2023-02-26, 11:40
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och då är man ju inte ”superlojal” gentemot sin arbetsgivare..

Jag vet inte om det är vanligt bland poliser att pippa runt bland kollegor och underställda. På andra arbetsplatser kan det innebära att man tvingas sluta sin anställning..

Den hör storyn visar med att tydlighet vilka faror det finns med i doppgrytorna. Även Linda som ändå pippade runt kände sig sårad när ML inte ville ha henne som flickvän.

Sånt skapar dålig stämning på en arbetsplats, särbehandling och hämndbegär.

Märkligt att huvudskyddsombudet inte tänkte på detta? 😬
Du snackar ju bara skit. Jag kan läsa dina tankar på stoppapressarna. ML var lojal mot allt vad Polis var, mot poliser, mot myndigheten. Han kommenterade inte en pågående utredning. Kanske han skulle gjort, men det hade varit tjänstefel. LS intervju är så illa i nyhetsmorgon, sen stå i uniform med tjänstevapnet i DN samma dag. FY FAN!
Citera
2023-02-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Kom ihåg att rent tekniskt vet du själv ingenting.
Skulle en myndighet av den kalibern vilja göra en special-åtgärd så bara sker det.
Och finns inga data så finns inget att spekulera om.

Försöker du förvilla alla med
konspiratoriska antydningar?
Citera
2023-02-26, 11:58
Medlem
Hela historien stinker, regeringen och högsta polisledningen handlar i panik. Vikstens privatspanar ”utredning” är ett rättsövergrepp på ML. Därmed inte sagt att jag tror han inte ljög om relationen, eller att Staaf är bättre. Bedrövligt att sådana här personer är i ledningen för en av landets viktigaste myndigheter. Men vi har sett det förr att inkompetenta och direkt olämpliga personer fått liknande positioner.
Till mycket verkar Viksten tro på Staaf, tänk om polisen skulle göra likadant, de misstänkta brottslingarna kan duka upp vilken historia som helst och polisen ifrågasätter inte.

Några klipp från SVT, Aftonbladet och Expressen
”Tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem menar att internutredningen borde ha inväntat åklagaren Bengt Åsbäcks förundersökning om misstänkt tjänstefel.”

”Flera åklagare SVT talat med delar kritiken.
– Det var ju i praktiken en förundersökning av en privatspanare. En inkvisition där Viksten var både åklagare och domare, säger en.
Bengt Åsbäck själv säger till Expressen att Vikstens utredning aldrig borde inletts.”

”Vanligtvis startar polisen inte arbetsrättsliga utredningar mot brottsanklagade polisanställda förrän åklagare tagit ställning till en eventuell förundersökning. Men Runar Viksten skulle alltså utreda härvan parallellt med åklagarens förundersökning. Hans deadline blev dessutom tidigarelagd vilket välkomnades av justitieministern.”

”Flera andra höga åklagare och polischefer som inte vill bli citerade med namn har instämt i kritiken när vi ringt och ställt frågor.”

”Expressen har från olika källor inhämtat att regeringen drev på att Anders Thornbergs utredare Runar Viksten skulle bli klar snabbare med sin utredning – trots vetskapen om den pågående förundersökningen.”

justitieminister Gunnar Strömmer är utbildad jurist och tidigare advokat på byrån Gernandt & Danielsson.”
Citera
2023-02-26, 12:22
Medlem
Q6s avatar
GW sågade Thornberg och Viksten i TV4 idag och tyckte att Thornberg skulle lämna in sin avgångsansökan på måndag.
Citera
2023-02-26, 12:29
Medlem
Frontlinjens avatar
Utifrån säkra källor kan jag säga att ML var en mindre trevlig person i många avseenden och i mitt tycke direkt olämplig som högre chef.

Med det sagt vilar det stora ansvaret för vad som skett på de som utsåg honom till chef respektive de som lät honom hållas och inte agerade på den information som tidigt kom fram om konstigheter. Hade man för fem år sen inlett en utredning skulle det rapporterats om i media avidentifierat: hög polischef utreds”.

Då kanske han inte hade sett sig tillintetgjord och valt den här tragiska utvägen.
Citera
2023-02-26, 12:31
Avstängd
Jagduvidoms avatar
”Hon berättar att hon under flera år, från 2015 till sommaren 2021, haft en relation med Mats Löfving. Enligt Linda har det varit en relation och en sexuell relation som dock aldrig blivit ett öppet förhållande”. I promemorian beskrivs vidare hur förhållandet utvecklats ”till en destruktiv relation.”

https://www.expressen.se/nyheter/hemligt-dokument-visar-staaf-och-lofving-var-i-en-sex-ar-lang-relation/

Hur yttrade sig beteendet? Vad gjorde Mats Löfving?

