2023-02-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du missar fortfarande poängen.

SE och AH är två vittnen som oberoende av varandra beskriver LPs handlande på samma sätt.

Det är inte vad LP gör det handlar om, utan att samma detalj gällande hennes agerande återges av flera personer.

Och det är klart att majoriteten skulle berätta på fråga var gm tog vägen, men det finns ju lite olika sätt att göra det på. Det här stödjer dels att hon faktiskt ha fått frågan och att hennes svar var att peka in mot gränden och säga att det var ditåt.

Nu får du själv ge källa på detta..

Det finns många fler källor på att Lisbeth inte har sagt så utan enbart var hysterisk...

Polis var tidig på plats om dom bekräftar att hon var okontaktbar..

Detta bara någon minut isåfall efter att Engström skulle fått info av henne..
Citera
2023-02-28, 13:29
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Det finns många fler källor på att Lisbeth inte har sagt så utan enbart var hysterisk...

Litar mer på vad LP säger första dygnet och några meter ifrån gm än vad någon "anhängare" som sitter i soffan 37 år senare och hittar på ...för att Engström spåret ska hålla.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-28 kl. 14:14.
Citera
2023-02-28, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
litar mer på vad LP säger första dygnet och några meter ifrån gm än vad någon "anhängare" sitter i soffan 37 år senare och hittar på.

Hittar inte på utan anger hovrätten, vittnespsykologer m.m. som källor. Det är du som hittar på och önsketänker m.m. tyvärr. http://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html Vittnespsykologen Astrid Holgersson

Nyare vittnesforskning- https://svenska.yle.fi/a/7-1468597

https://svenska.yle.fi/a/7-1376166

Lisbet sade första dygnet att hon inte såg hur mördaren såg ut. Alla utom SE ansåg att Lisbet var svårt chockad och hysterisk på mordplatsen. Lisbets vittnesmål var värdelöst och ledde utredningen på villovägar tyvärr. https://www.expressen.se/nyheter/bevis-pa-bristande-professionalitet/

https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis Gösta S

Enligt hovrätten (som var på plats på mordplatsen 1989) gjorde motljuset från Dekorimafönstret att det inte var möjligt att göra säkra iakttagelser av detaljerna i ett ansikte.
http://www.srsf.se/pdf/B1952-89HRdomenChristerPetterssonPalmemordet.pdf s 29
Citera
2023-02-28, 13:39
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Hittar inte på utan anger hovrätten, vittnespsykologer m.m. som källor. Det är du som hittar på och önsketänker m.m. tyvärr. http://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html Vittnespsykologen Astrid Holgersson

Nyare vittnesforskning- https://svenska.yle.fi/a/7-1468597

https://svenska.yle.fi/a/7-1376166

Lisbet sade första dygnet att hon inte såg hur mördaren såg ut. Alla utom SE ansåg att Lisbet var svårt chockad och hysterisk på mordplatsen. Lisbets vittnesmål var värdelöst och ledde utredningen på villovägar tyvärr. https://www.expressen.se/nyheter/bevis-pa-bristande-professionalitet/

https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis Gösta S

Enligt hovrätten (som var på plats på mordplatsen 1989) gjorde motljuset från Dekorimafönstret att det inte var möjligt att göra säkra iakttagelser av detaljerna i ett ansikte.
http://www.srsf.se/pdf/B1952-89HRdomenChristerPetterssonPalmemordet.pdf

Ingen av dem var på platsen.

"bara SE"?
Är det därför AH säger att LP pratar hela tiden. AH säger också att LP ställer sig upp och pekar ut vart gm försvann. Låter inte som okontaktbar. Men det är klart, vill då få spåret Engström att funka så behövs det rätt mycket hittepå från personer som inte var plats.
Citera
2023-02-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ska vi bara plocka ut det man gillar från hennes vittnesmål och förkasta resten eller?
För jag antar att det är där vi kommer att landa.

Vi kan ta bort hennes vittnesmål helt och hållet så har ingen sett SE gått ut överhuvudtaget.

Jag menar att det finns en möjlighet att SE var ute och "drack middag" vid ett annat tillfälle. Och att ALG blandar ihop dagarna från vilken kväll han "drack middag" och Kvällen för mordet.

Detta menar ja utifrån att hon blandat ihop när hon började jobba den dagen.

Är det hon som är ute på rondering 21:03 i en annan del av bottenvåningen.

Blir tight att träffa på SE som sett LOP innan bion.

Om han inte drack middag i gamla stan då men klivit av innan.. hur vet han då att dom ska på bion?
Citera
2023-02-28, 14:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Du kanske noterade att jag började det här med källor. Det är SE och AHs förhör som är källorna.

Vad en enstaka polis har för upplevelse senare har inte med saken att göra.
Både SE och AH återger samtalet med samma detaljer. Det tyder på att det skett.

Sedan är det ingen som hävdar någonting om en lugn konversation med sakligt utbyte mellan några parter. Det är enbart enstaka ord här och där det handlar om.
Citera
2023-02-28, 14:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag förstår inte alls vilken "poäng" det är jag missar.

Och jag försöker på riktigt att förstå.
Jag argumenterar inte för ett GM/oskyldig-perspektiv heller.
Jag argumenter för om det går att styrka med hjälp av materialet att Engström var på plats efter skotten.

Du hänvisar hela tiden till en "detalj" som då ska återges av flera personer.

Vad denna "detalj" innebär är ju att LP ska enligt utsagor sagt och pekat in i gränden med syfte att hänvisa till var gärningsmannen tog vägen. Hon har alltså förmedlat med ord och handlingar vilket håll GM sprang.

