2023-02-28, 13:56
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag har jobbat på företag som har outsourcat stora delar av den allmänna IT supporten till Indien, alltså ingen utveckling utan bara typ lvl 1-2 IT support.

I båda fallen så höll det inte mer än 2 år som längst, totalt ohållbart och även om det säkert var jävligt billigt och det på pappret såg ut som att man kunde spara pengar så tvekar jag på om inte detta var en rejäl förlustaffär.

Totalt jävla värdelöst att prata med en indier om problem som inte innefattar typ "glömt lösenord" och indiern kunde läsa direkt från något supportverktyg vad som skulle göras.

Eriksson har ju indisk support och det verkar ju funka
Citera
2023-02-28, 14:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Är det så att du kräver för hög lön mot vad du kan och har erfarenhet av?
Har de hittat någon med mer erfarenhet som är billigare än dig?
Du kanske inte passar in i gruppen, är väldigt viktigt skulle jag säga.

Mitt råd är att börja med ett lägre löneanspråk och kanske ta något supportjobb eller liknande. Det är alltid lättare att få ett nytt jobb om du redan har ett jobb. Att anställa en person som varit arbetslös i två år får ofta arbetsgivaren att fundera varför?

Lycka till
Citera
2023-02-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Är du rasist eller?
Är du?

Givetvis ska man för fan se om sitt eget jävla folk innan man hjälper omvärlden! Är du svenskhatare eller?
Citera
2023-02-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Med IT-tekniker menar du det som också benämns som IT-support? Dvs ett par personer på ett företag som ber dig starta om datorn ibland, ser till att ny OS uppdateras, etc?

Tror inte att det är 90 000 av dessa som branschen skriker om. Utan olika IT-utvecklare, systemutvecklare, app-utvecklare, testare, IT-arkitekt, etc, etc som man vill ha.
Nej. jag syftar på tjänsten som heter "IT-tekniker" i jobbannonser.
Citera
2023-02-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kan det ha med att göra vad du ser som skälig lön? Något skäl lär det ju finnas om du inte får jobb då det de facto skriks efter mer folk till support samt it-konsulter.
Den lön som flertal fack uppger är ingånglön för en i min ålder och erfarenhet och utbildning.
Citera
2023-02-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag har jobbat på företag som har outsourcat stora delar av den allmänna IT supporten till Indien, alltså ingen utveckling utan bara typ lvl 1-2 IT support.

I båda fallen så höll det inte mer än 2 år som längst, totalt ohållbart och även om det säkert var jävligt billigt och det på pappret såg ut som att man kunde spara pengar så tvekar jag på om inte detta var en rejäl förlustaffär.

Totalt jävla värdelöst att prata med en indier om problem som inte innefattar typ "glömt lösenord" och indiern kunde läsa direkt från något supportverktyg vad som skulle göras.
Precis. Jag kan dessutom lova att dessa företagens förehavanden är DIREKT kopplade mot Sveriges äckliga skattetryck.
Citera
2023-02-28, 14:20
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Nej. jag syftar på tjänsten som heter "IT-tekniker" i jobbannonser.

Då är det IT-tekniker på de jobbannonser jag kan se liknande som IT-support.
https://ledigajobb.se/jobb/a5324c/it-tekniker-till-ledande-globalt-bolag
https://ledigajobb.se/jobb/a531cf/it-tekniker-till-servicedesk
https://ledigajobb.se/jobb/a50da5/it-tekniker-till-bolag-med-fokus-p%C3%A5-it-s%C3%A4kerhet-och-smarta-it-l%C3%B6sningar

Om liknande för de annonser du har hittat så är det inte de 90 000 som företag skriker efter nej, det är inte min bedömning. Utan mer IT-utvecklare av något slag som sagt.
Citera
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Den lön som flertal fack uppger är ingånglön för en i min ålder och erfarenhet och utbildning.

Vad är ingångslön för IT-tekniker då? Jag har ändå jobbat i branschen i 25 år, dock inte som tekniker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Inget personligt, men du är förmodligen inte så bra som du tror. Det är gott om sökande med höga tankar om sin kompetens som defacto inte besitter någon sådan.
Jag tror ingenting. Jag har enbart uppgett vad jag kan och är utbildad inom samt jobbat med, i samtliga ansökningar och intervjuer. jag är inte den som ljuger på cv eller intervju, för hur skulle jag reda ut det i en skarp situation ifall jag ställs mot något jag påstått att jag kan men egentligen inte kan? Det hade ju blivit ett jävla problem att lösa.
Citera
2023-02-28, 14:23
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Ska vi vara ärliga så behövs snart inte IT tekniker. Tjänster som IBM Watson och andra leverantörer av datorsystem skapar sina egna AI som kommer sköta det tekniker idag gör. Ett AI löser problemet själv utan en människas hjälp, tanten i receptionen får ett sms som säger att hon ska starta om routern eller accesspointen. Ingenjörer och högt utbildade inom teknik och nätverk kommer sitta säkra då någon kommer behöva ha yttersta ansvaret, men alla it-tekniker som vi ser dom idag är snart helt obsolet.

Hade jag varit tekniskt lagd hade jag skolat om mig till någon som installerar nätverk och systemets hårdvara. Det kommer alltid behövas, men folk som går omkring och rättar till flaskhalsar och problem med nätverk är snart helt borta.

Lena i receptionen kommer kunna ta kabel märkt 113-221 och stoppa in i hål märkt 221-331 precis som AI berättade att hon skulle göra så är allt fixat.
Citera
2023-02-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det så att du kräver för hög lön mot vad du kan och har erfarenhet av?
Har de hittat någon med mer erfarenhet som är billigare än dig?
Du kanske inte passar in i gruppen, är väldigt viktigt skulle jag säga.

Mitt råd är att börja med ett lägre löneanspråk och kanske ta något supportjobb eller liknande. Det är alltid lättare att få ett nytt jobb om du redan har ett jobb. Att anställa en person som varit arbetslös i två år får ofta arbetsgivaren att fundera varför?

Lycka till
Jag kräver den lön som flertal fack säger att jag ska ha som ingångslön, så absolut lägsta enligt dom, samt vad faktiskt flera företag som haft mig på intervju, själva uppgett att de vill betala innan jag ens ställt frågan själv. Dessa två löner överrensstämmer oftast med varandra så jag antar att facken har koll på vad de snackar om.

Supportjobb söker jag för fulla muggar och uppfyller allt de söker, utom möjligen längden på yrkeserfarenhet.

Nej, det är inte lättare att hitta nytt jobb om man redan har. Det har jag testat flertal gånger. Hjälpte inte ett dugg.

Får frågan ibland vad jag gjort sen jag blev arbetslös, sökt jobb är mitt svar, för det är så det är.
Citera
2023-02-28, 14:25
Medlem
Dom lägre jobben kan vem som helst göra ink indier skaffa dig nån kompetens som är värt nått istället så kommer dom jaga dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in