2023-02-27, 12:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryktas att Ukraina håller på och utrustar 20 nya bepansrade brigader, och att många "territorial defence" också får pansarfordon som inte haft det innan. https://www.youtube.com/watch?v=_O-rNYp-tFw
20 brigader är 80 000 trupper. Bra om det stämmer, jag hade själv räknat med minst 65 000 efter vad jag hört från olika källor.

Ukraina har även en betydande reserv/hemvärn tillgängligt. Ryssarna försöker ju mala på för att få dom att skicka dessa till östfronten så att man inte kan använda av dom i våroffensiven. Men den ryska offensiven har inte ännu varit tillräckligt framgångsrik för att låsa upp tillräckligt av Ukrainas reserv.

Antagligen vet ryssarna om att Ukraina ser ut att få ihop till en så stor armé så att man inte kommer att kunna hålla Melitopol/Berdyansk området. Därför är dom desperata att få med Vitryssland i kriget, så att Ukraina måste lägga avvara sin reserv till den fronten.

Jag tror att 100K trupper är ungefär vad som kommer att behövas för att befria Zaporizhzhia regionen och ta sig till Azovsjön för Ukraina.
Citera
2023-02-27, 12:28
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Här tror ju jag att bankmaffian/Deep state/nato hökarna eller vad man vill kalla dem började så ett frö i Ukraina. De har använt Azov i deras syfte.
Det finns en separat tråd för konspirationsteorier - vänligen använd denna om du vill diskutera Rysslands lögnaktiga narrativ:

(FB) Alternativa nyheter kring Ryssland-Ukraina kriget (samlingstråd)
Citera
2023-02-27, 12:30
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Putin och hans spratteldocka Lukashenko tappar makten över Vitryssland. Många där, inklusive inflytelserika personer inom militären vill ha bort ryssarna och Luka ur landet. Kanske blir det från Vitryssland som Ukraina får oväntad hjälp ännu?

Det spekulerades ju vid invasionens inledning om att Lukashenko inte vågade gå med i kriget på grund av rädsla för myteri inom den egna armén. Den eventuella risken har knappast blivit mindre av hur kriget utvecklats.
Citera
2023-02-27, 12:32
Medlem
Men låt oss nu leka med tanken att ukraina ger upp Bakmut - hur mycket har det kostat ryssarna-
vad vinner de - vad skall de göra där - är det värt priset - hade det inte varit smartare att offra
samma antal soldater någon annanstans i ukraina där det skulle ge mer
Citera
2023-02-27, 12:35
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det spekulerades ju vid invasionens inledning om att Lukashenko inte vågade gå med i kriget på grund av rädsla för myteri inom den egna armén. Den eventuella risken har knappast blivit mindre av hur kriget utvecklats.
Lukashenko höll ju på att bli avsatt under protesterna i Belarus 2020. Putin fick komma med militär och hjälpte honom att hålla sin befolkning i schack:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Protesterna_i_Belarus_2020–2021

Kommer diktaturen i Ryssland komma till Lukashenkos räddning om det blir nya protester i Belarus idag?
Citera
2023-02-27, 12:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vill du diskutera mig som person får du ta det via PM.
Ok, vet inte var detta kom ifrån. Ingenting av det jag skrev var riktat mot dig som person.

Citat:

Det du skriver här och håller jag med om. Det är ju här problemet ligger. För att gräva ner stridsyxan behöver båda parter bjuda till
Nej, där har du fel. Konflikten är på ukrainskt territorium. Det är Ryssland som ska gräva ner stridsyxan först. De har inget där att göra från första dagen. Hade ukrainare trakasserat ryssar inne i Ryssland hade det varit en helt annan femma. Men den finns inte.

Citat:
Jag och även här håller jag med dig. Ryssland hävdar att det är fullt med Nazister. Och det stämmer´. Tror du det är en tillfällighet att jävligt många av det som har åkt ner från andra länder är tvärhöger?
Ukrainarna är nationalister ute i fingerspetsarna. Och detta hyllar jag stort. Tycker Azov är en praktex på hur vita män ska uppträda. Att ordet nazist används åt båda håll är lite som att dra "rasistkoret" alltså ett uttjatat jävla begrepp. Jag känner väldigt mycket högerfolk. Där media kallar dessa kilalr för nazister. Fast jag som känner dem vet att det är nationalister.
Har du missat att hela Wagner är fullt av nazister?

Detta med nazister är något som Ryssland kört med i sin propaganda och det är tydligt att du har gått på den. Nazister och rasister är hela Ryssland fullt av. Dessa finns i många gamla forna sovjetländer. Så att Ukraina är mer nazistiskt än Ryssland är ren och skär propaganda.