Det är ju en ganska banal samt extremt väntad sak att göra enligt mig.

Leker vi inte "finn 5 rätt" nu?
Listan med påstående från Engström som inte går att förena med andras uppgifter är ju hyfsat lång.
Men han prickar rätt på att LP har förmedlat var GM sprang. Dock finns det inget i materialet om att hon ska ha gett ett signalement till någon på plats. Inte ens till polisen.

Mitt problem med Engström är att ingen i materialet beskriver honom som närvarande och enligt egna utsagor befann han sig i händelsernas centrum.

Det betyder enligt mig 2 saker.

Han är GM eller befann han sig i anslutning till mordplatsen, men på ett bra mycket mer avlägset sätt än vad han ger sken av.

Att han kommer med felaktigheter och ibland direkta lögner är mer än styrkt enligt mig.
Att då argumentera för att hans utsagor är korrekta (vilket du tenderar att göra) måste verkligen vara en uppförsbacke.

Han har inte bara rätt i att hon gjorde det utan också hur. Det är det som är poängen.

Det i sig gör ju såklart inte att han bevisligen är på plats och pratar med LP.
Men det tyder på det.

Direkta lögner kan man inte säga är mer än styrkt. Vi vet absolut inte varför hans vittnesmål inte verkar vara helt förenligt med övrigas. Det kan vara medveten lögn, det kan vara felaktiga minnen, det kan vara felciteringar osv.
Det enda vi kan konstatera är att det inte verkar stämma överens.
Citera
2023-02-28, 14:37
Medlem
Citat:
Du kanske noterade att jag började det här med källor. Det är SE och AHs förhör som är källorna.

Sedan är det ingen som hävdar någonting om en lugn konversation med sakligt utbyte mellan några parter. Det är enbart enstaka ord här och där det handlar om.

Fast i Engströms förhör så handlar det om att LP svarar på direkta frågor..

Det är ingen annan som beskriver detta....
Citera
2023-02-28, 14:43
Medlem
Citat:

Engströms samtal eller vad han gör är inte bekräftad av någon..

Du kan inte använda det han själv säger som någon form av bevis eller att någon annan varit med om liknande ...

Vi får helt enkelt acceptera att du tror på Engströms berättelse medans många i denna tråd tror han ljuger..

Ni är inte smartare för ni litar på Engström...Även om ni ibland verkar tro det !
Citera
2023-02-28, 14:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Han har inte bara rätt i att hon gjorde det utan också hur. Det är det som är poängen.

Det i sig gör ju såklart inte att han bevisligen är på plats och pratar med LP.
Men det tyder på det.

Direkta lögner kan man inte säga är mer än styrkt. Vi vet absolut inte varför hans vittnesmål inte verkar vara helt förenligt med övrigas. Det kan vara medveten lögn, det kan vara felaktiga minnen, det kan vara felciteringar osv.
Det enda vi kan konstatera är att det inte verkar stämma överens.

Så poängen är att hon säger och pekar ut riktningen GM sprang? Alltså båda samtidigt.
Det som jag har skrivit nu minst 3 gånger?!

Hur du kommer fram till att det tyder på att han var på plats förstår jag inte.

Jag är helt införstådd med att det var en kaotisk situation där fokus låg på OP, inte på en medelålders grafiker. Men att ingen i förhör ens ger en beskrivning av honom är mycket försvårande.
Vi har massa exempel på i förhör när andra vittnen pratar om varandra. Och när de inte vet namn förstår man ändå vem de pratar om. Men Stig är som ett spöke. Och det är samma man som enligt egna utsagor ska ha varit mest aktiv på plats. Han är ju överallt enligt honom själv.

Bland de första på plats.
Assisterar med OP.
Pratar med LP.
Hjälper poliser.
Rusar genom Tunnelgatan.

Ska man kalla tillbaka det här spöket från de döda och placera honom som en levande individ i korsningen efter skotten behövs de bra mer än det som har föreslagits i denna tråd.

Som en övning kan vi ju titta med samma kritiska ögon på vilket annat vittne som helst.

Anders B
Anders D
Anna H
Hans J
Inge M
Jan A
Jan Åke S
Lars J
Leif L
Stefan G
Yvonne N

Anser du att det finns någon tveksamhet alls gällande deras närvaro?
Varför är det ingen som ifrågasätter deras närvaro?
Varför behöver man rota i materialet med en lupp för att hitta något som möjligtvis kan stämma in på något Engström ska ha sagt?
Citera
2023-02-28, 14:52
Avslutad
Citat:
Fast i Engströms förhör så handlar det om att LP svarar på direkta frågor..

Det är ingen annan som beskriver detta....

Ingen som har sett det heller eller allt annat som SE påstod att han gjorde på och omkring mordplatsen efter mordet.
Citera
2023-02-28, 14:57
Avslutad
Citat:
Engströms samtal eller vad han gör är inte bekräftad av någon..

Du kan inte använda det han själv säger som någon form av bevis eller att någon annan varit med om liknande ...

Vi får helt enkelt acceptera att du tror på Engströms berättelse medans många i denna tråd tror han ljuger..

Ni är inte smartare för ni litar på Engström...Även om ni ibland verkar tro det !

Anna Hage har inte heller sett SE på mordplatsen. Och enligt SE hjälpte han till med livräddande åtgärder tillsammans med bland annat Anna Hage. SE kunde tydligen göra sig osynlig centralt placerad på mordplatsen strax efter skotten och många minuter framåt. Sannolikhet för det? 0%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in