2023-02-27, 18:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du har problem med läsförståelse och svårt med fakta.
Att du upprepar dig, om samma sak, med samma argument, gör det inte till sanning.

Eller har det redan debatterats?
Eller det finns en sammanställning i tråden?

Fakta är att tysklands utrikesminister säger att "vi" är i krig mot Ryssland. Resten är dina tolkningar och dåliga läsförståelse.
Citera
2023-02-27, 18:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Då är vi alliansfria och neutrala som vanligt, skönt, blev orolig där ett tag.
Alliansfria är vi än, men inte neutrala. Det var avsikten bara under krigstid. Men nu är vi inte i krig, så vi får vara hur partiska vi vill, när det gäller andra konflikter. Till och med kriga i andra länder.
Många verkar inte förstå det här, men i praktiken gäller inte det du pratar om längre, då vårat syfte nu är att gå med i Nato.
Citera
2023-02-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför skulle nazzarna stödja Putin när Putin vill avnazifiera grannen.

Stalin tyckte nazisterna var bra så länge de var på hans sida, men när de bytte blev de fiender. Putin gör samma sak; de nazister som står på hans sida är hans allierade och själv är han deras ledare. Därav copy-cat på Hitler.
Citera
2023-02-27, 19:03
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/ukraine-fighting-against-russia-to-fulfill-natos-mission-says-defence-min-reznikov-articleshow.html

"At the NATO Summit in Madrid in June 2022, it was clearly delineated that over the coming decade, the main threat to the alliance would be the Russian Federation. Today, Ukraine is eliminating this threat. We are carrying out NATO’s mission today. They aren’t shedding their blood. We’re shedding ours. That's why they’re required to supply us with weapons," said Reznikov, according to Sputnik*."
Reznikov, Ukrainas f d försvarsminister (var statsminister när han såg sig som utförare av Natos mission).

Det passar på wikipedias definition. Han fick säkert skäll för att han var ärlig.

De två ultimativa proxykrigen i modern historia är väl Koreakriget (Sovjet proxykrigade via det som blev nordkorea vs. USA) och Afghanistan (USA proxykrigade genom talibanerna (kallades då Mujahedin) mot Sovjet). Även i de fallen ansåg väl proxyn att de försvarade sitt land mot utländska intressen?

Jag fattar inte varför det är så hemskt att kalla det för proxykrig heller. Löjligt.

* = Notera att det är hemska Sputnik som skrivit citatet. Jag har dock sett videon, han säger detta i en TV-interview.

Enl folkrätten har man rätt att försvara.
Man har också rätten att få vapenhjälp.
De som lämnar denna hjälp, har de startat ett proxykrig?
Citera
2023-02-27, 19:05
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du har ett negernamn, en bild av en neger och skriver som en neger. Ockhams rakkniv berättar att du är en neger. Så varför sitter du här och hatar europeisk kultur och vårt sätt att leva?

Åk du tillbaka till Somalien och ta med din ryssvänner, tack.

Wow, mkt hat där, det ENDA jag skrivit är att vi i Sverige bedriver krigshandlingar mot Ryssland.
Du håller inte med, ok jag fattar.
Du gillar inte negrer, ok jag fattar.
Somalien vet jag inte vart det är, norra Finland?
Citera
2023-02-27, 19:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det vete fan. USA och Nato tycker jag proxykrigar. Lite osäker på vad man ska kalla det vi gör, vi har inget riktigt inflytande över Ukraina. Vi stödjer Natos projekt, men jag vet inte riktigt om det är ett proxykrig.

Alla, på Ukrainas sida, stödjer folkrätten.
Hörde detta från FNs generalsekreterare. Tror att han har koll på läget.
Citera
2023-02-27, 19:07
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Det kallas att bidra med vapen

Tack!
Eller militärt stöd, eller krig via ombud.
Citera
2023-02-27, 19:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Tack!
Eller militärt stöd, eller krig via ombud.
Det är bara en dogm du kör med. Inget verkligt.
Citera
2023-02-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför skulle nazzarna stödja Putin när Putin vill avnazifiera grannen.
Jo det kan man undra, men om du har sett klippet så ser du att Putler har kopierat Hitlers tal.

