2023-02-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Korrekt. Nato har hela tiden varit en förevändning som Putler använt för sina olika invasioner och folkmord. Hade han inte skyllt på Nato så hade det varit något annat. Sannolikt en påhittad nazist-konspiration bestående av jude-media. Och hade han inte skyllt på det så hade det varit USA och ”västlig hegemoni”.
Den här gången råkade det vara Nato. Nu ser vi till att Putler hamnar i en omärkt grav så att det inte blir någon nästa gång.

Skitsnack - då skulle han ju ha knäckt nato istället med sin häftiga arme o sina kärnvapen
Citera
2023-02-27, 23:35
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Har aldrig sagt att det är skäl för invasion, sagt att det troligen varit en bidragande orsak till kriget.
Nato har utvidgats men vill befolkningen att landet dom bor i ska gå med i Nato så är väl det inget fel eller konstigt.
Det här med att Nato ”utvidgas” är rysk terminologi. Länder kan välja att delta eller inte delta i Natos försvarssamarbete. Begreppet ”utvidgas” insinuerar att det är en ballong som utvidgas mot Rysslands gränser och som indirekt ger Ryssland legitimitet att stoppa den här ballongen.

Säger du att FN utvidgas när länder väljer att delta i FN-samarbetet?
Citera
2023-02-27, 23:36
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Skitsnack - då skulle han ju ha knäckt nato istället med sin häftiga arme o sina kärnvapen
Vad säger du ”skitsnack” åt? Din kommentar är obegriplig.
Citera
2023-02-27, 23:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu har japanska maffian Yakuza lierat sig med UAF haha. Fan man blir sugen på att damma av kängorna när man ser sånt här alltså, vilka hjältar!!

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1630330272288763917

En riktigt "karaktär"..., skulle vart skoj att lite läsa om denna människa. Vilka val i livet, och varför det blev Ukraina för hans del i slutändan..

(Ukraina är duktiga på pr, hoppas de inser värdet i med detta. De läser ju om Ukraina-kriget i Japan också.)
Citera
2023-02-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Vad tyst du ar? Har du nu nya siffror, min unge van...
Det är troligen en korrekt siffra ukranias soldater får mycket bätre vård än ryska. Så rimligen har ryssland minst 10 gånger fler döda. Ukraina har förlorat kring 100000 soldater i skadade och döda. Siffran för Ryssland är över 600000
Citera
2023-02-27, 23:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det här med att Nato ”utvidgas” är rysk terminologi. Länder kan välja att delta eller inte delta i Natos försvarssamarbete. Begreppet ”utvidgas” insinuerar att det är en ballong som utvidgas mot Rysslands gränser och som indirekt ger Ryssland legitimitet att stoppa den här ballongen.

Säger du att FN utvidgas när länder väljer att delta i FN-samarbetet?

Det är naturligtvis helt normalt språkbruk att säga t ex att EU utvidgats. Eller att Coca-cola expanderat in i Indien, trots att alla deras anställda är frivilliga och det baseras på frivilliga partnerskap med indiska företag.
Citera
2023-02-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det är troligen en korrekt siffra ukranias soldater får mycket bätre vård än ryska. Så rimligen har ryssland minst 10 gånger fler döda. Ukraina har förlorat kring 100000 soldater i skadade och döda. Siffran för Ryssland är över 600000

600000? Lugna ner dig lite.

Enligt västs egna siffror gick ryssland för ett år sedan in med ca 190000, inkl dom som var i donbas. Nu har man mobiliserat 300 till 500 tusen extra. Så att ryssland ska ha förlorat hundra tusentals trupper är omöjligt, då hade ukraina redan vunnit kriget. Jag skulle gissa på att rysslands förluster är höga, men inte över 100,000, för annars hade ukraina tagit donbas. Ist har båda sidorna länge varit i deadlock. Rysslands mobilisering är förmodligen vad man hoppas kommer ändra på den saken. Jag tror inte den riktiga offensiven har börjat riktigt, då det tar tid att transportera sådana nummer.
Senast redigerad av salad 2023-02-27 kl. 23:57.
Citera
2023-02-27, 23:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Början på de 20 nya pansarbrigaderna!

Vilken tur, jag trodde KGB skulle lönnmörda mig! Jag skriver inget som inte alla andra vet redan, det gäller de flesta Yotubers också. "Reporting from Ukraine" frågar nog sina kontakter vad han kan släppa. Han är ofta också lite efter vissa "rykten", han vill veta att de stämmer innan han gör en video, han går ju inte igenom alla fronter varje dag med de senaste ryktena (Som Denys), utan går igenom en plats åt gången. Han är från Mykolaiv.

Jag följde en del pro-ryska förr men de visade sig alltid ha fel i det långa loppet för de var allt för optimistiska i sin rapportering (Åt ryska hållet). Kollar man bakåt några månader i deras videos så ser man ju det. Prognoserna då har ju visat sig helt fel.
Även officiella ukrainska källor brukar ju ligga något dygn "efter". De bekräftar inte eller ens tar upp saker innan det är bombis. Dåligt för moralen att bidra till ryktesspridning och spekulationer. För att ta ett fiktivt exempel: Om UAF skulle utrymma Bakhmut till sist lär de vänta med att gå ut med saken. Ryska källor skulle genast basunera ut det, men de är å andra sidan alldeles för ofta alldeles för snara att meddela saker som inte alltid stämmer. Har dock länge känt att ryska källor är tidiga indikatorer om man väljer med eftertanke.
Citera
2023-02-27, 23:47
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Varför kan man inte se den påstådda motoffensiven i norra backmut som man sa hade skärt av ryssarna? Jag kan inte se det på någon karta. Var det överdrifter?
Det är ofta en fördröjning på kartuppdateringar.
Överdrifterna verkar mest bestå i att Backhmut faller snart. Det har vi hört i ett halvår nu och ryssarna verkar tro att de har vunnit kriget om de lyckas erövra dessa ruiner.
Citera
2023-02-27, 23:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nuland har varit ryssälskarnas hatobjekt sedan konflikten började 2014:

(FB) Ukraina valde Ryssland före EU - stora protester som följd, länkar i inlägg2

Man behöver inte vara någon ryssälskare för att hata den kärringen. Lömsk, oansvarig och hennes intriger kastade ut Ukraina i ett oerhört lidande. Yanukovich var på väg bort i februari 2014, de hade kunnat "mjuklanda" konflikten.
Citera
2023-02-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Varför kan man inte se den påstådda motoffensiven i norra backmut som man sa hade skärt av ryssarna? Jag kan inte se det på någon karta. Var det överdrifter?

Det förekommer offensiver och motoffensiver. Men den kukformade inringningen var nog fejk.

Jag tycker mig ändå se att den ryska offensiven har stannat av, om dom går framåt är det inte många meter per dygn-
Citera
2023-02-27, 23:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är naturligtvis helt normalt språkbruk att säga t ex att EU utvidgats. Eller att Coca-cola expanderat in i Indien, trots att alla deras anställda är frivilliga och det baseras på frivilliga partnerskap med indiska företag.
Nu var det begreppet ”att Nato utvidgats” som jag lyfte. Att företag expanderat till andra marknader har inte med saken att göra.

Vi som bor i EU talar i termer av att nya länder blivit medlemmar i EU. Ryssland och ryssar talar om att EU utvidgats.
Exempel på rysk terminologi: ”Nato-ballongen närmar sig Ryssland. Bäst att ryssen börjar våldta grannländernas kvinnor innan ballongen blir för stor.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in