Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Intressant artikel. Det verkar mest handla om att han är besviken och kritiserar den träning de ukrainska soldaterna får. Jag tror kanske han överdriver en hel del. Det går såklart inte att jämföra med världens i särklass bästa armé, den finska. Då ser allt annat ut som skit
Han tycker att inget fungerar vid de ukrainska träningsanläggningarna och det finns säkert en hel del befogad kritik där också men han har ju inte sett hur det ser ut vid dom ryska. Skulle tro att det är ännu värre där. Kharkivoffensiven visar att UAF har förmågan att göra snabba offensiver. Om det bara var "tur" som han påstår vet jag inte men ryssarna har inte lyckats med nått liknande.
Risken finns ju att Kharkivoffensiven blir en engångsföreteelse, att ryssarna lärt sig av sina misstag och att ukrainarna blir övermodiga.
Bland det viktigaste i krig är att man inte ska underskatta sin motståndare. Det gjorde Ryssland i början av kriget och det bör Ukraina absolut inte göra nu.
Oavsett vad vissa svagsinta konton kräks ur sig så började Ukraina det här kriget med en arsenal som till större delen bestod av gammalt sovjetiskt skrot, och det är inte särskilt långsökt att tänka sig att även den ukrainska militära mentaliteten är impregnerad av sovjetiskt tänkande.
Det är väl bara bra om ukrainarna blir bättre utbildade, och en Natoutbildning som jag föreställer mig är anpassad till Natos typ av krig, där man normalt är ganska överlägsen sin fiende och siktar på ett snabbt avgörande, kanske inte är optimal för detta krig som verkar utspela sig på någon slags första världskrigs-nivå.