2023-02-27, 22:16
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Varför var inte den där roliga gubben med handledsväska med?
Dokumentären avhandlar bara dom första 30 sekunderna på själva mordplatsen. Reklammannen dök upp senare.
Citera
2023-02-27, 22:26
Medlem
Sannolikt avhandlat tidigare på FB men är det inte konstigt att mördaren inte sköt Lisbeth Palme igen när han kollade hur han lyckats….
Citera
2023-02-27, 22:26
Medlem
swimmingpools avatar
Vad är det som är nytt i denna dokumentär egentligen? Jg har inte haft nån vidare koll på detta mord förut.
Citera
2023-02-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Sannolikt avhandlat tidigare på FB men är det inte konstigt att mördaren inte sköt Lisbeth Palme igen när han kollade hur han lyckats….

Om han gick därifrån tämligen omedelbart så kanske han inte uppfattade att han missade LP utan trodde att han träffat henne också. Eller så veknade helt enkelt modet. Det är lättare att skjuta någon bakifrån än framifrån. Det var ju inte heller LP som var det primära offret.

Angående konstigheter så är det också konstigt att han bara skjuter OP med ett skott. Han kan ju omöjligt veta att träffen är så effektiv som den visade sig vara. Varför inte två-tre skott till, för att vara säker?
Citera
2023-02-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Om han gick därifrån tämligen omedelbart så kanske han inte uppfattade att han missade LP utan trodde att han träffat henne också. Eller så veknade helt enkelt modet. Det är lättare att skjuta någon bakifrån än framifrån. Det var ju inte heller LP som var det primära offret.

Angående konstigheter så är det också konstigt att han bara skjuter OP med ett skott. Han kan ju omöjligt veta att träffen är så effektiv som den visade sig vara. Varför inte två-tre skott till, för att vara säker?
kanske bara hade 2kulor?
Citera
2023-02-27, 23:41
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Hmm. Om inte vittnen ska upptäcka var skytten är så låter två skott redan som ett för mycket tycker jag. Bland rovdjursjägare och skarpskyttar som skjuter på relativt nära håll undviks det till och med att göra mantelrörelse efter det första (och förhoppningsvis enda) skottet för att inte röja sin position och det är ju väldigt gammal kunskap. Men sånt där finns det nog folk här som vet betydligt mer om än jag. Dock är det ju tydligt att fler vittnen såg det andra skottet än det första så…mmm…jag vet inte jag.

SVT nämnde väl att Lisbeth Palme vänt sig och därmed undkommit ett skott samt att hon fick en sårskada i ryggen (sårskadan verkar nämnd i artiklar).

EDIT: Kanske tyder på att gm var påläst hur han skulle träffa OP (mördande skott), men ingen yrkesmördare med vana?
Senast redigerad av ankademiker 2023-02-27 kl. 23:46.
Citera
2023-02-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora

Verkligen konstigt, eftersom vittnen som iakttog mördaren säger att han uppförde sig professionellt. Jag tycker också att ett proffs borde ha satt flera skott, och inte bara ett skott.
Citera
2023-02-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Om jag förstått din teori rätt så stod gärningsmannen uppe vid Dekorima och väntade på paret Palme ?

I så fall måste gärningsmannen känt till att paret Palme varit på bio på Grand.
Alternativt att han sett paret tidigare då de vandrade längs sveavägen och på något sätt "skyndat sig före" och skjutit vid mordplatsen.. är det så?

Att de skulle på bio var ju sent påkommet. Jag tror inte en sekund att det fanns personer som på ett eller annat sätt följt efter paret någon gång under kvällen. Anledningen är enkel, det fanns inget dessa kunde planera något efter. Inget officiellt möte eller dyl.

Paret Palme gick ju oplanerat över till andra sidan gatan för att Lisbeth fick en ingivelse att titta på ett skyltfönster. Ingen, inte ens paret Palme själva kunde ju veta att de skulle komma just där, varför jag har svårt att köpa att någon skulle kunna stå vid Dekorima och vänta på dem.
Citera
2023-02-28, 00:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Verkligen konstigt, eftersom vittnen som iakttog mördaren säger att han uppförde sig professionellt. Jag tycker också att ett proffs borde ha satt flera skott, och inte bara ett skott.

Hur vet man att det är ett proffs? Som lekman går det inte att avgöra.
Citera
2023-02-28, 00:06
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Paret Palme gick ju oplanerat över till andra sidan gatan för att Lisbeth fick en ingivelse att titta på ett skyltfönster. Ingen, inte ens paret Palme själva kunde ju veta att de skulle komma just där, varför jag har svårt att köpa att någon skulle kunna stå vid Dekorima och vänta på dem.

Visst är det underligt. OP kunde lika gärna tagit en taxi hem. Sannolikheten att allt skulle klaffa för att mordet skulle kunna genomföras, om det var planerat, var ganska liten.
Citera
2023-02-28, 00:08
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad är det som är nytt i denna dokumentär egentligen? Jg har inte haft nån vidare koll på detta mord förut.

Jag tycker det var intressant att få en förklaring att CP faktiskt var på mordplatsen.
Citera
2023-02-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur vet man att det är ett proffs? Som lekman går det inte att avgöra.

Det är väl svårt att veta säkert förstås, men saker som att han inte verkar nervös innan, att han ser målmedveten ut, och sedan hans rörelser, att han ser vältränad och smidig ut, att han efter skotten kontrollerar att han har lyckats, och att han inte springer iväg i panik efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in