Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-27, 21:39
  #25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Filmens iso är lika avgörande som bländare och slutartid. Dubblerad iso kompenseras med ett steg bländare eller slutartid. Det vet du säkert men jag förstår inte varför du förnekar iso's betydelse.
Ts borde satt ner iso till 64 och kortart slutartiden i första hand.
Näe, håller inte med dig.

Filmens ljuskänslighet är ett annat kapitel och har inget att göra med bländare och tid. Kamerans grundläggande funktioner är bländare och tid.
Citera
2023-02-27, 21:40
  #26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Filmens iso är lika avgörande som bländare och slutartid. Dubblerad iso kompenseras med ett steg bländare eller slutartid. Det vet du säkert men jag förstår inte varför du förnekar iso's betydelse.
Ts borde satt ner iso till 64 och kortart slutartiden i första hand.
Men ISO har ingenting med kamerans grundläggande funktioner att göra. Så enkelt är det.
Citera
2023-02-27, 21:48
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
I första hand justerar man slutartid och bländarstorlek beroende på hur man vill ha skärpedjupet. ISO-talet är förhoppningsvis redan ställt på det lägsta, finns ingen anledning att börja pilla med iso:n om det inte behövs. Risken är att man glömmer ställa ner den och ser står man där efter en veckas fotografering från semestern men en jäkla massa korniga bilder.

Jag tror att många fotografer ställer in ISO efter situation precis som man tidigare köpte film efter situation. Fotograferar man ett bröllop kanske man har lägsta ISO för utomhusbilderna men skruvar upp ISO:t när man fotograferar inne i kyrkan osv. Precis som du skriver är det viktigt att ha koll på ISO för att få så hög kvalitet som möjligt på bilderna.

Målet för exponeringen är att bilden exponeras korrekt samtidigt som skärpedjupet blir så stort som man vill (bländaren), rörelsen fryser eller rörelsen skapar oskärpa i bilden beroende på vad man vill (slutartiden) samt att bilden får så hög kvalitet som möjligt (ISO).
Citera
2023-02-27, 21:50
  #28
Medlem
Du har aldrig fotograferat, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Näe, håller inte med dig.

Filmens ljuskänslighet är ett annat kapitel och har inget att göra med bländare och tid. Kamerans grundläggande funktioner är bländare och tid.
Citera
2023-02-27, 22:03
  #29
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000fjodor
Du har aldrig fotograferat, eller hur?

Att Stormpiskare inte snöar in på iso tycker jag tvärtom tyder på att han har fotat. Har man schyssta ljusstarka objektiv finns det ingen anledning att skruva upp iso:n i de allra flesta fall.
Citera
2023-02-27, 22:11
  #30
Medlem
immenhusens avatar
Du kanske skulle ha testat ett gråfilter?

/AI
Citera
2023-02-27, 22:14
  #31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000fjodor
Du har aldrig fotograferat, eller hur?
Jo, det är just det jag har.

Det är inte konstigare än två parametrar, bländare och exponeringstid.

ISO handlar om filmens ljuskänslighet-
Citera
2023-02-27, 22:47
  #32
Medlem
systems avatar
Självklart är ISO en av hörnstenarna.

Farbror Sallad förklarar bra:
(FB) Fototeknisk guide samt diskussion
Citera
2023-02-27, 23:29
  #33
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nu har jag sålt min kamera då passionen aldrig kom tillbaka, men jag är ändå nyfiken vad jag gjorde för fel.

Om jag var ute en kväll och ville fota med lång slutartid så blev resultatet det samma; bilden blev helt vit, gissningsvis pga att den helt enkelt tog in för mycket ljus. Hur motverkar man detta? Vad gjorde jag för fel? Nu minns jag inte exakta inställningarna, men brännvidd på f4.5-6.5 vill jag minnas att jag brukade använda som standard, och 100 eller 200 på ISO.

F 16+

Alternativt så kan du använda ett ND-filter.
Citera
2023-03-02, 22:10
  #34
Medlem
ND-filter...
Det är svaret.
Citera
2023-03-04, 13:08
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
F 16+

Alternativt så kan du använda ett ND-filter.
Fotar du med för lång slutartid skall bilden bli svart. INTE VIT. För då är det något fel på kameran.
Citera
2023-03-04, 13:33
  #36
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
Fotar du med för lång slutartid skall bilden bli svart. INTE VIT. För då är det något fel på kameran.

Om vi inte lever i Lennartska världen och använder den subtraktiva färskalan så innebär en längre slutartid att man exponerar sensor eller film för mer ljus.

För lång slutartid innebär att man får en överexponerad bild om man inte kompenserar för det med ett högt bländartal eller ett eller flera ND-filter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback