2023-02-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vi nyanställer just nu, lista gärna dina meriter så kan jag kolla på det.

Generellt handlar det mycket om kärnpositioner och plussare.
Plussarna gör enkla saker för avlasta eller optimsera de som sitter på kärnan
Kärnan har varit med länge och där sitter man på stort ansvar men väldigt höga löner.
Plussare får nöja sig med en helt annan prisbild och bli flyttade runt där de behövs mest.

Du måste komma in på ett hörn och göra dig till en nyckelkompetens inom den delen för att befästa positionen,
saker faller inte i huvudet tyvärr som andra jobb där sysslan i sig själv står för pengarna.
Vilka är "vi" och var finns ni?

Vad för meriter vill du att jag ska lista?
Citera
2023-02-28, 16:05
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag har jobbat på företag som har outsourcat stora delar av den allmänna IT supporten till Indien, alltså ingen utveckling utan bara typ lvl 1-2 IT support.

Där jag sitter nu på stort globalt företag med cirka 6000 siter så funkar det bättre med indier än svenskar, de är billigare och de kan jobba under ganska hårda tidsplaner som en svensk inte skulle klara, det är aldrig några gnäll, ibland undrar man om de är övermänskliga faktiskt.
Citera
2023-02-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Jag älskar alla! Varför anser du att afrikas barn förtjänar AIDS?
Håll dig till ämnet.
Citera
2023-02-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Vad är en ordentlig lön tycker du? Läser att du har cirka ett års arbetslivserfarenhet och gymnasieutbildning
det som facken anser vara minimum, 35k.

har eftergymnaisal utbildning med.
Citera
2023-02-28, 16:10
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Nej. jag syftar på tjänsten som heter "IT-tekniker" i jobbannonser.

IT-tekniker är det ganska hård konkurrens om, det är lite som butikspersonal på ICA, många sökande då det är ganska låg tröskel in på såna jobb.

Hade du sökt lösningarkitekt eller liknande är det ganska liten konkurrens.
Citera
2023-02-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Det är nog inte bara inom IT det är så. Ofta hör man att det "skriks efter folk" inom diverse branscher, samtidigt som det finns många med rätt kompetens som ändå är arbetslösa. Tror ofta det är så att arbetsgivarorganisationer och arbetsgivare inte alls "skriker efter folk", snarare att de HADE VELAT skrika efter folk om folk hade jobbat gratis, haft 20+ års erfarenhet, exakt rätt kompetens, inte krävt upplärningstid, etc. etc. Dvs i en perfekt värld (perfekt för arbetsgivare). Men eftersom världen inte ser ut så så skriker de inte alls efter folk, för de vet att de inte kan hitta den perfekta kandidaten, och då är det i många fall bättre att köra på med det folk man har tills det råkar dimpa ner någon som är perfekt nog.

Mitt tips till dig är att skicka in en spontanansökan till några företag, gärna några mindre och lokala företag. Dessa behöver ofta folk, men har inte tid och resurser att hålla på och krångla med anställningsintervjuer och hela den processen. Min chef har de senaste 4 åren sagt "vi skulle behöva anställa en till, eller rentav två" - men han gör ju aldrig något åt saken, så det har inte blivit något med det trots att det skulle behövas. Desutom har två pers slutat under dessa 4 år, så nu skulle vi egentligen behöva anställa 4 till 😂
problemet är att det finns inga "lokala" företag på landsbygden och de som finns i städerna känner jag ej till.
Citera
2023-02-28, 16:12
Avslutad
finns massor av IT-företag man utan problem kan få jobb på vad är det för jobb du söker?
Citera
2023-02-28, 16:17
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ja, att nån annan kuk med mer erfarenhet gått före....

Alltså. Du måste uppgradera ditt språk och attityd. Man behöver social kompetens idag och en folkilsken autistiker med samarbetssvårigheter kommer inte långt tyvärr.
Citera
2023-02-28, 16:18
Medlem
Arbetsgivarsidan ljuger vitt och brett hela tiden om sina "brister" för att dumpa löner och villkor. Sen när du skickar in din ansökan låtsas de som att det regnar. Dom har kört den här taktiken i decennier nu och det borde vara allmänt känt men folk faller för det hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
finns massor av IT-företag man utan problem kan få jobb på vad är det för jobb du söker?
Nämn några.

It-tekniker.
Servicedesk
Helpdesk
It-Support helst 2nd line men även 1st line och sedan alla övriga It-jobbannonser där mina kunskapar/erfarenhet speglar deras krav i annonsen, minus längden på den yrkesmässsiga erfarenheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Alltså. Du måste uppgradera ditt språk och attityd. Man behöver social kompetens idag och en folkilsken autistiker med samarbetssvårigheter kommer inte långt tyvärr.
ja för du tror ju att jag pratar så på en intervju?
Citera
2023-02-28, 16:19
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
problemet är att det finns inga "lokala" företag på landsbygden och de som finns i städerna känner jag ej till.

Nja, med "lokala" menar jag typ inom pendlingsavstånd. Själv bor jag också på landsbygden och pendlar ca 7 mil varje dag med buss. Inget man vill göra för evigt kanske, men ett par år fungerar det och man får in en fot och får erfarenhet. Efter det kan man ju antingen söka sig vidare till något som ligger bättre till geografiskt eller erbjuder distansarbete, eller helt enkelt flytta närmre.

Men visst, bor du i Norrland kan det ju vara jobbigare. Då hade jag nog siktat in mig på distansarbete framförallt, eller om du har möjlighet att flytta under ett par år (man kan ju alltid flytta tillbaka senare).

Att söka rätt på företag inom ett antal mils radie är ju tämligen enkelt idag, bara att googla och/eller kolla på t.ex. Eniro och liknande sidor.
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-02-28 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in