse than officially reported,” a soldier who didn’t want to be named told CNN on Tuesday. “We should add another 100% difficulty to the official reports. In all directions. Especially in the northern direction, where the orcs [Russians] have made the biggest advance.”

Despite the challenges, the soldier said Ukrainian forces would defend the city as long as possible. “The city will be defended until the end, no matter what.”

"We all understand that we are holding on and dying to win time for a counteroffensive in the spring,” the soldier also said. “We cannot give up every city without a fight.”

Detta är ett urval från artikeln som går att läsa i sin helhet här:

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-02-28-23/index.html
Citera
2023-02-28, 17:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ser lite rostat ut
Maxar has these images of the A-50 AWACs aircraft at the Machulishchy Air Base in Belarus from today
https://liveuamap.com/en/2023/28-february-maxar-has-these-images-of-the-a50-awacs-aircraft[/url]

Planet ser ju helt ut?
Citera
2023-02-28, 17:46
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Planet ser ju helt ut?

Ja men rostat. Helt men lär vara ur funktion.
Citera
2023-02-28, 17:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sedan 2014 har Nato-länderna öst in astronomiska summor och annat för att bygga upp den ukrainska militärmakten - nu får ukrainarna betala priset för "välståndet" i förskott. Tittar man på länder där Nato-länder tidigare krigat för välståndet, tex Afghanistan, Irak, Lybien osv så ser inte välståndsframtiden särskilt ljus ut för Ukraina. De här dessutom en mycket farlig ingrediens redan på plats: Extremistiska miliser.

Det finns en sak som är ganska spännande nu i Bahkmut: Ryssarna är ju ganska nära att isolera staden från försörjning men det finns tendenser som visar att man i stället kan försöka göra inringningen ännu större. Ukrainsaka trupperna verkar vara så pass försvagade så det är möjligt att man gör det valet. Det kommer nog märkas ganska snart eller så är Wagner oförsiktiga nog att riskera allt. De här längre och längre kniptängerna blir nämligen samtidigt känsligare för motanfall.

Hur mycket pengar har man öst in?
Citera
2023-02-28, 17:52
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Kollar man på det stora hela så har de ungefär lika stor landyta som tidigare.
Sen att de bytt styre i vissa städer är inte i mitt tycke värt att nämnas.

Ja är rädd för att ryssen har beydligt mer manskap och utrustning att tillgå än vad träskmedia vill oss att tro att de har. Som i sin tur gör att väst påfyllning av vapen kommer göra detta ytters obehagligt vid fronten.

Lite nyfiket. Vad tycker du Ukrainarna ska göra i Bakmuth ?
Nej det har tappat stora områden och framförallt Kherson som är regionhuvudstad. Så varför påstå att "västmedia" ljuger. Sedan publiceras det sensationsartiklar i skräpmedia som Aftonbladet att Ukraina går bra, går dåligt, kärnvapenkrig etc, för att de vill få klick.

Hur mycket vapen och ammunition Ryssland har kvar är oklart men att de dragit bort det mesta av försvaret kring sina gränser, slutet med robotattacker, minskat artillerianvändningen och Putin kritiserar krigsindustrin för sin senfärdighet tyder på att de börjar få minskad tillgång.

[url]https://deepstatemap.live/en#6/50.743/36.233[/url

Jag är ingen expert men tror att det försvarsmässigt hade varit bättre att backa från Bakhmut och låtit Ryssland öka fronten som de anfaller över för att istället kunna göra anfall här och där där det finns svagheter. Men samtidigt förstår jag att de inte vill att t ex Kramatorsk ska bli helt förstört.
Senast redigerad av Jeff.Beck 2023-02-28 kl. 17:56.
Citera
2023-02-28, 17:53
Avstängd
Bachmut ser ut att falla inom kort. Särskilt i norr ser det svårt ut för ukrainarna.

Den mytiska våroffensiven lyser med sin frånvaro.
Citera
2023-02-28, 17:55
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Bachmut ser ut att falla inom kort. Särskilt i norr ser det svårt ut för ukrainarna.

Den mytiska våroffensiven lyser med sin frånvaro.

Hur lång är "inom kort?" 6+ månader senare....

Bakhmut Frontline 28/02/2023
North
Heavy fighting rages north of Bakhmut assaults in the directions of Bohdanivka, Orikhovo-Vasylivka and Zaliznyans'ke also assaults south from the northern road.
East:
Heavy fighting towards the Bakhmutovka river in the residential areas.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1630612484062052352
Senast redigerad av leach 2023-02-28 kl. 18:00.
Citera
2023-02-28, 17:56
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hur gick det med den ukrainska motoffensiven vid Bachmut?

Jag har aldrig kommenterat någon påstådd ukrainsk motoffensiv vid Bakhmut. Jag är skeptisk till att man alls planerar någon större motoffensiv där, det låter inte särskilt smart att planera någon större offensiv under gyttjeperioden, innan de västerländska vapnen anlänt.

Bad jag inte dig hålla din smutsiga horkäft stängd förresten? Dina korkade inlägg intresserar som jag tidigare skrivit inte mig det ringaste.
Citera
2023-02-28, 18:03
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Kollar man på det stora hela så har de ungefär lika stor landyta som tidigare.
Sen att de bytt styre i vissa städer är inte i mitt tycke värt att nämnas.

Ja är rädd för att ryssen har beydligt mer manskap och utrustning att tillgå än vad träskmedia vill oss att tro att de har. Som i sin tur gör att väst påfyllning av vapen kommer göra detta ytters obehagligt vid fronten.

Lite nyfiket. Vad tycker du Ukrainarna ska göra i Bakmuth ?
Vad skulle du själv göra om det klampar in en böghög hemma hos dig och säger att ditt hem nu är deras, du försöker självklart få ut packet ur ditt hem där dom inte har ett skit att göra.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Hur lång är "inom kort?" 6+ månader senare....

Bakhmut Frontline 28/02/2023
North
Heavy fighting rages north of Bakhmut assaults in the directions of Bohdanivka, Orikhovo-Vasylivka and Zaliznyans'ke also assaults south from the northern road.
East:
Heavy fighting towards the Bakhmutovka river in the residential areas.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1630612484062052352

Det ser ohållbart ut.

Tror du att Zelenskyj drar tillbaka trupperna eller kommer de att offras?
Citera
Avstängd
Slaget om Bakhmut sjunger på sista versen
se kartan här https://www.youtube.com/watch?v=9Oi4Yc4Q2B4
Wagner har bara ca 1 km kvar innan staden är fullt inringad och det innebär att Ukros inte kan lämna staden längre.
Det är tydligen flera tusen ukrotrupper allokerade inne i stadskärnan så de blir fångade eller dödade om de inte ger upp.

Bakhmut är en knutpunkt för Kievs truppers supply lines . Kan ryssarna kontrollera staden blir det lättare att erövra resten av Donetsk.
https://www.youtube.com/watch?v=OXsSZIMx4vw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in