Citat:
Ursprungligen postat av
Lexiania
Jag har följt skidskytte och längd i snart 10 år, för en 3-4 år sedan skedde en klar vändning där Norge men också Sverige tog över helt och är nu i en liga för sig. Frankrike hade innan den tiden nästan alltid bra skidor, Fourcade dominerade och även inom längd producerade man bra skidor trots minimalt intresse och obefintlig budget vilket resulterade i flera mästerskapsmedaljer. Men nu är man helt under isen, även i skidskytte där budgeten för det franska(och tyska) laget är mycket större.
Min amatörmässiga gissning är att det blev ett genombrott inom utvecklingen av vallaarbetet att det nu krävs mycket resurser för att producera de mest optimala skidorna och att skillnaden mellan okej skidor och bra skidor är nu större än någonsin. Ex. att vallarna måste använda mycket av sina "medel" om och om igen på nya skidpar tills man hittar de optimala. Något som bara Sverige och Norge kan hålla på med. Lägg därtill att Norge norpar åt sig franska vallare höger och vänster. Sen har väl Emma och Jonna också ett franskt gäng som vallar(?) åt dom från Rossignol om jag inte minns fel.
Kära Lexiania, tack för att du tog dig tid att svara, och så utförligt.
Håller med om att det är tråkigt att det skiljer. Frankrikes (och andra länder) får försöka tjata till sig mer pengar/resurser. Dåligt också om de som har mycket snor till sig andra mindre bemedlades vallare, tränare m m. Norge är väl ändå de som har överlägset mest och bäst resurser (och löner), det gäller väl inte just vallningsresurser jämfört med Sverige nåt särskilt mycket vad jag vet, men i övrigt. Ändå har Sverige det bra förspänt även om de ligger efter Norge resursmässigt. Ska googla och se om jag hittar information om skillnaderna för nu blev jag nyfiken på det igen. Har sett siffror förr, glömt nu och det var några år sedan.
Det har ju pratats om och föreslagits då och då om gemensam vallning för alla på tävlingar men det blir mest prat. Svårgenomförbart kanske, eller ovilja, jag vet inte.