2023-02-28, 07:52
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag skulle säga att det är en fråga om bevisvärdering. Frågan är om det av barnets berättelse framgår att gärningen har gått till på ett sätt som utgör brott och som svarar mot gärningsbeskrivningen. Hovrätten menar att det av flickans språkbruk inte går att utläsa huruvida gärningen utgör våldtäkt. En annan värdering hade kunnat medföra en annan slutsats.

Frågor om vad ord betyder i sådana här sammanhang – vad någon menar med ett visst ord – är per definition en fråga om bevisvärdering, eftersom en utsagas värde som bevisning helt beror på vad avsändaren menar.

Precis så.
Citera
2023-02-28, 07:54
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Det är ju det jag skrivit med mina inlägg. Det är NI skitnödiga moralkärringar som förstört ordet Våldtäkt från dess ursprungliga betydelse till att gälla precis ALLTING. Jag kan säga att jag känner mig "våldtagen" varje månad när jag ser min lönespecifikation och ser hur mycket av mina surt förvärvade pengar skatteverket dragit av mig.
Betyder inte att jag blivit "våldtagen".
Ordet och begreppet blir urvattnat till slut tack vare er skitnödiga moralkärringar.

Gubben borde blivit åtalad för sexuellt ofredande oavsett hur många centimeter finger som blev uppkört i flickans "snippa". Det har också fängelse i straffskalan. End of story.
Jag håller med, och på grund av detta så har jag svårigheter med att inte gäspa när jag hör ordet våldtäkt. Har den som anklagas kört upp en taggtrådsinlindad trädgren? Har han egentligen bara tafsat lite? Vem vet, i synnherhet med tanke på att gärningsbeskrivningarna brukar vara väldigt vaga. Det känns precis som om man säger att allt är våldtäkt bara för att ingen som anklagar ska känna sig exkluderad och bli ledsen.

Är det någon som vet om den anklagade har tillstått gärningsbeskrivningen i det aktuella fallet?
Citera
2023-02-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Nej, det blir inte alls kontentan. Även om våldtäkt inte kan bevisas finns det "sexuellt övergrepp" och "sexuellt ofredande" som passar in i dessa situationer.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700#K6

Vilket gör det än mer oförståeligt att avskrädet friades.
Citera
2023-02-28, 08:03
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Vilket gör det än mer oförståeligt att avskrädet friades.

Ja, det är väldigt märkligt att inte åklagaren hade alternativa brottsrubriceringar eller åtminstone hade en gärningsbeskrivning där flera brott kunde vara aktuella.

Enligt åklagaren ändrade hon gärningsbeskrivningen "efter påtryckningar från hovrätten". Men nu kan inte hovrätten bestämma det utan åklagaren väljer själv sin gärningsbeskrivning. Jag gissar på att hon blev osäker och ändrade gärningsbeskrivning efter att hovrätten ställt frågor om den.

Hittade detta uttalande från åklagaren nu.

TT: Är det något du kunde ha gjort annorlunda?

– Från början hade jag vävt in alternativa brottsrubriceringar som sexuellt ofredande i åtalet. Men det ställdes frågor till mig i hovrätten som gjorde att jag tog bort dem. Det borde jag kanske inte ha gjort.

Nej, det borde du verkligen inte ha gjort.
Senast redigerad av JurgenPommerenke 2023-02-28 kl. 08:07.
Citera
2023-02-28, 08:05
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Många fortsätter helt felaktigt att hävda att snippa är synonym med vagina. Men det är det inte. Det är bara att googla kvinnans könsorgan så kan ni se att vagina (slida) är en del av kvinnans inre könsorgan. Oavsett om man använder ordet snippa för hela kvinnans könsorgan (och inte de yttre delarna som Svensk ordbok anger) så måste man då veta vilken del av könsorganet som flickan avser. Oklarheten angående det måste självfallet falla tillbaka på åklagaren.
Även om jag brukar vara väldigt skeptisk när nya ord trycks ner i halsen på människor (till exempel hen ) så tycker jag att ordet snippa är ett ganska bra ord, helt enkelt därför att det saknas ord som är bättre. Jag har dock aldrig tidigare sett ordet användas för hela paketet, och för mig har de alltid betytt de synliga delarna. Finns det ens något ord som beskriver hela paketet? Jag kan inte tänka mig något sådant ord varken för kvinnor eller män.
Citera
2023-02-28, 08:11
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Av den enkla men viktiga anledningen att det krävs penetration av vaginan för att döma någon till våldtäkt. Som jag skriver ovan finns det andra brott som däremot borde ha kunnat bevisas, men åklagaren ändrade tydligen gärningsbeskrivningen så att dessa inte omfattades.

Vara och kladda på barn skall vara våldtäkt oavsett

Det är inte jämförbart med att råka ta någon arbetskamrat på rumpan på julfestens dansgolv !!!

