2023-02-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Putin har ingenting att göra med Ukrainas styre eller något annat land. Hans eget land är så misskött av honom att en miljon människor har flytt landet. Han är en fläck på Ryssland.

Ja men nu har han ju fortsatt stort stöd i Ryssland. Varför har han detta enligt dig?
Citera
2023-02-28, 17:01
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja men nu har han ju fortsatt stort stöd i Ryssland. Varför har han detta enligt dig?
För att de är ryssar, de förstår inte bättre...
Citera
2023-02-28, 17:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Med tanke på att du på allvar sitter och diskuterar ett vaccin i tråden om kriget i Ukraina kan dina off-topic analyser av andra postare tas med en nypa salt. För att uttrycka det millt.

Det båda sidor har är tillgång till öppna källor i alla dess former. Det är vad som finns att tillgå i diskusionen och debatten. Naturligtvis överdriver båda sidor framgångar. Naturligtvis sveper båda sidor över motgångar.

Men det är det som i mångt och mycket utgör diskusionen.

Det stötande är i ditt fall är att du försöker framhäva er sidas goda debattförmåga samtidigt som du sprutmålar tråden med ditt osammanhängande tjat om ett vaccin.
Sluta larva dig. Du anklagade den ena sidan för att inte vara kritisk mot det det som läggs in här av de som håller på Ukraina och jag säger att de som håller på Ryssland är ännu mer okritiska. De till och med accepterar uppenbara lögner.

Då ställde jag frågan hur du agerar själv och hur det kan vara att de som håller på Ryssland är så totalt okritiska till vad den sidan rapporterar, men samtidigt vill att de som håller på Ukraina ska vara mer kritiska till vad den sidan rapporterar.

Själv har jag varit skeptiskt till vissa saker och även sagt det ibland. Även många andra som håller på Ukraina har varit skeptiska, mot det andra som håller på Ukraina framfört. Även ändrat och erkänt att där blev de nog lurade av ett gammalt klipp eller ett felaktigt påstående. Själv kan jag bara påminna mig en enda gång, på nästan ett år, som någon som håller på Ryssland, har varit skeptisk till vad en annan ryssälskares påstått.

Det blir speciellt konstigt påstående av dig, när de som håller på Ryssland, brukar säga att de kan tänka själv.
Men eftersom du inte svarade rakt av, utgår jag från att du aldrig kritiserat något som kommit från rätt sida, ur din synpunkt. Då anser jag att du inte har rätt att kräva det av andra heller.

Vaccinet drog jag inte upp och är förstås OT. Men ibland hänger jag på sånt då jag anser det är dumt.
Senast redigerad av EnCarte 2023-02-28 kl. 17:07.
Citera
2023-02-28, 17:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Såg en av de virala tweetsen för ett tag sedan. Kontot hävdade att det fanns misstänkt få, eller rentav inga alls, filmklipp från Ukrainakriget vilket är misstänkt i en tid där alla har telefoner med kamerafunktion.

Jag undrar tvärtom om inte Ukrainakriget är det mest genom film dokumenterade kriget i historien. Från första och andra Irakkriget såg man knappt någonting, lite korniga bilder från robotattacker som amerikanerna släppte från sig, några arrangerade bilder med inbäddade reportrar, CNN eller vilka det var som filmade den arrangerade vältningen av Saddam-statyn i Bagdad. Väldigt skralt vid en jämförelse.

Inte heller Syrien-kriget gav upphov till särskilt många filmer. Från Ukraina finns det ju hur mycket som helst.
Hehe. Baudrillard: The Gulf War Did Not Take Place — samma argument redan då. Var Gulfkriget en simulering; en ploj iscensatt av jänkarna med hjälp av kontrollerade media?

Det senaste kriget mellan Azerbajdzjan och Armenien i Nagorno-Karabach är f.ö. också väldokumenterat på sociala media, ungefär som kriget i Ukraina.
Citera
2023-02-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Anders Mård som skrivit artikeln har bott 20 år i St Petersburg och är placerad där, hans fru och fyra barn bor där. I och med att artikeln prickar in ett antal av Rysslands propaganda-punkter blir man lite fundersam på huruvida han kan ha utsatts för påtryckningar.
Lite som inte togs med i den svenska översättningen från Yle:

Yle träffade också två finska soldater som deltog i striderna i Kiev och bad dem att utvärdera de ukrainska truppernas kompetens. En av dem har en ganska optimistisk syn, men den andra tycker att den granskning som den finske officeren presenterade är rätt.

Kenneth Grägg berättar att han bland annat arbetar med tre ukrainska bataljoner på östfronten i träning. Enligt Gräggs mening är kritiken mot ukrainska officerares militära kompetens delvis befogad. Förra året var enligt Grägg reservlöjtnanter som gått på universitetet så dåligt utbildade att även nybörjarna visste mer. – Det kom på avvägar, säger Grägg, men enligt honom är läget mycket ljusare nu.

