Citat:
Ursprungligen postat av
Manprinsen
Det som stör mig med proffsteorin är att han låter Lisbeth leva. Varför inte offra ett till skott och slutföra jobbet så som han tänkt det från början?
Citat:
Ursprungligen postat av
stompalong
Anledningen är att vid ett tredje skott kan i princip alla i närheten lokalisera vart ifrån det kommer. Vid skott 1 och 2 är det inte lika lätt. Finns forskning på det. Det är något som är till fördel för proffs-teorin. Större risk att fler ser honom mao än att låta henne leva.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Visste man det vid tiden för mordet? Eller är det forskning som kommit efter?
Citat:
Ursprungligen postat av
stompalong
Det vet jag ej. Läste det i någon bok nyligen. Vad man visste och inte visste under utredningen är nog omöjligt att säga med tanke på vilket haveri den är.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Jag tänkte mer på om mördaren kände till det här med två skott.
Det handlar om rent sunt förnuft, två hyfsat snabba skott, checka läget och sedan försvinna in i gränden..
Redan vid första skottet väcker du folks uppmärksamhet, vid andra skottet, så är folk beredda.. Då kan du ju inte fortsätta stå där och panga, om man inte vill bli sedd..
Tycker det låter lite roligt att ni måste läsa det i böcker för att få det bekräftat..
Det är bara att tänka själv, om din uppgift är att mörda statsministern utan att bli upptäckt, så bör man förstås vara effektiv och diskret..