2023-02-27, 11:02
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Att zelensky fullständigt skiter i Ukrainska liv är ju helt uppenbart.
Han lämnade dem i Mariupol helt åt sitt öde.
Och det verkar som han gör det samma i Bakhmut även om nu ett litet motangrepp nu har kommit.
Fruktansvärt att se.

Nu är inte jag insatt i militärhistoria.
Men kan inte minnas där väst en enda gång i modern historia lämnat sin soldater i stora nummer helt åt sitt öde som zelensky har gjort.

zelensky är inte en sek bättre än putin.

Du är inte insatt i ett skit.
Vi har förstått att Zelensky är en stor nagel i ditt öga.
Va gött!
Citera
2023-02-27, 11:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Verkar rimligt.
Det som överraskade mig, var att planet krävdes för att styra missiler!
Vad tusan har man GPS till??
Det är väl för att dirigera kryssningsrobotar förbi eller genom områden med minimalt luftförsvar. Sentrys uppgift är bl.a att upptäcka fientlig luftförsvarsradar.

När kryssningsroboten väl har avfyrats så kan man inte skicka kompletterande information till den så därför är det viktigt att informationen kommer in innan man avfyrar den.

Så planet styr knappast missilerna.

EDIT: Ska tillägga att jag inte vet exakt hur Ryssland genomför sina robotattacker men normalt förfarande är att man skickar attrapper, lockbeten för att få fientlig radar att tända upp. Då vet man var luftförsvaret är beläget och kan skicka övriga robotar förbi dessa. Nu kanske inte Ryssland gör som ovan, omöjligt att veta.
Senast redigerad av Conception 2023-02-27 kl. 11:08.
Citera
2023-02-27, 11:04
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Alltså va? Är du färgblind själv? Jag kunde inte se dom blå pilarna först för att dom smälter in i bakgrunden. När jag kollade närmare andra gången så märkte jag dom.

Ja tänk att jag är det!

Pilarna form kan man inte ta miste på.
Inte heller de fickor som de är inritade i.
Citera
2023-02-27, 11:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är väl för att dirigera kryssningsrobotar förbi eller genom områden med minimalt luftförsvar. Sentrys uppgift är bl.a att upptäcka fientlig luftförsvarsradar.

När kryssningsroboten väl har avfyrats så kan man inte skicka kompletterande information till den så därför är det viktigt att informationen kommer in innan man avfyrar den.

ahhhh

Ja så är det så klart.
Tack!
Citera
2023-02-27, 11:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssland har hittat ännu en ekonomisk gigant att handla med för att kompensera för att de förlorat hela den Europeiska marknaden. Afghanistan! Denna högteknologiska, storproducerande, intellektuella stat! Vi har ju alla sett deras landsmän dra runt på stan här i Sverige för att inse vilken stark allians Ryssland har nu. Putinister i tråden; skall Afghanistan få komma med i BRICS nu? Eller är Ryssland utslängda därifrån och får ha RANI? (Ryssland, Afghnistan, Nordkorea, Iran).

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1630096325915148289
Citera
2023-02-27, 11:13
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

EDIT: Ska tillägga att jag inte vet exakt hur Ryssland genomför sina robotattacker men normalt förfarande är att man skickar attrapper, lockbeten för att få fientlig radar att tända upp. Då vet man var luftförsvaret är beläget och kan skicka övriga robotar förbi dessa. Nu kanske inte Ryssland gör som ovan, omöjligt att veta.

De har ju ett ny typ av spaningsplan på g men som det mesta i Ryssland så är den försenad pga komponentbrist. Det kan förklara varför de inte sett till att hålla fler av de gamla planen i skick, ersättaren var på väg.

Taktiken att släppa granater på soldater via drönare är ganska genial och måste var än lättare på statiska objekt som flygplan. Det blir intressant att se om Ukraina kan spränga fler.
Citera
2023-02-27, 11:17
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Verkar rimligt.
Det som överraskade mig, var att planet krävdes för att styra missiler!
Vad tusan har man GPS till??

Jag ska ta reda på hur detta fungerar, eftersom det är intressant. Det jag vet på rak arm är att ryssarna inte använder det amerikanska GPS utan sitt eget GLONASS, som är rejält svajigt.

Natoflygvapnens AWACS-plan har stridsledningskapacitet som kan detektera markmål inom en radie på 200 distansminuter (ca 320 km). M-50U borde ha något liknande.
Citera
2023-02-27, 11:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
De har ju ett ny typ av spaningsplan på g men som det mesta i Ryssland så är den försenad pga komponentbrist. Det kan förklara varför de inte sett till att hålla fler av de gamla planen i skick, ersättaren var på väg.

