2023-02-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Fast någonting verkar det ju vara som de stör sig på då du inte platsar på flertalet ställen trots att du vill ha minimilön.
Ja, att nån annan kuk med mer erfarenhet gått före....
Citera
2023-02-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppiholla
Om du är säker på din kompetens, erbjud att jobba 6 månader med lägre lön, om de är nöjda med dig kan de sedan betala igen över tid med höjd lön. Annars kan de gå vidare.
Då får du erfarenhet, betalt och slipper muppa på arbetsförmedlingen.
Problemet är att lönen som jag "kräver" dvs minimilön enligt facket, räcker i nuläget precis bara till att jag ska kunna gå runt +-0, eftersom el, bränsle och mat är svindyrt numera, även räntor på lån har stigit och övriga räkningar har också blivit dyrare, samtidigt som de vill att man pendlar till ett ställe 5+ mil bort OCH ska tvingas betala för parkering själv, eftersom de aldrig har parkering själva. De tror ju att alla bor i städer....
Citera
2023-02-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
jag blir jagad på linkedin, men de vill inte betala ordentliga löner samt att det leder inte till något även i de fallen där de VILL betala ordentliga löner. man blir bara indragen i långa processer som slösar ens tid och ger en falska förhoppningar.
Sluta slösa energi på företag som inte har kompetens att se din storhet.
Citera
2023-02-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Du behöver ingen utbildning. Jag har inte ens fullständigt betyg från gymnasiet. Lär dig saker om du inte kommer in på en bra utbildning. Alla resurser finns gratis på nätet eller för en billig peng.
Jag håller redan på med onlineutbildningar men det verkar inte intressera dom.
Citera
2023-02-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Sluta slösa energi på företag som inte har kompetens att se din storhet.
Hur ska man veta vilka som GÖR det då?
Citera
2023-02-28, 15:31
Medlem
Med din kompetens. Så starta eget. Visa var skåpet skall stå.
Citera
2023-02-28, 15:36
Medlem
Citat:
Jag håller redan på med onlineutbildningar men det verkar inte intressera dom.

Då går du fel, ta såna med eftertraktade certifikat. Tex cisco, Microsoft, offsec, etc.
Citera
2023-02-28, 15:39
Medlem
frdks avatar
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Vi nyanställer just nu, lista gärna dina meriter så kan jag kolla på det.

Generellt handlar det mycket om kärnpositioner och plussare.
Plussarna gör enkla saker för avlasta eller optimsera de som sitter på kärnan
Kärnan har varit med länge och där sitter man på stort ansvar men väldigt höga löner.
Plussare får nöja sig med en helt annan prisbild och bli flyttade runt där de behövs mest.

Du måste komma in på ett hörn och göra dig till en nyckelkompetens inom den delen för att befästa positionen,
saker faller inte i huvudet tyvärr som andra jobb där sysslan i sig själv står för pengarna.
Citera
2023-02-28, 15:39
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Jahapp. Då får jag väl sparas ihop till ett bra rep och en stege och gå ut i skogen och se om det finns något träd med bra kvalitet att hänga sig i.....

Jag skolade om mig när jag var 35+. bästa jag gjort. Har en polare som bytte yrke totalt och skolade om sig som 40+, han ångrar inte en sekund att han gick från IT till EL. Det är inte så jobbigt och jävligt nyttigt. AI kommer att ta många jobb, ditt är bara ett i mängden. Något AI inte kommer ta under vår tid är fysiska arbeten på plats. om 40-50 år är det Robotar med AI men det lär ta ett tag innan det är värt för företag att köpa in robotar som gör allt arbete.
Citera
2023-02-28, 15:58
Medlem
Tratts avatar
Citat:
jag blir jagad på linkedin, men de vill inte betala ordentliga löner samt att det leder inte till något även i de fallen där de VILL betala ordentliga löner. man blir bara indragen i långa processer som slösar ens tid och ger en falska förhoppningar.

Vad är en ordentlig lön tycker du? Läser att du har cirka ett års arbetslivserfarenhet och gymnasieutbildning
Citera
2023-02-28, 16:00
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Det är nog inte bara inom IT det är så. Ofta hör man att det "skriks efter folk" inom diverse branscher, samtidigt som det finns många med rätt kompetens som ändå är arbetslösa. Tror ofta det är så att arbetsgivarorganisationer och arbetsgivare inte alls "skriker efter folk", snarare att de HADE VELAT skrika efter folk om folk hade jobbat gratis, haft 20+ års erfarenhet, exakt rätt kompetens, inte krävt upplärningstid, etc. etc. Dvs i en perfekt värld (perfekt för arbetsgivare). Men eftersom världen inte ser ut så så skriker de inte alls efter folk, för de vet att de inte kan hitta den perfekta kandidaten, och då är det i många fall bättre att köra på med det folk man har tills det råkar dimpa ner någon som är perfekt nog.

Mitt tips till dig är att skicka in en spontanansökan till några företag, gärna några mindre och lokala företag. Dessa behöver ofta folk, men har inte tid och resurser att hålla på och krångla med anställningsintervjuer och hela den processen. Min chef har de senaste 4 åren sagt "vi skulle behöva anställa en till, eller rentav två" - men han gör ju aldrig något åt saken, så det har inte blivit något med det trots att det skulle behövas. Desutom har två pers slutat under dessa 4 år, så nu skulle vi egentligen behöva anställa 4 till 😂
Citera
2023-02-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Då går du fel, ta såna med eftertraktade certifikat. Tex cisco, Microsoft, offsec, etc.
Har du några länkar jag kan kika på?
Vad är offsec?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in