Du kan nog lägga ner dina förhoppningar om att Putin är kommunist, han förespråkar allt som kommunismen inte står för.
Jag har fortfarande svårt för hur du som gammal kommunist tror fascisten Putin också är kommunist?
Sovjetunionen och dess kommunistiska ideologi försvann i samband med sammanbrottet.

Vad får dig att tro att Ryssland är ett kommunistiskt samhälle?
Citera
2023-02-27, 19:17
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
?????

Vad kallar du Sveriges deltagande i kriget?
Jag kallar det proxykrig, vad är så fruktansvärt med det?
De flesta är väl överens om att det är bättre att Ukraina stoppar Ryssland än att Svenska soldater gör det. Varför hyckla om det?
Därför ger vi dom vapen och tanks, så att dom ska göra det som vi inte vill göra.

Jag tror att det delvis ligger en språkförbistring till grund för en del meningsskiljaktigheter här. Och det handlar om begreppet "proxykrig". Begreppet används på lite olika sätt beroende på kontext.

Det är en etablerad term bland post- och nymarxister. Dessa använder begreppet instrumentellt för att i varje enskilt fall peka ut "USA", "väst", "imperialistiska krafter", "kapitalismen" som den ondskefulla kraft som drar i trådarna så snart det händer något. Begreppet används för att avlegitimera aktörer som egentligen borde vara skyddsvärda enligt en marxistisk samhällssyn, typ en mindre stat som överfalls av en stormakt med imperiedrömmar. Är nu inte denna makt USA, européer, Israel, etc, så får marxisterna problem. Då vill de av ideologiska skäl beröva den lilla staten agens och hävda att det "egentligen" är typ USA som för krig genom ombud. På så vis kan de ställa sig på förövarstatens sida och ändå inte en revolutionär pose. Vi har sett många exempel på detta Under detta krig - framför allt bland vänsterinriktade putinister. Det är dock ett debattknep.

För vanliga borgerliga människor är begreppet "proxykrig" ett rent tekniskt begrepp. Det är per definition då krig förs genom ombud. Det är däremot inte ett proxykrig om engagerade stater hjälper en annan krigförande makt militärt, som i fallet Ukraina idag eller fallet Finland, 1939.
Citera
2023-02-27, 19:18
Medlem
attogs avatar
Citat:
Fakta är att tysklands utrikesminister säger att "vi" är i krig mot Ryssland. Resten är dina tolkningar och dåliga läsförståelse.

Snarare tvärtom.
Du länkar till en konspirationsvideo. Den var för övrigt rätt tafflig.
Sedan börjar du hänvisa till samma konspirationsvideo, som fakta???

Jag länkar till en utredning, om just detta uttalande, som kartlägger och förklarar bakomliggande orsaker.

Du är inte i närheten av något stöd till den taffliga konspirationsvideon.
Bluffar gör du som vanligt.

Har du lyckats komma fram till hur många konflikter som ryss-land varit med i, i modern tid?
Citera
2023-02-27, 19:19
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
?????

Vad kallar du Sveriges deltagande i kriget?
Jag kallar det proxykrig, vad är så fruktansvärt med det?
De flesta är väl överens om att det är bättre att Ukraina stoppar Ryssland än att Svenska soldater gör det. Varför hyckla om det?
Därför ger vi dom vapen och tanks, så att dom ska göra det som vi inte vill göra.
"Proxykriget" är en ganska töntig och missvisande beskrivning som antyder att Nato eller väst är ute efter Ryssland och använder Ukraina för att uppnå det målet när det i själva verket är Ryssland som är ute efter att utplåna Ukraina som självständig nation för att det ska uppgå i det Ryssland, Sovjet II.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in