Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men det svenska damlaget hade troligen vunnit med större marginal i dag om de hade haft bättre material. De svenska herrarna har inte en chans med svagare material (vilket var fallet idag)
Det er jeg ikke enig i. Jessie Diggins har et mye høyere toppnivå og en høyere kapasitet på distanse enn hva Emma Ribom har. På en sprintstafett kommer slike egenskaper bedre til sin rett enn på en vanlig sprint. (Som man har sett eksempler på en milliard ganger før, ikke minst under OL i fjor). Overraskelsen i dag var at Tiril Udnes Weng hang så godt med Sundling, men det var mest på grunn av formen hun hadde vist etter Tour de Ski.
Citera
2023-02-26, 20:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Det er jeg ikke enig i. Jessie Diggins har et mye høyere toppnivå og en høyere kapasitet på distanse enn hva Emma Ribom har. På en sprintstafett kommer slike egenskaper bedre til sin rett enn på en vanlig sprint. (Som man har sett eksempler på en milliard ganger før, ikke minst under OL i fjor). Overraskelsen i dag var at Tiril Udnes Weng hang så godt med Sundling, men det var mest på grunn av formen hun hadde vist etter Tour de Ski.

Ja hon har högre kapacitet på distans (Diggins alltså). Men det går inte bara att jämföra rakt av med distans; teamsprint blir något annat, högre tempo i kortare perioder. Det är dessutom redan konstaterat att Sverige hade sämre skidor idag.
Citera
2023-02-26, 20:33
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Aningen trist med dagens damtävling. Bara en svensk dammedalj idag.

Är det inte dags att länder får ställa upp med tre lag var?
Då försvinner också lite av risken med dåliga skidor som drabbade svenska herrarna idag.
Man kan välja ha olika vallning för de tre lagen om man är osäker.

Oj, vad bra det hade varit för sporten om ett land hade tagit alla medaljer i stafetterna också.
Citera
2023-02-26, 20:40
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
De svenska herrarna är så vana vid att ha överlägsna skidor att dom nu när de får jämbördiga skidor med sina främsta konkurrenter blir exponerade för de medelmåttor som dom faktiskt är och tjurar till.

Nu förhoppningsvis fulländas härdsmältan med att Wille också sätts på plats med medelmåttiga skidor och en 14 plats i fristilsloppet och blir exponerad som Anger blev idag.

Varför är du inte inne på franska forum och orerar istället?
Jag fattar verkligen inte varför du ska tjafsa konstant med människor som håller på Sverige.

Det är som om man varje helg skulle hänga på en pub i east London och käbbla med supportrar om hur djävla dåliga alla spelare i Westham eller Millwall är (bortsett från att man där skulle ha blivit ihjälslagen). Det gör man bara inte.
Citera
2023-02-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag fattar verkligen inte varför du ska tjafsa konstant med människor som håller på Sverige.

Det är som om man varje helg skulle hänga på en pub i east London och käbbla med supportrar om hur djävla dåliga alla spelare i Westham eller Millwall är (bortsett från att man där skulle ha blivit ihjälslagen). Det gör man bara inte.
Typiskt svenskt svar. Vägrar inse sanningen och blir förbannad när någon påpekar det.
Citera
2023-02-26, 20:52
Medlem
skallmans avatar
Skidor bör ses lite som F1 där stallet har en viktig roll i hur resultaten blir.
Citera
2023-02-26, 20:52
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Citat:
Typiskt svenskt svar. Vägrar inse sanningen och blir förbannad när någon påpekar det.

Nu missförstod du mig, eller så var det taktik för att undvika svara på min fråga.
Jag är inte ett dugg förbannad, däremot genuint förvånad över varför du ständigt käbblar med svenskar om hur dåliga just svenskar är (i idrott).
Du hade ju haft mängder med gelikar i ett franskt forum par example.
Citera
2023-02-26, 20:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallman
Skidor bör ses lite som F1 där stallet har en viktig roll i hur resultaten blir.

Nu får du nog precisera lite mer detaljerat vilka egenskaper som du ser likheten i. Menar du att depåarbetarna liksom vallateamet är avgörande för vilka förutsättningar de tävlande har eller hur tänker du?
Citera
2023-02-26, 21:05
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu får du nog precisera lite mer detaljerat vilka egenskaper som du ser likheten i. Menar du att depåarbetarna liksom vallateamet är avgörande för vilka förutsättningar de tävlande har eller hur tänker du?

Ja som du säger att vallateamet har en viktig roll i att skapa bra förutsättningar. Det gäller även R&D under försäsongen där nya produkter testas ut, nya slipar tas fram osv. På samma sätt som ingenjörerna tar fram nya bilar till F1.
Citera
2023-02-26, 21:06
Medlem
Citat:
Nu missförstod du mig, eller så var det taktik för att undvika svara på min fråga.
Jag är inte ett dugg förbannad, däremot genuint förvånad över varför du ständigt käbblar med svenskar om hur dåliga just svenskar är (i idrott).
Du hade ju haft mängder med gelikar i ett franskt forum par example.
Nu är det snarare du som sätter ord i min mun. Inte har jag sagt att svenskarna är dåliga, bara att egentliga medelmåttor som Anger och Poromaa kommer att bli exponerade när de inte får överlägsna skidor, som det blev idag. Ingen av er verkar bemöta detta utan snarare blir irriterade av att jag påpekar detta.

Franska forum är förresten totalt skandiofila, de älskar norska och svenska åkare både i skidskytte och längd. Helt motsatsen till Flashback.
Citera
2023-02-26, 21:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Nu är det snarare du som sätter ord i min mun. Inte har jag sagt att svenskarna är dåliga, bara att egentliga medelmåttor som Anger och Poromaa kommer att bli exponerade när de inte får överlägsna skidor, som det blev idag. Ingen av er verkar bemöta detta utan snarare blir irriterade av att jag påpekar detta.

Franska forum är förresten totalt skandiofila, de älskar norska och svenska åkare både i skidskytte och längd. Helt motsatsen till Flashback.

Alltså, varken Poromaa eller Anger är några medelmåttor. Nu var det sagt.
Citera
2023-02-26, 22:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallman
Ja som du säger att vallateamet har en viktig roll i att skapa bra förutsättningar. Det gäller även R&D under försäsongen där nya produkter testas ut, nya slipar tas fram osv. På samma sätt som ingenjörerna tar fram nya bilar till F1.

Fast jag skulle nog säga att vallateamet inför själva tävlingen har ännu större betydelse på marginalen än depåarbetarna. Det viktigaste för de senare är ju att arbeta snabbt med kända förutsättningar medan vallateamet måste arbeta metodiskt med avvägningar som inte alltid är kända. Forskning och utveckling finns ju alltid med när det gäller alla sporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in