2023-02-27, 11:37
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag ska ta reda på hur detta fungerar, eftersom det är intressant. Det jag vet på rak arm är att ryssarna inte använder det amerikanska GPS utan sitt eget GLONASS, som är rejält svajigt.

Natoflygvapnens AWACS-plan har stridsledningskapacitet som kan detektera markmål inom en radie på 200 distansminuter (ca 320 km). M-50U borde ha något liknande.

Kan vara som Conception säger. Man matar in de sista värden om luftförsvar från dessa plan, innan avlossning. Så kan de gå runt dessa område.
Annars går de rakt på.
Citera
2023-02-27, 11:38
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men det är väl ändå Ryssland som enklast kan avsluta detta krig? De behöver bara utlysa eldupphör och dra sig tillbaka till sin sida gränsen. Sen tillkommer förhandlingar om krigsskadestånd och rättegångar för krigsbrott, men kriget är slut.

Jag förstår inte det rimliga i att anklaga ett land som försvarar sig mot ett brutalt anfall för krigshets.

För övrigt stavar du som en som inte hade svenska som modersmål. Nationaliteter skrivs med liten begynnelsebokstav, medan länders namn skrivs med stor (Ryssland). Det heter 'emot. Din iver att försvara din 'heder' är inte heller den särskilt svensk.

Vi har diskuterat detta förut.
Men ja absolut ska ryssland bara rakt ut ur Ukraina. Vi är helt eniga i den frågan.
Men det är ju fortsättningen vi inte är överens om. Jag hävdar ju att ryssar blivit jävligt trakasserade innan detta bröt ut i de numer ockuperade områdena . Precis som Tyskar blev innan utbrottet av WW2. Det är precis samma förfarande här.
Ang krigsskadestånd och krigsbrott så ska i mitt tycke folk på båda sidor stå inför rätta.

Trodde mig som person var slutskriven om. Ja jag stavar som en kråka. Och meningsuppbyggnad som en 13. Slå upp ordet dyslexi.
Citera
2023-02-27, 11:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag har genom hela kriget funderat på om Ryssland verkligen använder sig av radar och signalspaning eller om det är dysfunktionellt liksom många andra vapengrenar som Ryssland "visat upp".

Så frågan är hur deras sambandscentraler fungerar. För sambandscentraler måste man ha, annars kan man inte ha fungerande luftförsvar och attackflyg samtidigt i luften. Men hur pass avancerade är de. Hade de varit avancerade så hade Ryssland med sin numerära överlägsenhet givetvis tagit luftherravälde över stora delar av Ukraina men där är vi inte på långa vägar. Detta tycker jag pekar på att deras samband mellan vapengrenarna fungerar dåligt.

Jag tycker också att obefintlig rysk SEAD pekar på att radarspaningsflygplan inte används i så stor utsträckning. Så varför lägga pengar på att uppgradera?

Jag tror Ryssland är teknologiskt efter i hur bra deras radar etc är, men det är nog inte det största problemet. Deras ledningscentraler, kommunikationer och metoder för detta är usla. Om de hade varit skickliga hade de kunnat göra mycket med den gamla sovjetteknologi de har. Ingen vet vad någon annan gör eller varför. De måste stänga ned sitt eget luftvärn innan de vågar flyga någonstans för annars skjuter de ned sina egna plan. De får inte artilleri-hjälp när de skall anfalla för de i artilleriet skjuter på fel plats. Ingen kommunikation och samordning.
Citera
2023-02-27, 11:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Vi har diskuterat detta förut.
Men ja absolut ska ryssland bara rakt ut ur Ukraina. Vi är helt eniga i den frågan.
Men det är ju fortsättningen vi inte är överens om. Jag hävdar ju att ryssar blivit jävligt trakasserade innan detta bröt ut i de numer ockuperade områdena . Precis som Tyskar blev innan utbrottet av WW2. Det är precis samma förfarande här.
Ang krigsskadestånd och krigsbrott så ska i mitt tycke folk på båda sidor stå inför rätta.

Trodde mig som person var slutskriven om. Ja jag stavar som en kråka. Och meningsuppbyggnad som en 13. Slå upp ordet dyslexi.

Varför hävdar du att ryssar blivit trakasserade, och hur i all världen skulle det hindra att Ryssland betalar skadestånd?
Citera
2023-02-27, 11:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag uppträder inte som den gemena svennebanan som knyter näven i fickan men inte vågar göra ett skit.
Kam förstå att det känns jobbigt för vissa av er.
Ni är en hög krakar absolut inget annat.
Att använda invandrarspråk och kalla svenskar du ska övertyga, för fega och andra invektiv, leder förstås till att det är svårt att tro att du är svensk, även om det är som du säger. Då måste du argumentera för din sak, vad den nu är.
Rysslands sak är vår, kanske.

Tråden handlar om kriget mellan Ryssland och Ukraina. Inte om debattörernas eventuella mod. Du skapar konflikt med de andra själv, så att säga.
Citera
2023-02-27, 11:44
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför hävdar du att ryssar blivit trakasserade, och hur i all världen skulle det hindra att Ryssland betalar skaddestånd?

