Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackstasi
Om jag förstått din teori rätt så stod gärningsmannen uppe vid Dekorima och väntade på paret Palme ?
I så fall måste gärningsmannen känt till att paret Palme varit på bio på Grand.
Alternativt att han sett paret tidigare då de vandrade längs sveavägen och på något sätt "skyndat sig före" och skjutit vid mordplatsen.. är det så?
Att de skulle på bio var ju sent påkommet. Jag tror inte en sekund att det fanns personer som på ett eller annat sätt följt efter paret någon gång under kvällen. Anledningen är enkel, det fanns inget dessa kunde planera något efter. Inget officiellt möte eller dyl.
Jag tror ju att det var CIA, så dom inväntade säkert ett tillfälle att knäppa Palme. I så fall höll dom ett öga på bostaden och avlyssnade telefonen. Samtalet med Mårten slutade med att Palme o Lisbeth
kanske skulle gå på bio. Och efter bion dyker ett tillfälle upp att ta honom.
En agent följer efter paret och fortsätter rakt fram när paret korsar Sveavägen. Han behöver inte ens skynda på stegen eftersom Lisbeth stannar och fönstershoppar efter vägen ner mot Tunnelgatan. Strax efter 23.20 (när sista trottoarflannörerna passerat) placerar sig agenten vid Dekorima och skjuter Palme när paret går förbi honom. Han försvinner därifrån och när den knäböjande Lisbeth tittar upp möter honom blicken på mannen som gick bakom paret utefter Sveavägen. En äldre man, enligt Fauzzi. Mannen blir rädd av nån anledning och sticker därifrån.
Ok, jag kanske ändrar till en annan berättelse i morgon.....

Just nu känns den här bra.