Enligt Grägg har också befälsordningen blivit mer flexibel. I Ukraina får nu privata soldater mer beslutanderätt i en stridssituation än tidigare och utbildningen av underofficerare har förbättrats.

Enligt Grägg beror Ukrainas senaste förluster främst på att det finns så många ryska soldater på grund av mobiliseringen. Detta sågs till exempel i januari, när Ryssland intog staden Soledar. – Vi hade inte tillräckligt med artilleri och ryssarna kom igenom en masse, säger Grägg.

Men enligt Grägg kommer rysk mobilisering inte att fungera lika bra i framtiden, eftersom Rysslands vapen håller på att ta slut. – De kan tvinga en miljon man till fronten, men vad kommer de att få? En yxa? frågar Grägg.

Enligt Grägg kommer västerländskt vapenstöd till Ukraina att förändra maktbalansen. Om Ukraina tar emot stridsvagnar, haubitsar och F-16-stridsflygplan från väst spår Grägg att kriget slutar med Ukrainas seger till midsommar.

Jag har översatt till svenska från den finskskrivna artikeln.

https://yle.fi/a/74-20019659
Citera
2023-02-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

För att han har makten över propagandasystemet. För de som genomskådar propagandan sitter antingen i fängelse, har ramlat av höga byggnader eller flytt landet.
Citera
2023-02-28, 17:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hehe. Baudrillard: The Gulf War Did Not Take Place — samma argument redan då. Var Gulfkriget en simulering; en ploj iscensatt av jänkarna med hjälp av kontrollerade media?

Det senaste kriget mellan Azerbajdzjan och Armenien i Nagorno-Karabach är f.ö. också väldokumenterat på sociala media, ungefär som kriget i Ukraina.

Det var inte så Baudrillard menade. Det han menade var att det var så snedvridet av media att det alla i väst "upplevde" av kriget var något som egentligen inte hände. Nu var det länge sedan jag läste Baudrillard, men jag tror heller inte att han menade att det var iscensatt av några sluga spin doctors. Alla är styrda i Baudrillards tankevärld. Hans medieteori passar faktiskt delvis inte speciellt bra för sociala medier.
Citera
2023-02-28, 17:14
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad exakt är det lögnmedia ljuger om, när det gäller kriget i Ukraina och vem är det då som bara säger sanningen om kriget.

Båda sidor ljuger vill jag bara förtydliga det.
Första offret i ett krig är sanningen.

De ljuger om hur det verkligen går.
Att ryssen offrar människoliv som det vore flugor och har en dålig försörjningslinje är inget jag tvekar på.

Men att de ska gå så jävla dåligt som träskmedia vill få er och tro är ju självklart bara nonsens.
Trots att vissa av hävdar att ryssen tappat mark. Så är det ju bara att kolla på kartan.
Håller ju precis lika mycket som vid krigets start.
Förutom det patetiska anfallet och inbrytningen de skulle göra mot Kiev
Citera
2023-02-28, 17:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF ska ha fått in en ordentlig fullträff på ett ammolager i Kadiivka. Fint smatterband där alltså.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1630599448442068993
Citera
2023-02-28, 17:18
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det var inte så Baudrillard menade. Det han menade var att det var så snedvridet av media att det alla i väst "upplevde" av kriget var något som egentligen inte hände. Nu var det länge sedan jag läste Baudrillard, men jag tror heller inte att han menade att det var iscensatt av några sluga spin doctors. Alla är styrda i Baudrillards tankevärld. Hans medieteori passar faktiskt delvis inte speciellt bra för sociala medier.

Om poängen med hans bok var att (framförallt första) Irakkriget i själva verket inte alls var det under av militärteknologisk kirurgprecision som förmedlades av CNN så är det inte en så dum poäng faktiskt. Internet och sociala medier har emellertid gjort den typen av totalkontroll omöjlig.
Citera
2023-02-28, 17:19
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Att ryssen offrar människoliv som det vore flugor och har en dålig försörjningslinje är inget jag tvekar på.

Men att de ska gå så jävla dåligt som träskmedia vill få er och tro är ju självklart bara nonsens.
Trots att vissa av hävdar att ryssen tappat mark. Så är det ju bara att kolla på kartan.
Kherson, Lyman Charkiv mm då.
Citera
2023-02-28, 17:19
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Eh så du menar att Ryssland inte tappade Kharkiv och Kherson? Nu är det väl få här som använder media för att följa vad som händer men utvecklingen just nu är ganska samstämmig: Ryssland är på väg att ta Bakhmut men har haft stora förluster och misslyckats med Vuhledar där det varit några uppseendeväckande stora mängder pansar som sprängts.

Vad som är oklart är styrkebalansen till våren, kommer Ukraina ha tillräckliga styrkor för en offensiv och hur ser läget ut för de ryska styrkorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in