2023-02-28, 01:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Tvärtom. Han hinner inte springa runt på 2 minuter men kanske på 10?

Då är det mer troligt att SE dyker upp först 10 minuter efter mordet som GM?

Det är dock lite misstänkt att ingen annan sett SE på mordplatsen 10 minuter efter mordet. LL kan ju ha sett fel eller tagit fel på dag som alla väktare på Skandia som säger sånt som inte "passar in", om SE är GM, också gör! LL var nog på mordplatsen och tittade dagarna efter mordet och såg en man klädd i mörka vinterkläder och keps som liknade SE. LL tog fel på dag och person helt enkelt!

Men om LL sett rätt och SE kom tillbaka till mordplatsen efter 10 min så kan LL vara medlem i Stay Behind han också och en del av samma konspiration som SE, vilken sopat igen spåren om sina kopplingar till SB genom "att ta kontroll över utredningen" bland annat genom att ringa en kollega på Skandia morgonen efter mordet och sedan gå under jorden i över en vecka. Att SE gömde sig för media i Idre är mycket misstänkt och genialt uttänkt av LL, SE och SB redan före mordet!

LLs barn hade ju varit uppe i fjällen och rekat gömställen kanske i Idre och mordvapendumpningsplatser runt Hedemora för SEs räkning veckan före mordet och LLs närvaro på mordplatsen bortförklarades med att han skulle hämta dessa barn vid Citykyrkan, där VG och EAP huserade. LL kommer också till mordplatsen i en bil stor nog att rymma en isborr, så dumpningen av mordvapnet under Långtjärnens is var redan planerad på mordnatten.

LL ringer också till SOS alarm för att blockera telefonlinjen för att hindra andra att komma fram och lägger på innan han får prata med polisen. LL blockerar också korsningen vid mordplatsen och täcker den gula linjen med sin stora bil strax efter mordet. LLs beteende på mordplatsen är extremt misstänkt då han dessutom stannar kvar efter mordet och lägger sig i mordutredningen på ett sätt som bara GMP-vittnen mäktar med! LL kan också ha brusat upp lite några år efter mordet i något annat sammanhang och såg inte hans näsa lite röd ut i viss belysning i SVT-produktionen 30 sekunder? LL kanske är alkoholist också!

Att LL ändrar sig i sina vittnesmål tyder på att han kan vara inblandad i mordet han också. Alla vittnen som ändrar sina historier måste misstänkas! Inget talar direkt emot att LL var med i Stay Behind så då är det en giltig hypotes som inte kan ifrågasättas enligt logiken här i tråden. Inget vittne har heller oombedd och spontant utan att blivit tillfrågad tagit upp att LL inte var medlem i SB under sina förhör, vilket också styrker tesen ytterligare att LL faktiskt kan ha varit medlem i SB.

LL och SE var alltså i konspiration med varandra och mördade OP som medlemmar i Stay Behind. SE använde SBs hemliga men olarmade dörr på baksidan av Skandiahuset för att inte synas uppe på DBG efter mordet. Det är bevisat att det åtminstone finns dörrar på baksidan av Skandiahuset!

YN har sett någon annan än SE på DBG, eller sett fel, helt enkelt. YN kan också ta fel på dag då hon inte förhördes förrän flera dagar efter mordet. Hennes beskrivning av SE är dessutom misstänkt vag och skulle kunna vara någon annan av de vittnen som lämnat sina kontaktuppgifter till polisen på mordplatsen, men inte så troligt någon utanför denna grupp. YN är därför inte längre ett giltigt körsbär om SE mördat OP!

Beviset att SE mördat OP i konspiration med LL är att inget motbevisar min teori jag skriver om och själv tänkt ihop i detta inlägg!

(En del höll på i 12 år och hittade på liknande hemsnickrade "teorier" om SEs skuld helt utan täckning, men alltid med liknande argument "att det kan vara så eftersom inget motbevisar det".)
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-28 kl. 02:06.
Citera
2023-02-28, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast just 21 är ju en körsbärsplockad tid.

ALG säger själv i förhöret att det är ca 20:20 som gäller för SEs ankomst.

