2023-02-27, 16:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag fastnade på det här. Tror han att det är en dubbelgångare, eller menar han att Putin inte är sig själv. Svårt att veta. Påståendet att Ryssland köper amerikanska statsobligationer är förstås intressant också.

Han har varit inne på det förut, jag tror han menar att antingen har Putin dubbelgångare ibland offentligt, eller så menar han att det alltid är en dubbelgångare, att Putin inte längre finns med i makten (!). Jag tror han tror det sistnämnda.

Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det förekommer uppgifter om att Indien har beställt två stycken för sammanlagt 1 miljard dollar. De kommer att (har?) kompletteras med israelisk radarteknik
Jag vet dock inte om de är levererade.

Kommer dessa två vara moderniserade sovjetiska plan eller skall de bygga helt nya? Jag hörde att de inte kan bygga nya (Från Youtubern Denys).
Citera
2023-02-27, 16:15
Medlem
KillPus avatar
En av putlers generaler bekräftar att kalla ryZZarna för "bögarmén " är rätt!

https://twitter.com/24kava2022/status/1630215859397427201
Citera
2023-02-27, 16:19
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Vad jag vet har inte Nato ännu skickat några trupper till Ukraina.

Först då är det krig alltså, så om Nato mot förmodan skulle dra iväg några Tomahawks så vore det fortfarande inte krig?
Militära rådgivare och Awacs i luften? Är det trupp på plats?
Citera
2023-02-27, 16:19
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Står även om det här.

Occupiers in Kherson Oblast fall back towards Crimea and dig trenches
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/02/27/7391216/

Med tanke på att vi sista tiden i rysk statelevision sett flera debatter där man börjat diskutera en förlust i kriget och vilka konsekvenser det skulle kunna få.

Bland annat vilka som kan tänkas hamna i Haag och vilken ekonomi som kan bli lämplig för Ryssland, Nordkoreas eller Iransk ekonomi, så tyder det ju på att fler och fler börjar förstå att de kanske inte kommer att vinna det här kriget.
Citera
2023-02-27, 16:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag bara konstaterar att ni flesta i denna tråd lyssnar blint på lögnmedia utan att för en enda sek tänka tillbaks på alla annan skit de ljuger om
Det här med att vi inte ska kunna lita på vår oberoende media i väst är en av de desinformationskampanjer som Kreml kört de senaste 15 åren, genom sina trollfabriker. Det är verkligen beklagligt att du fastnat i den ryska propagandans garn och sprider sån här Kreml-propaganda vidare. Det finns en annan tråd för konspirationsteorier kopplade till Rysslands invasion av Ukraina om du vill diskutera en eventuell konspiration av ”lögnmedia”.
Citera
2023-02-27, 16:22
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Först då är det krig alltså, så om Nato mot förmodan skulle dra iväg några Tomahawks så vore det fortfarande inte krig?
Militära rådgivare och Awacs i luften? Är det trupp på plats?
Om Natotrupper drar iväg några Tomahawks, så är de givetvis i krig.
Citera
2023-02-27, 16:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är också därför man ska undvika krig i världen. även inbördeskrig i Indonesien kan vara farliga, om än risken skulle vara mindre där. Se på Ukrainakriget, som också kan ses som en postsovjetisk uppgörelse mellan sovjetrepublikerna, den har blivit mycket större än vad man trodde 2014. Kongokriget (inte det svenskarna slogs i) är ett annat exempel, "afrikas världskrig". Där la sig inte stormakterna i.

Men det är aldrig postsovjetiska uppgörelser mellan olika f.d. Sovjetrepubliker. Utan det är alltid Ryska Federationen som anfallit eller ockuperat delar av andra f.d. Sovjetrepubliker. Inga andra har angripit Ryssland. Så uppgörelserna är alltid mellan RF och övriga f.d. Sovjetrepubliker där RF är angriparen. Ingen har visat mista intresse för att angripa RF.
Citera
2023-02-27, 16:25
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Om Natotrupper drar iväg några Tomahawks, så är de givetvis i krig.

Där gick gränsen alltså, men fortfarande inga trupper i landet.
Men om man ger Tomahawks till Ukraina och lär dom hur att avfyra dom så är det inget krig.
Citera
2023-02-27, 16:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Alexander Dugin är iallafall inne på samma spår, och är väldigt besviken över det senaste årets utveckling; https://twitter.com/upholdreality/status/1629226077297025028?s=46&t=1VWjCsxjyn3GbWPqzx53CQ

Det intressanta med Dugin och Girkin är att de börjar acceptera att de har förlorat. Detta är ultranationalisterna som nu börjar tvingas acceptera att det går dåligt för Ryssland. Då kan man räkna med att få i Ryssland tror att detta går bra.
https://twitter.com/wartranslated/status/1630175329422655489/photo/1
Citera
2023-02-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nja, jag tror ryssarna börjar bli rädda att dom kommer att tappa kontrollen över Transnistrien snart.

Har läst flera som spekulerat i att Moldaviens regering inom kort kommer att be UAF att gå in i Transnistrien och befria det från rysspacket. Moldavien själva vill ju ha bort ryssen men verkar sakna militärkapaciteten att göra det. Ukraina vill nog också ha bort dom ryska trupperna därifrån då dom är en risk och kan hugga Ukraina i "ryggen".

Ryssland har två baser i Transnistrien som är skyddade och bra befästa från Moldaviens håll, men ifall Ukraina skulle anfalla så är det bara öppen gata. Artilleriammunitionen vill nog UAF gärna komma över så dom kan använda det mot ryssarna vid östfronten.
TASS fortsätter att hamra på om Transnistrien, för en liten stund sedan skrev man:

Kiev’s provocation in Transnistria possible, if US gives go-ahead — expert
The likely provocation was mentioned by Russia’s Defense Ministry on February 23

https://tass.com/politics/1582179
Citera
2023-02-27, 16:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det är aldrig postsovjetiska uppgörelser mellan olika f.d. Sovjetrepubliker. Utan det är alltid Ryska Federationen som anfallit eller ockuperat delar av andra f.d. Sovjetrepubliker. Inga andra har angripit Ryssland. Så uppgörelserna är alltid mellan RF och övriga f.d. Sovjetrepubliker där RF är angriparen. Ingen har visat mista intresse för att angripa RF.

Absolut missar man en del av konflikten om man ser det som enbart "sovjetiskt inbördeskrig", t ex all internationell juridik, och hur många i väst ser på det.

Men man får också med andra kulturella aspekter om man tar "inbördeskrigsperspektivet", kultur och så vidare. Kolla den här videon från starten av kriget 2014, jag tycker den är fascinerande (jag har inget specifikt budskap med den, den är bara allmänt tankeväckande): https://www.youtube.com/watch?v=KNFj5fsEbHA, 38 sekunder in). Notera spännande flagga som AFU marscherar under .

Det är olika metaforer, som fångar olika saker.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-02-27 kl. 16:38.
Citera
2023-02-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kommer dessa två vara moderniserade sovjetiska plan eller skall de bygga helt nya? Jag hörde att de inte kan bygga nya (Från Youtubern Denys).
Förmodligen helt nyproducerade, de beställdes för flera år sedan. Några ny plan lär de inte kunna färdigställa såvida man inte hade alla ingående delar på plats före anfallskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in