2023-02-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Ingen av dem var på platsen.

"bara SE"?
Är det därför AH säger att LP pratar hela tiden. AH säger också att LP ställer sig upp och pekar ut vart gm försvann. Låter inte som okontaktbar. Men det är klart, vill då få spåret Engström att funka så behövs det rätt mycket hittepå från personer som inte var plats.
Du blandar ihop två saker som blir viktiga.

Detta blir väldigt tydligt när man lyssnar på Lampers enligt mig rimliga hypotes att Ljudet av en Magnum revolver på Max 0,5 m avstånd till Lisbeths öra ger dysfunktionell förmåga efteråt.

165 decibel på Max 0,5 m avstånd. Mer exakt fördjupning vore givetvis önskvärd.

Detta påverkar inte hennes talförmåga eller förmåga att röra sig.

Slutsats:

LP pratar och FÖRSÖKER kommunicera. Men hon hör inget vad folk svarar eller frågar.
Citera
2023-02-28, 15:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Så poängen är att hon säger och pekar ut riktningen GM sprang? Alltså båda samtidigt.
Det som jag har skrivit nu minst 3 gånger?!

Hur du kommer fram till att det tyder på att han var på plats förstår jag inte.

Jag är helt införstådd med att det var en kaotisk situation där fokus låg på OP, inte på en medelålders grafiker. Men att ingen i förhör ens ger en beskrivning av honom är mycket försvårande.
Vi har massa exempel på i förhör när andra vittnen pratar om varandra. Och när de inte vet namn förstår man ändå vem de pratar om. Men Stig är som ett spöke. Och det är samma man som enligt egna utsagor ska ha varit mest aktiv på plats. Han är ju överallt enligt honom själv.

Bland de första på plats.
Assisterar med OP.
Pratar med LP.
Hjälper poliser.
Rusar genom Tunnelgatan.

Ska man kalla tillbaka det här spöket från de döda och placera honom som en levande individ i korsningen efter skotten behövs de bra mer än det som har föreslagits i denna tråd.

Som en övning kan vi ju titta med samma kritiska ögon på vilket annat vittne som helst.

Anders B
Anders D
Anna H
Hans J
Inge M
Jan A
Jan Åke S
Lars J
Leif L
Stefan G
Yvonne N

Anser du att det finns någon tveksamhet alls gällande deras närvaro?
Varför är det ingen som ifrågasätter deras närvaro?
Varför behöver man rota i materialet med en lupp för att hitta något som möjligtvis kan stämma in på något Engström ska ha sagt?
Nej, du missar poängen helt fortfarande. Det handlar inte om vad LP gör.
Det handlar om att SE och AH oberoende av varandra beskriver situationen likadant.
Det är AH som ger stöd för att SE var där.

Och nu gör du samma begränsningar som är återkommande i SE-sammanhang.
Varför ska vi begränsa oss till de kända vittnena?
Att en av ca 20 inte går att bekräfta helt är inget konstigt.
Det finns förövrigt en som dök upp direkt. Kan du bekräfta NFs närvaro på platsen?

Och kan du bekräfta att de tusentals okända människorna som fanns i närområdet inte var på plats?
Citera
2023-02-28, 15:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Du anser att SE:s vittnesmål också var värdelöst? Ja mycket det han sade verkar inte heller stämma.

Men varför är det inte konstigt när LP är ger avvikande svar?

Med SE-logik bör man väl misstänka henne också.
Citera
2023-02-28, 16:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Engströms samtal eller vad han gör är inte bekräftad av någon..

Du kan inte använda det han själv säger som någon form av bevis eller att någon annan varit med om liknande ...

Vi får helt enkelt acceptera att du tror på Engströms berättelse medans många i denna tråd tror han ljuger..

Ni är inte smartare för ni litar på Engström...Även om ni ibland verkar tro det !

Det är ingen som litar på SE vad jag vet. Jag litar inte på något vittne. Det ska man inte heller. Vittnen har ofta fel nämligen.

Men att två personer oberoende av varandra beskriver en situation på samma sätt tyder på att det var så.
Jag använder det heller inte som bevis. Jag hävdar bara att det tyder på det.
Och det kan ni rimligtvis inte motsätta er.
Citera
2023-02-28, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det handlar om att SE och AH oberoende av varandra beskriver situationen likadant.

Det finns förövrigt en som dök upp direkt. Kan du bekräfta NFs närvaro på platsen?

Och kan du bekräfta att de tusentals okända människorna som fanns i närområdet inte var på plats?

Anna H ger snarare 0% stöd att SE var där vid Olofs döda kropp precis bredvid henne strax efter skotten. Enligt SE så snubblade han nästan på Olofs döda kropp. Varför såg ingen det om det stämde?
Citera
2023-02-28, 16:04
Avslutad
Citat:
Men varför är det inte konstigt när LP är ger avvikande svar?