21 börjar hon gå på rond, så det kan inte vara då.

21 kommer väl bara från Häggkvist som säger sig ha hört henne säga det. Eller var kommer 21 ifrån?

Han kan ju hört henne tex säga att det var innan hon gick på rond 21. Det var det ju, men hon kanske inte sa hur långt innan.

Själv uppger hon iaf ca 20:20
Hon uppger också att hon börjar jobba 21.
Men på mordkvällen skriver hon att börjar jobba 16:45. Hennes vittnesmål får man fundera på hur mycket man ska lägga vikt vid.
Citera
2023-02-28, 06:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hon uppger också att hon börjar jobba 21.
Men på mordkvällen skriver hon att börjar jobba 16:45. Hennes vittnesmål får man fundera på hur mycket man ska lägga vikt vid.

Ska vi bara plocka ut det man gillar från hennes vittnesmål och förkasta resten eller?
För jag antar att det är där vi kommer att landa.

Vi kan ta bort hennes vittnesmål helt och hållet så har ingen sett SE gått ut överhuvudtaget.
Citera
2023-02-28, 07:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag fattar att du drar saker till sin spets och ja vi vet ju för lite så inte mycket kan uteslutas. Det är klart att det kan ha varit möjligt för SE att ta sig in och ut ur huset osedd,det talas ju om nåt cykelförråd tex. Inget kan uteslutas men ingenting tyder på att SE hade nån som helst koppling till Stay behind ,man kan ju alltid säga att även om det inte finns något som tyder på en koppling så kan den ju ha funnits.

Visst inget kan uteslutas men vi måste ändå konstatera att sånt som saknar stöd i materialet sannolikt inte hänt tex Stigs samtal medLP och hans påstådda språng marsch. Med 99,9% har dessa saker inte inträffat. Då får man släppa det låta det vara så även om.msn inte kan vara absolut helt hundra procent säker,vi får aldrig de slutgiltiga svaren. Detsamna får anses gälla den ev stay behind kopplingen.

Jag har mycket svårt att se hur mordet skulle ha kunnat vara välplanerat och professionellt utfört. Nästan inget tyder på det ,mördaren uppträdde så oprofessionellt på så många sätt. Dessutom valet av tid,plats och vapen.
Det fanns ju så många bättre tillfällen och platser att knäppa OP på,han rörde sig ju i princip dagligen utan livvaktsskydd. Varför i alla sina dar välja en löne fredag mitt i stan på en av Stockholms mest befolkade gator??Vid ett tillfälle då dessutom OPs fru var med honom.Hanteringen av LP dessutom att skjuta ett skott mot henne missa från mycket nära håll och sedan låta henne vara. Det tyder starkt på att mördaren saknade en plan. Antingen borde GM inte skjutit mot henne alls,eller så sett till att fullfölja och släckt henne också. Precis som SE själv lär ha sagt till kollegor " skottet mot Lisbeth var som att skjuta mot ett oskyldigt djur".

Vissa vittnen menar ju att mördaren hade lågskor vilket man väl också får se som ett tecken på att mordet var oplanerat det var kallt och vinter väglag vid tillfället.

Sannolikt var det mördaren som vittnet YN och hennes sällskap såg springa uppe på DBG . Männen sprang med fladdrande rock eller jacka och höll på att fibbla med sin väska.Ett mycket oproffsigt agerande på alla sätt.En professionell mördare som planerat dådet skulle väl ha ordnat dessa grejer före mordet?
Kort sagt nästan allt talar för ett impulsartat slump dåd utfört av en ensam agerande GM utan plan. Tack för diskussionen nu bordlägger vi den gällande just detta iaf.
Stigs samtal med LP har dock stöd i materialet.

Både SE och AH berättar om samma detalj gällande detta samtal. Att LP pekade in mot tunnelgatan som svar.
Citera
2023-02-28, 07:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag försöker titta på vad som kan vara "tvärsäkra slutsatser som är baserade på antaganden eller som inte styrks med bevis i någon form" i dina inlägg

Man bör nog vända sig även mot slutsatser generellt som är baserade på antaganden och som inte styrks med bevis i någon form! Där har du en del att lära dig av dig själv!