Man kan ju fan undra vad vi lever i för samhälle 2023 !!!

Helvete man får hoppas detta fall gör att det blir lite jävla ordning och reda !!!

Kladda på våra barn borde för fan vara dödsstraff !

(Ursäkta det är inte dig jag är arg på ;-) )
Citera
2023-02-28, 08:12
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Även om jag brukar vara väldigt skeptisk när nya ord trycks ner i halsen på människor (till exempel hen ) så tycker jag att ordet snippa är ett ganska bra ord, helt enkelt därför att det saknas ord som är bättre. Jag har dock aldrig tidigare sett ordet användas för hela paketet, och för mig har de alltid betytt de synliga delarna. Finns det ens något ord som beskriver hela paketet? Jag kan inte tänka mig något sådant ord varken för kvinnor eller män.

Många hävdar att det är ett ord för hela könsorganet, och det kanske det är idag. Men om det är så flickan har använt ordet så måste man veta vilken del av könsorganet hon avser. Som framkommit krävs penetration av vaginan (slidan) för att kunna döma för våldtäkt. Är det oklart att så har skett får det falla tillbaka på åklagaren.
Citera
2023-02-28, 08:15
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Vara och kladda på barn skall vara våldtäkt oavsett

Det är inte jämförbart med att råka ta någon arbetskamrat på rumpan på julfestens dansgolv !!!

Man kan ju fan undra vad vi lever i för samhälle 2023 !!!

Helvete man får hoppas detta fall gör att det blir lite jävla ordning och reda !!!

Kladda på våra barn borde för fan vara dödsstraff !

(Ursäkta det är inte dig jag är arg på ;-) )

Jag håller inte med dig att det ska vara våldtäkt oavsett. Det bör fortfarande finns en gradskillnad som det idag finns mellan olika brott. I detta fall våldtäkt, sexuellt övergrepp och sexuellt ofredande. Sedan kan man ju absolut diskutera straffen för respektive brott. Men det är frågor för politikerna som stiftar lagarna. Domstolarnas uppgift är att tolka lagarna, inte att skapa dem.
Citera
2023-02-28, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Skulle säga att för en 10-åring betyder snippa just "hela paketet", även om just i den åldern är det inte ens säkert att flickan vet hur hennes fullständiga anatomi ser ut och fungerar. Det finns för fan vuxna som inte vet hur många öppningar man har och hur de sitter!
Troligen är det här avskrapets finger det enda som tryckts in i snippan, hur ska hon då kunna förklara närmare än så vad han gjorde?

Nämndemännen kan ju spåna sinsemellan om hur de i samma ålder skulle kunna beskriva hur långt in i analen en gubbes finger varit. Millimeter? Centimeter? Hur många? För är det BARA mellan skinkorna han tafsat så är det ju lugnt. Det vet de av egen erfarenhet antagligen, eftersom det inte räknas om man inte penetrerar
Citera
2023-02-28, 08:20
Medlem
Citat:
Många fortsätter helt felaktigt att hävda att snippa är synonym med vagina. Men det är det inte. Det är bara att googla kvinnans könsorgan så kan ni se att vagina (slida) är en del av kvinnans inre könsorgan. Oavsett om man använder ordet snippa för hela kvinnans könsorgan (och inte de yttre delarna som Svensk ordbok anger) så måste man då veta vilken del av könsorganet som flickan avser. Oklarheten angående det måste självfallet falla tillbaka på åklagaren.

Nu får du ge dig. Snippa är synonym för hela kvinnans könsorgan, inklusive vagina. Hovrätten har fastställt att penetration har skett och det har demonstrerats hur. Det finns inget tvivel i detta förutom hos domarna och andra pedofilkramare som du.
Citera
2023-02-28, 08:22
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jlle
Nu får du ge dig. Snippa är synonym för hela kvinnans könsorgan, inklusive vagina. Hovrätten har fastställt att penetration har skett och det har demonstrerats hur. Det finns inget tvivel i detta förutom hos domarna och andra pedofilkramare som du.

Pedofilkramare? Inte mycket va.

Nej, hovrätten har tvärtom sagt att det inte är visat att någon penetration av vaginan skett. I så fall hade han dömts för våldtäkt.
Citera
2023-02-28, 08:23
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Jag håller inte med dig att det ska vara våldtäkt oavsett. Det bör fortfarande finns en gradskillnad som det idag finns mellan olika brott. I detta fall våldtäkt, sexuellt övergrepp och sexuellt ofredande. Sedan kan man ju absolut diskutera straffen för respektive brott. Men det är frågor för politikerna som stiftar lagarna. Domstolarnas uppgift är att tolka lagarna, inte att skapa dem.

Javisst men inte när det gäller "BARN"

Men vi får hoppas politikerna inför dödsstraff åt dessa pedofiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in