Nationalister är en annan sak. De vill ha en egen nation fast Putin ständigt säger att Ukraina aldrig har existerat och aldrig kommer att existera. Landet Ukraina har funnits som suverän stat sedan 1991. Ryssland ska ge fan i Ukraina.
Senast redigerad av Conception 2023-02-27 kl. 12:42.
Citera
2023-02-27, 12:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Youtubern "Reporting from Ukraine" tror Ukraina kommer retirera från Bakhmut nu. Ryssarna har tagit områden norr om staden.
https://www.youtube.com/watch?v=N-X8Zaev5o4

Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
De som överlevde attacken i den där, kommer nog köpa "Made in USA" för resten av livet. Snacka om kvalitet!

Ja de gamla sovjetiska pansarvagnarna och stridsfordonen verkar mycket farligare; de exploderar oftast när de blir beskjutna.
Citera
2023-02-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men låt oss nu leka med tanken att ukraina ger upp Bakmut - hur mycket har det kostat ryssarna-
vad vinner de - vad skall de göra där - är det värt priset - hade det inte varit smartare att offra
samma antal soldater någon annanstans i ukraina där det skulle ge mer

För att inte tala om det sunda alternativet. Nämligen att packa ihop sin trasarmé och hem till Mordor...
Citera
2023-02-27, 12:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja delar ju inte din uppfattning.
Här tror ju jag att bankmaffian/Deep state/nato hökarna eller vad man vill kalla dem började så ett frö i Ukraina. De har använt Azov i deras syfte.
Nej, det där är tokigt. "Nato-hökarna" kan inte göra något så länge inte Ukraina söker sig frivilligt till organisationen. Hur kan detta vara så svårt att förstå?

Om inte Ukraina själva vill "västifieras" så kan inte väst göra ett skit. Men nu vill Ukraina bli ett modernt land. Det vill inte Ryssland. Där är vi nu.
Citera
2023-02-27, 12:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
20 brigader är 80 000 trupper. Bra om det stämmer, jag hade själv räknat med minst 65 000 efter vad jag hört från olika källor.
Ukraina har även en betydande reserv/hemvärn tillgängligt. Ryssarna försöker ju mala på för att få dom att skicka dessa till östfronten så att man inte kan använda av dom i våroffensiven. Men den ryska offensiven har inte ännu varit tillräckligt framgångsrik för att låsa upp tillräckligt av Ukrainas reserv.
Antagligen vet ryssarna om att Ukraina ser ut att få ihop till en så stor armé så att man inte kommer att kunna hålla Melitopol/Berdyansk området. Därför är dom desperata att få med Vitryssland i kriget, så att Ukraina måste lägga avvara sin reserv till den fronten.
Jag tror att 100K trupper är ungefär vad som kommer att behövas för att befria Zaporizhzhia regionen och ta sig till Azovsjön för Ukraina.

Svårt att säga hur mycket trupper de behöver för en offensiv men som du säger har de redan trupper som håller alla frontlinjer, så dessa 20 brigader skapar en mycket stor "lokal" numerär överlägsenhet. Ryssland kan nog inte hålla emot om Ukraina kan skicka 20 pansarbrigader mot en front.
Citera
2023-02-27, 12:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jaq vill ha ett enat Europa där vi vita inte krigar mot varandra.
Men säg då åt Ryssland att ge fan i Ukraina och att sluta kriga?
Citera
2023-02-27, 12:45
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, vet inte var detta kom ifrån. Ingenting av det jag skrev var riktat mot dig som person.

Nej, där har du fel. Konflikten är på ukrainskt territorium. Det är Ryssland som ska gräva ner stridsyxan först. De har inget där att göra från första dagen. Hade Ukrainare trakasserat ryssar inne i Ryssland hade det varit en helt annan femma. Men den finns inte.

Detta med nazister är något som Ryssland kört med i sin propaganda och det är tydligt att du har gått på den. Nazister och rasister är hela Ryssland fullt av. Dessa finns i många gamla forna sovjetländer. Så att Ukraina är mer nazistiskt än Ryssland är ren och skär propaganda.

Nationalister är en annan sak. De vill ha en egen nation fast Putin ständigt säger att Ukraina aldrig har existerat och aldrig kommer att existera. Landet Ukraina har funnits som suverän stat sedan 1991. Ryssland ska ge fan i Ukraina.

Nej, där har du fel. Konflikten är på ukrainskt territorium. Det är Ryssland som ska gräva ner stridsyxan först. De har inget där att göra från första dagen. Hade Ukrainare trakasserat ryssar inne i Ryssland hade det varit en helt annan femma. Men den finns inte.

Jag är helt säker på att Ryssland kommer gräva ner stridsyxan om vissa krav uppfylls.

Har jag absolut inte missat. Är väl ingen nyhet att det ofta är extremhögerfalanger som är det mest utmärkande och framgångsrika i arméer

Nationalister är en annan sak. De vill ha en egen nation fast Putin ständigt säger att Ukraina aldrig har existerat och aldrig kommer att existera. Landet Ukraina har funnits som suverän stat sedan 1991. Ryssland ska ge fan i Ukraina.[/quote]

Det är ju just det. Innan 1991 tillhörde Ukraina Ryssland/sovjet. Det är ju här skon klämmer. Finns massor med ryssar i urkaina som även dem vill leva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in