Jag uttrycker mig i stort sett genomgående med begrepp som kan och sannolikt samt använder frågetecken, hur du får det till tvärsäkra slutsatser är för mig en gåta?

Försöker du ta billiga poäng eller vad är du ute efter?
Citera
2023-02-28, 07:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Både SE och AH berättar om samma detalj gällande detta samtal. Att LP pekade in mot tunnelgatan som svar.

Förklara gärna för mig hur du resonerar.
Jag försöker verkligen vara “öppen” här, men förstår bara inte du tänker.

GM har skjutit OP och sprungit in i gränden.
LP berättar för person X att GM har sprungit in i gränden.

Och detta styrker att Engström var på plats och samtalade med Lisbeth?

Jag menar, GM har ju sprungit in i gränden. Varför är det konstigt/märkligt att LP berättar det för någon? Hur går man från det till att påvisa att Engström har samtalat med henne?
Citera
2023-02-28, 08:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Förklara gärna för mig hur du resonerar.
Jag försöker verkligen vara “öppen” här, men förstår bara inte du tänker.

GM har skjutit OP och sprungit in i gränden.
LP berättar för person X att GM har sprungit in i gränden.

Och detta styrker att Engström var på plats och samtalade med Lisbeth?

Jag menar, GM har ju sprungit in i gränden. Varför är det konstigt/märkligt att LP berättar det för någon? Hur går man från det till att påvisa att Engström har samtalat med henne?

Det är inte konstigt att hon berättar det för någon.

Det jag påpekar är att SE och AH berättar samma detalj om svaret. Att det bestod av ett pekande.
Citera
2023-02-28, 08:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är inte konstigt att hon berättar det för någon.

Det jag påpekar är att SE och AH berättar samma detalj om svaret. Att det bestod av ett pekande.

När Anna Lindh mördades pekade henns väninna ut riktningen mördaren sprang när de första väktarna kom springandes strax efter.

Om detta bekräftas av någon annan på plats, är du nu övertygad om att jag var på plats?

Är det ett avvikande/märkligt beteende hos LP att antingen berätta om händelsen eller peka mot gränden?
Citera
2023-02-28, 09:18
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
När Anna Lindh mördades pekade henns väninna ut riktningen mördaren sprang när de första väktarna kom springandes strax efter.

Om detta bekräftas av någon annan på plats, är du nu övertygad om att jag var på plats?

Är det ett avvikande/märkligt beteende hos LP att antingen berätta om händelsen eller peka mot gränden?

Nivån…

Skulle GM-SE ljuga om en sak som lätt kan avslöjas inte minst av brottsoffret LP?

Skulle GM-SE, som stannade kvar på mordplatsen några sekunder och såg LP i ögonen, kämpat för en plats i rampljuset med övertygelsen att ingen nog skulle känna igen honom?

Ni får nog bita i det sura äpplet och hitta ett nytt fantasispår att tro på.
Citera
2023-02-28, 09:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Nivån…

Skulle GM-SE ljuga om en sak som lätt kan avslöjas inte minst av brottsoffret LP?

Skulle GM-SE, som stannade kvar på mordplatsen några sekunder och såg LP i ögonen, kämpat för en plats i rampljuset med övertygelsen att ingen nog skulle känna igen honom?

Ni får nog bita i det sura äpplet och hitta ett nytt fantasispår att tro på.

Varför envisas du med att citera mig?

När exakt har någon ens nämnt GM-SE?

Läser du inläggen du citerar?
Citera
2023-02-28, 09:34
Medlem
Citat:

Det var en helt ny info för mig! Jag har läst förhören men detta känner jag inte till.
Har du nån länk eller annan hänvisning?
Citera
2023-02-28, 09:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det var en helt ny info för mig! Jag har läst förhören men detta känner jag inte till.
Har du nån länk eller annan hänvisning?

F: Yttrade hon någonting om att det var han som gjorde det, däråt sprang han eller något?

H: Jo det sa hon, däråt sprang han och så stod hon och pekade mot gränden.

Uppslag:E19-00-C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in