– Det vill jag inte gå närmare in på, inte heller hur länge det pågick, säger Linda Staaf.

I december 2021 bad Linda Staaf om ett samtal mellan fyra ögon med polisens säkerhetschef Ari Stenman. Under 1,5 timmar berättade Staaf att hon var orolig.

– Det fanns flera skäl till samtalet. Bland annat att det under ett halvårs tid hade ställts frågor om mitt jobb och begärts ut handlingar om och om igen. Det jag var rädd för var precis det som händer nu, att det kommer ryktesspridning och smutskastning från framför allt män som vill underminera min ställning som chef inom polisen.

– Jag misstänkte inte att Mats Löfving låg bakom men jag kunde inte utesluta att det var han.

Har det med polisanmälan att göra? Var Mats Löfving svartsjuk på Micael Bydén?

– Det här med svartsjuka och vad åklagaren uttalat sig om behöver han utveckla närmare. Jag kände inte till polisanmälan och jag har inte ens upplevt att jag blivit utsatt för brott, säger Linda Staaf.

Linda Staaf har sökt men inte fått tre olika chefstjänster sedan sommaren 2021, men hon vill inte spekulera i varför.

https://www.dn.se/sverige/linda-staaf-jag-ar-utsatt-for-en-smutskastningskampanj/
Citera
2023-02-26, 12:34
Medlem
Nu håller man på att göra samma misstag med Tornberg, ta det internt istället.
Citera
2023-02-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
GW sågade Thornberg och Viksten i TV4 idag och tyckte att Thornberg skulle lämna in sin avgångsansökan på måndag.
Om inte bör Strömmer och Kristersson uppmana honom och om han inte följer rådet sparka honom. Men det kommer inte att hända, så mycket ryggrad är det inte i dessa herrar.
Citera
2023-02-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Du snackar ju bara skit. Jag kan läsa dina tankar på stoppapressarna. ML var lojal mot allt vad Polis var, mot poliser, mot myndigheten. Han kommenterade inte en pågående utredning. Kanske han skulle gjort, men det hade varit tjänstefel. LS intervju är så illa i nyhetsmorgon, sen stå i uniform med tjänstevapnet i DN samma dag. FY FAN!

Han var bara lojal mot sitt äckliga organ - kuken måzzttee få sitt var hans motto o inte i den gamla
tanttorra tanten utan något nytt o yngre - en jävla ynklig skithög som tog den breda vägen som till helvetet bär
Citera
2023-02-26, 12:43
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Utifrån säkra källor kan jag säga att ML var en mindre trevlig person i många avseenden och i mitt tycke direkt olämplig som högre chef.

Med det sagt vilar det stora ansvaret för vad som skett på de som utsåg honom till chef respektive de som lät honom hållas och inte agerade på den information som tidigt kom fram om konstigheter. Hade man för fem år sen inlett en utredning skulle det rapporterats om i media avidentifierat: hög polischef utreds”.

Då kanske han inte hade sett sig tillintetgjord och valt den här tragiska utvägen.
På vilket sätt var han olämplig. Mer än att han sa vad han tyckte och det störde folk?
När har vi en sån högt uppsatt chef ute på fältet igen? Vad jag hört var hans arbete respektingivande. Men med det sagt har ju brottsligheten blivit värre och Polisen sämre så helt utan skuld är han inte. Men tror nästa person är en mes som inte vet vad riktigt polisarbete är. Åt det hållet som vi går.
Citera
2023-02-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nu håller man på att göra samma misstag med Tornberg, ta det internt istället.

Ja som vanligt skall allt polisskit hemlighållas för betalarna - dvs skattebetalarna - en OFFENTLIG utredning modell Runar med annan som letar fel på gatupolisen är vad som behövs
Citera
2023-02-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom

Att skjuta skallen av sig istället för att kommentera är ju inte tecken på superlojalitet utan snarare dumhet.

ML har begått misstag och gjort fel. Medvetna misstag. Det har säkert andra poliser också i högbefattning gjort, men det tröstar föga.

Han borde ha stått för sina handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in