Med SE-logik bör man väl misstänka henne också.

Lisbet är bekräftad av många på mordplatsen strax efter skotten och flera minuter framåt, men det är inte SE.
Citera
2023-02-28, 16:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Anna H ger snarare 0% stöd att SE var där vid Olofs döda kropp precis bredvid henne strax efter skotten. Enligt SE så snubblade han nästan på Olofs döda kropp. Varför såg ingen det om det stämde?

Har han någonsin påstått att han nästan snubblade över OPs kropp?

Antagligen för att det troligtvis inte stämmer. Han är nog där senare än vad han påstår
Citera
2023-02-28, 16:10
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Så AH bekräftar SEs närvaro på grund av att LP pekar ut vilket håll GM sprang?

Jag är ledsen, jag förstår inte alls hur du kommer fram till din slutsats.
Ingen av de som befann sig kring LOP har sett ju Engström. Det inkluder AH, SG och KJ.
Och att LP aldrig ens nämner denna gubbe som var den enda hon anförtrodde sig till är också försvårande.

Men att Lisbeth pekar åt rätt riktning eftersom hon såg GM springa ditåt så styrker det SEs närvaro bara för att AH såg detta?

Som sagt...du jagar spöken.

Om jag kan bekräfta NFs närvaro?
Självklart kan jag inte det. Han var inte där!
Han är inget mordplatsvittne. Han vände väl sig bara om från håll och gick sedan hem.
Att ingen nämner honom är ju helt naturligt.

Och de andra "tusentals människorna" kan jag självklart inte heller bekräfta då de inte finns i materialet.
Därmed kan jag inte heller bekräfta att Stig Engström var där heller. Han finns inte i materialet.

Jag lovar dig. Ditt liv skulle bli så mycket enklare om du bara landar i att Engström inte var på plats efter skotten. Iaf inte i den utsträckning han påstår.

Släpp att han var en utav de första på plats, att han fick signalement av LP, att han guidade poliser och gjorde en språngmarsch.

Vill du jobba med en hypotes där Engström är oskyldig så utgå från 23:22.
Jag vet att det finns skribenter i denna tråd som inte håller med mig, men jag är fortfarande övertygad om att Engström såg LJ. Så utgå därifrån. Placera Engström på en plats där det är rimligt att han ca 23:22 kan se LJ (inklusive vilken färg hans jacka bär + en hyfsat pricksäker åldersuppskattning) och försök sedan jobba dig framåt i ca 15-20 min. Vad var han någonstans i de minuterna utan att bli ihågkommen av någon? Och varför tror han att han är förväxlad?

Det är den nöten man ska försöka knäcka. Inte jaga spöken i materialet.
Citera
2023-02-28, 16:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Antagligen för att det troligtvis inte stämmer. Han är nog där senare än vad han påstår
Nej han är där tidigare än han påstår, menar den senaste PU. Inte mycket tidigare dock, det handlar om några fåtal sekunder.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-28 kl. 16:18.
Citera
2023-02-28, 16:23
Avslutad
Citat:

Ja lyssna på förhöret i tingsrätten 1989- https://www.youtube.com/watch?v=uTJydq2klK4 ca 3:40 min in i klippet. Skulle tro han säger likadant i hovrätten senare samma år. Varför påstår SE detta om det inte stämmer? För att göra sig viktig och märkvärdig? Finns inget som tyder på att det stämmer i.o.f.s. så SE verkar ljuga om bland annat detta.
Citera
2023-02-28, 16:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej han är där tidigare än han påstår, menar den senaste PU. Inte mycket tidigare dock, det handlar om några fåtal sekunder.

Korrekt.

Skillnaden mellan vad Engström påstår och vad senaste PU anser är ca 7 sek.
Citera
2023-02-28, 16:53
Medlem
Citat:
Det är ingen som litar på SE vad jag vet. Jag litar inte på något vittne. Det ska man inte heller. Vittnen har ofta fel nämligen.

Men att två personer oberoende av varandra beskriver en situation på samma sätt tyder på att det var så.
Jag använder det heller inte som bevis. Jag hävdar bara att det tyder på det.
Och det kan ni rimligtvis inte motsätta er.

Fast om vi är ärliga så beskriver väl samtliga vittnen att Lisbeth inte är kontaktbar och skriker mest om : Ser ni inte att det är Olof min man som ligger där och att ingen får röra honom...samt ambulans ska ringas..

Det är långt ifrån att hon kan svara på frågor..

Sen att hon skulle peka ut vart GM sprang och signalement på GM styrks väl enbart av Engström,?

Sen finns det andra saker som Engström är ensam om att påstå..

LJ är det bara Engström som ser..

Språngmarschen är det bara Engström som påstår..
Senast redigerad av Problem2020 2023-02-28 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in