Citat:
Ursprungligen postat av
Pstvftr
RPC faller rimligen inom ett par dagar kanske redan idag. Nu har det gått politik i allting och RPC har blivit en belastning, spelar ingen roll vad han gjort rätt eller fel då. Ju längre RPC är kvar desto mer kommer det kosta i förtroende för Strömmer och regeringen.
Vad gäller ÖB ifrågasätts med stor rätt hans omdöme, han har ju inte gjort något formellt fel men visat sig vara en potentiell risk när han lämnar fru och familj för första bästa kjoltyg.
Jag följde affären med halvt öga fram till i onsdags kväll då allt tog en dramatisk vändning. Såg Leif GW igår i Agenda och han var väldigt direkt med vad han tyckte, jag har förstått att det inte alltid varit så och hans sidbyte kom i samband med MLs frånfälle, skulle vara intressant att se den omtalade intervjun i TV4 morgonsoffa i onsdags, den här affären kletar även ner självaste GW.
Det vi ser nu är en total error i Sverige när moral ställs mot lag/policy i arbete.
Vi har problem med att fatta ett beslut i våra hjärnor om tex ÖB gjort något fel eller inte. Vi känner att rn ÖB ha mer kontroll över sig själv då han har en så extremt viktig roll för rikets säkerhet, men samtidigt brottas vi med vår svenska inställning till frihet där vi så ogärna vill ska inkräkta på våra val av yrken.
Kort och gott, vi vill kunna vara fria att fuska, bedra våra partners och andra omoraliska saker i privatlivet, men fortfarande ha gott anseende i yrket. När dessa 2 saker krockar/blandas vet vi inte hur vi ska hantera det eftersom vissa yrken kräver (iaf till ytan) att man ska ha ett gott omdöme i alla lägen. En trovärdig karaktär med integritet och moral krävs vid säkerhetsklassade yrken som är samhällsviktiga.
Vi hade kunnat lösa det genom att ändra våra lagar med moral som faktor inom vissa yrken, men det går emot våra värderingar
Här ser jag en svaghet som fiender kan utnyttja, speciellt med tanke på den världssituation vi just nu befinner oss i. En viktig person för Sverige som har låg moral privat kan således vara ett hot mot landets säkerhet då denne kan lätt påverkas utifrån med olika medel.
Just saying