Taktiken att släppa granater på soldater via drönare är ganska genial och måste var än lättare på statiska objekt som flygplan. Det blir intressant att se om Ukraina kan spränga fler.
Jag har genom hela kriget funderat på om Ryssland verkligen använder sig av radar och signalspaning eller om det är dysfunktionellt liksom många andra vapengrenar som Ryssland "visat upp".

Så frågan är hur deras sambandscentraler fungerar. För sambandscentraler måste man ha, annars kan man inte ha fungerande luftförsvar och attackflyg samtidigt i luften. Men hur pass avancerade är de. Hade de varit avancerade så hade Ryssland med sin numerära överlägsenhet givetvis tagit luftherravälde över stora delar av Ukraina men där är vi inte på långa vägar. Detta tycker jag pekar på att deras samband mellan vapengrenarna fungerar dåligt.

Jag tycker också att obefintlig rysk SEAD pekar på att radarspaningsflygplan inte används i så stor utsträckning. Så varför lägga pengar på att uppgradera?
Senast redigerad av Conception 2023-02-27 kl. 11:24.
Citera
2023-02-27, 11:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
En gång är ingen gång.... två gånger...

Jo, får hoppas att det kommer någon satellit-bild på flyget så att man kan bedöma skadan. Är det en mindre skada så att lite ny målfärg behövs och att flyget är i luften om två veckor.., så utesluter jag inte en false-flag.

Om det är stora skador, kanske t.o.m att flyget måste pensioneras.., så nej. "KenDryden" i tråden har ju förklarat att detta är inget man bara skall tappa. Det här är inget man offrar i en false-flag.

Få nu se om en rysk general kanske även får sparken.
Senast redigerad av Snapcount 2023-02-27 kl. 11:30.
Citera
2023-02-27, 11:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Man ser uppenbart vad man vill se!

För att summera det hela.
Jag tycker detta krig är fruktansvärt.
Att se samma folk ha ihjäl varandra som dessutom är i vårt närområde är allt annat än intressant för mig.
Folk sitter och hetsar igång ett WW3 men samtidigt inte vill delta själva.
Och många vill ha oss med i Nato. Som kommer resultera i att Svenska ungdomar kommer att bli kanonmat.
Jag är helt imot detta.

Pga av mina åsikter kallas jag ständigt för ryss, fast jag hela tiden säger att jag inte har ett smack över för ryssland.
Kan ta det.
Men när jag öppet blir hotad då har man tagit ett steg lite för långt.
Hade köpt detta om jag var pro ryssland. Men nu är jag en ur Svensk som inte vill ha något WW3.

Så till skillnad mot många ynkryggar här så står jag faktiskt upp för mig själv och lever som jag lär.

Har inga behov att öppet skriva var jag är ifrån.
Men den som vill se vem jag är och är beredd att vräka ur sig hot och hat i ansiktet på mig är välkommen att sicka ett PM.

Att folk/du har problem med en som står upp för sina åsikter säger ju en hel del om er själva.

Jag har lika stor rätt att diskutera detta krig som alla er andra. Och ja har rätt till mina åsikter.
Men ni har fan ingen rätt att hota mig

Men det är väl ändå Ryssland som enklast kan avsluta detta krig? De behöver bara utlysa eldupphör och dra sig tillbaka till sin sida gränsen. Sen tillkommer förhandlingar om krigsskadestånd och rättegångar för krigsbrott, men kriget är slut.

Jag förstår inte det rimliga i att anklaga ett land som försvarar sig mot ett brutalt anfall för krigshets.

För övrigt stavar du som en som inte hade svenska som modersmål. Nationaliteter skrivs med liten begynnelsebokstav, medan länders namn skrivs med stor (Ryssland). Det heter 'emot. Din iver att försvara din 'heder' är inte heller den särskilt svensk.
Citera
2023-02-27, 11:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De har dock en sällsynt handelsvara: Psykopater som är så envisa att de knäckt BÅDE Sovjet och USA. Som tur är så är Ukraina för platt för dem, och lera är ett okänt begrepp.

Afghanerna strider nog bäst hemma när de kämpar för sitt eget folk. De har aldrig varit imperialistiska och anfallit andra.
Citera
2023-02-27, 11:31
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Saudiske prinsen Faisal bin Farhan Al-Saud besökte Ukraina på söndagen. Presenterade ett stödpaket värt 4,2 miljarder SEK. 100 miljoner $ pengar och 300 miljoner $ i oljeprodukter. Enligt SVT-text och nyheter.
Enligt PRO-ryssarna i tråden var väl Saudi på ryssens sida?

Verkar ha varit rena lögnen och önsketänkande som vanligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in