2023-02-27, 19:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Smått fascinerande.

Jo likheterna är slående på nära alla vis. Den stora skillnaden ligger i att Hitler drog igång eländet med en väloljad krigsmaskin i ryggen - vid tidpunkten argumenterbart den mest välojlade på klotet - medan Putlers har visat sig vara av rysk kvalité.
Jag tror nog att Putin hade större förväntningar på sin krigsmaskin. Han måste vara heligt förbannad när han ser sina stridsvagnars torn poppa upp som champagnekorkar runt om i Ukraina.
Citera
2023-02-27, 19:21
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Tack!
Eller militärt stöd, eller krig via ombud.

Folkrätten.
Du vet vad det innebär?
Citera
2023-02-27, 19:28
Medlem
X3treams avatar
Enligt källor håller Ukraina på att omringa Bakhmut, norra delen, där håller en stor grupp av terrorister på ett nypas åt i deras strävan av att omringa Bakhmut. Ja inget förvånar en längre, Ryssar är odugliga på allt, inget nytt egentligen.
Citera
2023-02-27, 19:30
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att det delvis ligger en språkförbistring till grund för en del meningsskiljaktigheter här. Och det handlar om begreppet "proxykrig". Begreppet används på lite olika sätt beroende på kontext.

Det är en etablerad term bland post- och nymarxister. Dessa använder begreppet instrumentellt för att i varje enskilt fall peka ut "USA", "väst", "imperialistiska krafter", "kapitalismen" som den ondskefulla kraft som drar i trådarna så snart det händer något. Begreppet används för att avlegitimera aktörer som egentligen borde vara skyddsvärda enligt en marxistisk samhällssyn, typ en mindre stat som överfalls av en stormakt med imperiedrömmar. Är nu inte denna makt USA, européer, Israel, etc, så får marxisterna problem. Då vill de av ideologiska skäl beröva den lilla staten agens och hävda att det "egentligen" är typ USA som för krig genom ombud. På så vis kan de ställa sig på förövarstatens sida och ändå inte en revolutionär pose. Vi har sett många exempel på detta Under detta krig - framför allt bland vänsterinriktade putinister. Det är dock ett debattknep.

För vanliga borgerliga människor är begreppet "proxykrig" ett rent tekniskt begrepp. Det är per definition då krig förs genom ombud. Det är däremot inte ett proxykrig om engagerade stater hjälper en annan krigförande makt militärt, som i fallet Ukraina idag eller fallet Finland, 1939.

Det typiska proxykriget/ombudskriget är väl ett krig mellan gerilla/regering i ett afrikanskt land före murens fall där den ena sidan låtsas vara marxister och den andra låtsas vara kapitalister och vardera sidan får stöd av det block de låtsas tillhöra, block som närmast av ren princip försöker flytta fram sin spelpjäs oavsett hur ointressant den aktuella spelplanen egentligen är.

Begreppet tar ifrån aktörerna agens/ärligt uppsåt och är självklart inte aktuellt i det pågående ukrainakriget, såvida man inte utgår från att Zelenskyj och den ukrainska armén är bedragare som i själva verket inte alls kämpar för landets självständighet.
Citera
2023-02-27, 19:32
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Enligt källor håller Ukraina på att omringa Bakhmut, norra delen, där håller en stor grupp av terrorister på ett nypas åt i deras strävan av att omringa Bakhmut. Ja inget förvånar en längre, Ryssar är odugliga på allt, inget nytt egentligen.

"Enligt källor"?
Snälla var bättre än ryssvännerna och LÄNKA KÄLLORNA I FRÅGA.
Citera
2023-02-27, 19:33
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Tack!
Hur du får det till krig via ombud förstår inte jag, bidrar med vapen till ett land som blivit attackerat för att dom ska kunna försvara sig mot angriparna. Inga utomstående länder har soldater i Ukraina utan det är dom själva som för kampen mot invällarna
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det rör på sig.

