Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Utifrån säkra källor kan jag säga att ML var en mindre trevlig person i många avseenden och i mitt tycke direkt olämplig som högre chef.
Med det sagt vilar det stora ansvaret för vad som skett på de som utsåg honom till chef respektive de som lät honom hållas och inte agerade på den information som tidigt kom fram om konstigheter. Hade man för fem år sen inlett en utredning skulle det rapporterats om i media avidentifierat: hög polischef utreds”.
Då kanske han inte hade sett sig tillintetgjord och valt den här tragiska utvägen.
Tack för ett vettigt och nyanserat inlägg! Har själv ingen inside om Löfvings personlighet och ledarskap, men fokus i tråden känns snett. Felet är ju att detta fått pågå, med olämpliga chefer och jäv. Det verkar finnas en osund ledarskapskultur och högre ledning om sådant här kan fortgå i åratal.
Som du säger - hade problemet hanterats i tid hade det inte behövt bli en personlig tragedi.
Trådens fokus på "la femme fatale" är lite snett. Visst bör hon förstå att relationer med sin chef inte är lämpligt men den som tar beslut om befordran och anställningar har ansvaret - ingen tillsätter sig själv. De flesta upplever sig nog som värda en befordran eller löneförhöjning om de får den. Det är ledningen som måste avgöra om andra var bättre kvalificerade.
(Jag går inte i god för LS personlighet för den vet jag inget om, men ansvar ska väl utkrävas av dem som har ansvar för olika beslut, inte dem som påverkas av dem. Hon kan ställas till svars om hon gjort fel i
sin tjänstutövning eller ledarskap. Sen känns det ju inte direkt förtroendeskapande med den här relationscirkusen på höga poster...)