Mycket svårt att göra en sammanfattning eftersom den naturligtvis blir präglad av vad man själv tycker är intressant.
Bland artiklarna fanns en med bild på JohLa med vad som kan vara pioltglasögon. Där hävdar han att EA var med vänner i stort sett hela tiden och därför inte skulle ha kunnat röva bort Helena. Men har han ändå gjort det så skall han få stryk, eller något i den stilen. Problemet där är att JohLa säger sig gå hem från Stadt till en flickvän så tidigt som 23:00. För Propparn gör det JohLa som intressant som gärningsman eftersom JohLa uppenbart ljuger på vissa punkter. JohLa placerar dessutom EA med flickvän på Stadt.
En annan artikel med en okänd person placerar EA med vänner. På måndagen skall de ha varit på Sjöängen där EA letat efter Helena. EA skall även ha samlat in pengar till fonden med belöning för den som hittar Helena. Åldern på denna person som intervjuas gör att det kan tänkas att det är JohLa även i den intervjun.
En annan artikel innehöll PW och hennes systrar där de berättar att PW:s syster var en av de sista att tala med Helena. De talade om att dela taxi, lite märkligt eftersom de bor åt olika håll... Men å andra sidan skulle en taxi först ha kunnat åka till Helena och sedan till HJ, som då står för hela beloppet för en plånbokslös Helena, så det är ju inte omöjligt...
Någon artikel jag letade upp visade namn på bartendern på Stadt som nämnde vattenincidenten där Helena gav sitt vatten till två män, som spanat in Helena. Han menade att de var definitivt svenska. Han säger också att Helena var en av de sista att gå. Tyvärr framgick det inte om det var från baren eller från Stadt. I det senare fallet säger det något om när Helena gick. Var hon sent ut stör det tidsschemat och kan förklara varför ingen såg henne gå in i bil. Beträffande att de två männen var svenska så skall man betänka att bartendern inte nödvändigtvis talat med båda männen och den ene kan tala flytande svenska såsom uppvuxen i Sverige även om han heter Larsen i efternamn.
Någon artikel ger intryck av att minst två personer sett Helena gå in i bil. Jag fick dock intrycket av att identifikationen var på två olika platser, vilket tyder på att en av dem är felaktig. Polisen eftersökte även fler identifikationer.
En annan sak som framgick av en artikel var att polisen talat med EA:s vänner på ett... vet inte exakt ord, men säg "strategiskt" sätt som inte skulle väcka misstankar. De kunde då konstatera att EA ljög.
Detta är min sammafattning. Tydlingen var det pga corona-krisen som kungliga biblioteket gjorde ett tillfälligt avtal som släppte in kreti och pleti till 31/5.
För min del tycker jag väl att artiklarna gav viss input i form av att JohLa verkar vilja förse EA med alibi men på ett korkat sätt. EA själv säger saker som inte går ihop med JohLa:s uppgifter.
Dessutom är det så att polisen säger att EA:s uppgifter inte går ihop med hans vänners. Hans vänner kan bara uttala sig om hans deltagande på festen på Bråtenvägen c:a 90. Dessa uppgifter fattar jag som de är bekräftade. Jag vet dessutom på annat sätt att EA faktiskt var med på festen. EA:s vänner kan däremot inte säga något om hur EA eventuellt kört på stan, åtminstone gäller det vännerna på XXX:s fest. Möjligtvis är det finnen, som EA talar om i förhöret, som teoretiskt skulle förneka att han träffat EA den 14:e och bekräftat hur EA kört under natten. Generellt är EA:s uppgifter om finnen och bilpoleringen mycket suspekta.
En artikel var med EA:s dåvarande flickvän, som säger att EA skjutsat hem "Malin" från festen, dvs hans tidigare flickvän som tycks bo i en trappuppgång intill EA:s. Flickvännen skiljer sig på den punkten från JohLa, som placerar EA på Stadt, men stämmer med EA:s egna uppgifter. Jag är inte helt hundra på f.d. flickvännens namn, mer än att hon har ett namn på fem bokstäver....
Att EA ljuger är så uppenbart, men jag har lite svårt för att få in JohLa som medskyldig, som Propparn tänker sig. Dessutom vill ju folk få in KlMa på ett hörn.... Det blir en väldigt stor konspiration till slut...
Det för mig viktigaste med artiklarna var att de gjorde att jag tittade närmare på XXX:s fest och insåg att XXX bodde närmast mitt emot Bråtenvägen 70, vilket ger en koppling mellan Loudamus uppgifter och EA:s lögnaktiga beskrivning av nattens händelser.
Tyvärr puttar det mig i riktning att jag inte kan uttala mig utan att göra mig skyldig till förtal och jag har funderat på att sluta skriva i tråden. Min personliga uppfattning är dock att EA saknar alibi för hela söndagen och om någon möjligtvis ger honom alibi för bilpoleringen så är det PeNi och inte XXX.
Jag undrar även om det är sant att vännerna var på Sjöängen på måndagen och letade efter Helena. Det känns som för tidigt med tanke på att tidningarna skrev om fallet först på måndagen och att JohLa, EA med vänner söker redan på måndagen på en helt annan plats. Det känns inte rätt... JohLa är dessutom antagligen en viktig pusselbit i utpekandet av Pilot så tankarna i tråden att koppla Pilot till danskarna känns helfel det också.
När man läser protokollet med EA skall man för övrigt tänka på att alla flicknamn på tre bokstäver inte nödvändigtvis är kvinnor med tre bokstäver i namnet. Vissa som heter Maria kallas ju för Mia, åtminstone om de är från Sverige, men kanske även om de är från Danmark, men vanliga förnamn bland kvinnor gör ju att de ibland uppträder två tillsammans på samma fest, och om två Maria är med på samma fest kan någon som inte är med på festen missförstå vilken Maria som avses om han själv inte var med...