2023-02-27, 18:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK det visste jag inte.

Hans rapporter är ganska tråkiga och han kan inte fånga upp något nytt egentligen.

Jag vet, kvalitén gick ner ganska rejält efter att han flyttade till Tyskland.
Citera
2023-02-27, 18:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
????
Det är vi Sverige som bedriver proxykrig.
Ryssland bedriver väl klassiskt invasions krig.
Resten av frågorna vet jag inte varför du ställer till mig, jag vet inget om korruption, McDonalds och varför.

Ryssland bedrev proxykrig mot Ukraina via DPR/LPR i starten av kriget, från cirka augusti 2014-2021.
Citera
2023-02-27, 18:34
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag håller med dig! Nordkorea och Iran bedriver proxykrig mot den samlade västvärlden och man utnyttjar Ryssland som offrar hundratusentals och kör sin ekonomi i botten utan att en enda korean eller iranier behöver sätta livet till.

Precis som oss i Sverige! Dumma dom är i Nordkorea.
Citera
2023-02-27, 18:36
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssland bedrev proxykrig mot Ukraina via DPR/LPR i starten av kriget, från cirka augusti 2014-2021.

Ok, det gjorde dom säkert.
Vad kallar du det Sverige gör nu då?
Citera
2023-02-27, 18:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
???? Det är vi Sverige som bedriver proxykrig. Ryssland bedriver väl klassiskt invasions krig. Resten av frågorna vet jag inte varför du ställer till mig, jag vet inget om korruption, McDonalds och varför.

Man är två som krigar. Du menar att det är ett invasionskrig ibland men ett proxy-krig ibland?
Citera
2023-02-27, 18:38
Medlem
LeeVans avatar
Det rör på sig.

Kazakstan avvecklar handelsrepresentationen i Ryssland, inför Blinkens besök den 28 februari. (Källa ria.ru)

Blinkens resa, med start 28 februari, inkluderar Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Republiken Uzbekistan. Huruvida konflikten i Ukraina påverkat charmoffensiven är för mig obekant.
Citera
2023-02-27, 18:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ok, det gjorde dom säkert.
Vad kallar du det Sverige gör nu då?

Det vete fan. USA och Nato tycker jag proxykrigar. Lite osäker på vad man ska kalla det vi gör, vi har inget riktigt inflytande över Ukraina. Vi stödjer Natos projekt, men jag vet inte riktigt om det är ett proxykrig.
Citera
2023-02-27, 18:42
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man är två som krigar. Du menar att det är ett invasionskrig ibland men ett proxy-krig ibland?

?????

Vad kallar du Sveriges deltagande i kriget?
Jag kallar det proxykrig, vad är så fruktansvärt med det?
De flesta är väl överens om att det är bättre att Ukraina stoppar Ryssland än att Svenska soldater gör det. Varför hyckla om det?
Därför ger vi dom vapen och tanks, så att dom ska göra det som vi inte vill göra.
Citera
2023-02-27, 18:47
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, beskriver läget vid fronterna från hans synvinkel samt en del funderingar angående Ukrainas kommande offensiv

Citat:
27.02.2023 uppdateringen över fronterna samt lite tankar omkring vår kommande storoffensiv.
Kupiansk; här pågår sk taktiska strider där båda sidorna försöker klura ut vem som är starkast och kan påbörja ett mera alvarligt anfall.
Kreminna: turisterna sände sina VDV trupper till attack men stötte oförväntad på våra VDV trupper (Air born vs Air born) och våra VDVare var bättre. Det finns tillräkligt med videomaterial som visar utbränd materiel ägt av turist VDV samt videon där de våra går igenom turisternas positioner. Generellt är emellertid situationen oförändrad, även misslyckanden av turisterna.
Bakhmut: Jag antog att vi skulle lämna Bakhmut för två veckor sedan men vi är ännu där så jag skall inte anta ngt mera angående Bakhmut, annat än rapportera vad som just nu sker. Norr om staden, vid Berhivka turisterna avanserar med en spjutspets mot Bohdanvika. Just nu har man ca 6 km till samhället. Taktiken är att nå Chasiv Yar norrifrån (från söder är de stoppade) och på så sätt sätta utföra inringningen av Bakhmut. Strategin är god men räcker resurserna till? Det är en ansenlig sträcka att avancera, dessutom börjar det bli blött. Sprängningen av dammen igår ger dem inga andra möjligheter.
Vuhledar ar fått turistförstärkningar men de gallras nästan lika snabbt som de strömmar till. Rakt in i minfälten och när de vänder om tar vårt artilleri vid.
Så till nyheterna kring vår kommande storoffensiv. Här bör vi ställa oss två frågor:
1. Vad är skalan och omfattningen av offensiven?
Jag kan inte berätta allt vad jag vet i detta ärende så låt mig säga det som vår generalstab har meddelat; Under detta år skall vi återta Mariupol (redan det kommer att avsluta kriget snabbt).
2. Finns det tillräkligt med trupper och materiel?
Även här kan jag inte avslöja mera än vad som har gjorts bekant tidigare, nämligen;
-20 nya brigader har bildats och de omfattar alla vapenslag
-HV trupperna har återupptagit träningen och nu även med tunga vapen. Tidigare var HV en lätt infanterienhet men nu har vi tom pansarvagnar
-Vi har reparerat och servat våra tunga vapen hela vintern och de börjar nu bli klara för action.
-Leveranserna av nya tunga vapen från väst, vilka redan har börjat strömma in.
Sedan skall man också beakta de med det andra fältpostnummret. De har ca 370.000 turister på vårt område och deras reserver för reserven är redan uppätna. De har inte heller påbörjat ngn ny mobilisering. Deras underhåll blir attackerad varje dag, även i själva Mariupol. Deras depåer i bla Belgorad kommer med all säkerhet att slås ut några dagar före vi startar vår storattack. Sedan det viktigaste av allt; stridsmoralen. Där är vi ljusår före turisterna.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-02-27, 18:53
Medlem
aztlans avatar
Citat:
?????

De flesta är väl överens om att det är bättre att Ukraina stoppar Ryssland än att Svenska soldater gör det. Varför hyckla om det?
Därför ger vi dom vapen och tanks, så att dom ska göra det som vi inte vill göra.
Det kallas att bidra med vapen
Citera
2023-02-27, 18:54
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det blir enligt denna tråd inte ens rätt för att tysklands utrikesminister upprepar att det är krig mot Ryssland.

Du har problem med läsförståelse och svårt med fakta.
Att du upprepar dig, om samma sak, med samma argument, gör det inte till sanning.

Eller har det redan debatterats?
Eller det finns en sammanställning i tråden?
Citera
2023-02-27, 18:55
Medlem
Citat:
?????

Men lägg ner snacket om "proxykrig" nu. Detta är inget ombudskrig utan ett renodlat illegalt angreppskrig från Rysslands sida. Sekunden ryssen drar tillbaka sina styrkor inom sina internationellt erkända gränser är kriget slut. Finito. USA bönade och bad inför FN och hela världen att ryssen inte skulle attackera, men lyssnade Ivan? Nej hen gjorde ju inte det. I så fall hade det inte varit krig nu. Efter att Ukraina oskyldigt blivit anfallna ställde omvärlden upp på Ukrainas sida eftersom vanlig hederlig moral säger att man stöttar när ett offer vill försvara sig. Detta är INTE detsamma som ett proxykrig. Läs på lite. Ryssen äger nu själv frågan om när kriget kan avslutas. I morgon kan det avslutas om dåren i Kreml så begär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in