Kazakstan avvecklar handelsrepresentationen i Ryssland, inför Blinkens besök den 28 februari. (Källa ria.ru)

Blinkens resa, med start 28 februari, inkluderar Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Republiken Uzbekistan. Huruvida konflikten i Ukraina påverkat charmoffensiven är för mig obekant.
Det var goda nyheter. Spännande att följa. 👍
Vågar man hoppas på att dom fd utsugna och förtryckta staterna passar på ge igen när ryssland visade sig vara en försvarsmakt i förfall.
Senast redigerad av Taggad 2023-02-27 kl. 19:49.
Citera
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag tål inte fittor som flyr från sitt hemland och sedan sitter här och bröstar upp sig och berättar hur Sverige ska föra sin utrikespolitik.

Åk du tillbaka till Afrika och berätta för dina jämlikar om det fantastiska Ryssland. Varför sitter du här och berättar för andra hur dom ska försvara sitt hemland när du själv flydde som en liten råtta?

Du borde faktiskt reflektera över ditt hat mot någon som du inte vet någonting om.
Om jag haft Sanna Marin som profilbild och kallat mig Niskanen vart hade du bett mig åka då?
Har aldrig skrivit något om hur Sverige ska föra sin utrikespolitik ang Ukraina iaf. Skicka vapen, pengar, trupp helt ok för min del. Om det är vad majoriteten i Sverige vill. Men jag kommer inte sluta att kalla det för vad jag anser det vara, ett proxykrig.
Citera
2023-02-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
"Enligt källor"?
Snälla var bättre än ryssvännerna och LÄNKA KÄLLORNA I FRÅGA.

Det är rykten ifrån igår kväll.
Inget av värde...
Citera
2023-02-27, 19:34
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att det delvis ligger en språkförbistring till grund för en del meningsskiljaktigheter här. Och det handlar om begreppet "proxykrig". Begreppet används på lite olika sätt beroende på kontext.

Det är en etablerad term bland post- och nymarxister. Dessa använder begreppet instrumentellt för att i varje enskilt fall peka ut "USA", "väst", "imperialistiska krafter", "kapitalismen" som den ondskefulla kraft som drar i trådarna så snart det händer något. Begreppet används för att avlegitimera aktörer som egentligen borde vara skyddsvärda enligt en marxistisk samhällssyn, typ en mindre stat som överfalls av en stormakt med imperiedrömmar. Är nu inte denna makt USA, européer, Israel, etc, så får marxisterna problem. Då vill de av ideologiska skäl beröva den lilla staten agens och hävda att det "egentligen" är typ USA som för krig genom ombud. På så vis kan de ställa sig på förövarstatens sida och ändå inte en revolutionär pose. Vi har sett många exempel på detta Under detta krig - framför allt bland vänsterinriktade putinister. Det är dock ett debattknep.

För vanliga borgerliga människor är begreppet "proxykrig" ett rent tekniskt begrepp. Det är per definition då krig förs genom ombud. Det är däremot inte ett proxykrig om engagerade stater hjälper en annan krigförande makt militärt, som i fallet Ukraina idag eller fallet Finland, 1939.

Nu när desto mindre myndiga (främst mentalt åsyftat) människor har chansen, samla er ASAP! Åtminstone försök förstå vad som står i detta lilla briljanta citat, känn er träffade men ej förudmjukade, och väx som människor. Denna text är mig spot on för ~20 år sedan innan jag tvingades till att rannsaka mig självt.
Citera
2023-02-27, 19:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Folkrätten.
Du vet vad det innebär?

I det här sammanhanget? Förklara
Citera
2023-02-27, 19:37
Medlem
Citat:
Tack!
Att kriga via ombud innebär att mottagarlandet får allt som behövs för att vinna kriget.
I Ukrainas fall har givarländerna begränsat vad som får användas i kriget, därmed är det inte ett proxykrig.

Nu spelar definitionern liten roll men kommunisterna i tråden vill av någon anledning kalla det ”proxykrig”.

Huvudsaken är att Ukraina får tillräckligt med lämpliga vapen för att bekämpa angriparna, oavsett om det betraktas som proxykrig eller inte.

Fortsätt gärna att kalla det proxykrig, det spelar liksom ingen roll för utfallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in