Du kan väl ändå inte förneka att det har varit konflikter mellan Azov och ryska separatister sedan 2014?
Säger inte att ryssland inte ska betala något skadestånd. Säger att det finns folk på båda sidor som ska stå inför rätten
Citera
2023-02-27, 11:46
Medlem
Snapcounts avatar
Hmm.., det var ju igår det började komma ut om dron-attacken mot den ryska A-50 i Vitryssland. Så då bör det skett senast lörd/söndag natt enligt mig.

"Om" det hade varit en false-flag.., så skulle nog det ha alleredan ha varit en rysk/vitrysk respons med krav/löften om vedergällning allra minst. Men tills nu har det ju inte hörts ett pip ifrån ryskt håll om vad som skett..
Citera
2023-02-27, 11:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag hävdar ju att ryssar blivit jävligt trakasserade innan detta bröt ut i de numer ockuperade områdena .
För att diskutera rakt, vilka belägg har du för att de blivit trakasserade?

2014 så tog separatister upp vapen mot Ukraina med ett stort stöd från Ryssland. Då började förföljelsen av både pro-ryssar och pro-ukrainare i området. Ryssland intog även Krim och började förföljelsen av pro-ukrainare där.

Propaganda mot att Ukraina är fullt av nazister, inte ett eget land har pågått av ryssarna väldigt länge och sedan innan 2014. Så att ukrainarare tröttnade på dessa trakasserier är inget konstigt och att de började med trakassering tillbaka.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_information_war_against_Ukraine

Citat:
At the 2008 Bucharest summit April 2–4, 2008, Putin told United States President George W. Bush: "You understand, George, that Ukraine is not even a state! What is Ukraine?

Pro-ryssar hävdar ofta att folkmord av pro-ryssar skett i området sedan 2014 men sanningen är att 2021, året innan invasionen, så dog 25 civila av militära vapen. Hyfsat jämt fördelat på de båda sidorna.

Hur är detta ett folkmord och trakassering?
Citera
2023-02-27, 11:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm.., det var ju igår det började komma ut om dron-attacken mot den ryska A-50 i Vitryssland. Så då bör det skett senast lörd/söndag natt enligt mig.

"Om" det hade varit en false-flag.., så skulle nog det ha alleredan ha varit en rysk/vitrysk respons med krav/löften om vedergällning allra minst. Men tills nu har det ju inte hörts ett pip ifrån ryskt håll om vad som skett..
Putin och hans spratteldocka Lukashenko tappar makten över Vitryssland. Många där, inklusive inflytelserika personer inom militären vill ha bort ryssarna och Luka ur landet. Kanske blir det från Vitryssland som Ukraina får oväntad hjälp ännu?
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ryssland är teknologiskt efter i hur bra deras radar etc är, men det är nog inte det största problemet. Deras ledningscentraler, kommunikationer och metoder för detta är usla. Om de hade varit skickliga hade de kunnat göra mycket med den gamla sovjetteknologi de har. Ingen vet vad någon annan gör eller varför. De måste stänga ned sitt eget luftvärn innan de vågar flyga någonstans för annars skjuter de ned sina egna plan. De får inte artilleri-hjälp när de skall anfalla för de i artilleriet skjuter på fel plats. Ingen kommunikation och samordning.
Det är exakt det intrycket jag också fått.

Ryskt samband är i princip obefintligt. Att när väl artilleriet fått informationen så är informationen i många fall flera timmar gammal. Det är inget sätt att föra krig på.

Man undrar hur många granater Ryssland har skjutit mot områden där inga ukrainare finns.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du kan väl ändå inte förneka att det har varit konflikter mellan Azov och ryska separatister sedan 2014?
Säger inte att ryssland inte ska betala något skadestånd. Säger att det finns folk på båda sidor som ska stå inför rätten

Det var ju Ryssland som startade det lågintensiva kriget i östra Ukraina, mha Igor Strelkov.
Citera
2023-02-27, 11:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag finns inrapporterat att Homofederationen förlorat ytterligare 560 st fascister och totalt under hela kriget är vi uppe på 148.690 som befriats från sina (S)kamliga gärningar....(S).......
Kalkylen indikerar fortfarande att genombrytningen, 200.000 avlägsnade, kommer att nås den 13 juni men tendensen är fortfarande godartad.
De materiella förlusterna är (M)åttliga...(M).... ....och påverkar inte svensk inrikespolitik. Vi har 4 utslagna stridsvagnar och 6 st förstörda bepansrade stridsfordon.
Uppgifterna från igår att en SU-25 attack jet skjutits ned kom också med i statistiken. Det rapporterades igår att Ukraina tillfångatog den bögige piloten.
Mottagna leveranser av stridsfordon från olika länder bör snart påverka striderna på så sätt att vi får en ökning av dom sovjetryska förlusterna i materiel.

Ryktas att Ukraina håller på och utrustar 20 nya bepansrade brigader, och att många "territorial defence" också får pansarfordon som inte haft det innan. https://www.youtube.com/watch?v=_O-rNYp-tFw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in