2023-02-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
”Vilken är den romerska motsvarigheten till Zeus?” ställd till ChatGPT ger följande.

Livlinan ”ring en vän” bör skrotas till nästa säsong då jag skulle tro att 99% av alla frågor kan matas in rakt av i ChatGPT och ge rätt svar från ”livlinan”.

Google har man kunnat använda i alla år, som kanske inget rätt svar direkt 99% av fallen men åtminstone 90-95%, så förstår inte varför ChatGPT skulle vara ett argument till att skrota "ring en vän" överhuvudtaget.

Framförallt inte när 80% av deltagarna är idioter och inte har bett sina "ring en vän"-vänner förbereda sig genom att sitta vid datorn. Värst var hon häromveckan som blev uppringd i frågan om var ett damfotbollsmästerskap hade spelats (livlinan var fotbollsspelare och spelade i samma lag som den tävlande) och hon lät ungefär som att hon blev uppringd mitt i sin veckohandling på affären. När det återstod typ 4 sekunder sa hon "ge mig ett ögonblick"

Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jo det finns utrymme för förbättringar. Dessa sker dock snabbt och Postkodmiljonären borde inse att till nästa säsong är livlinan ”ring en vän” meningslös om inte vännen får sitta i ett särskilt rum i studion utan tillgång till internet.

Återigen. Googles sökmotor har funnits i 25 år. Ingenting har förändrats för Postkodmiljonären i och med att ChatGPT har lanserats.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2023-02-25 kl. 15:43.
Citera
2023-02-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Sedan tycker jag att det det hade varit en rolig twist om de bara fick ha en säkerhetsnivå, men själva bestämma innan spelet vart den ska ligga.

Att första säkerhetsnivån på 10.000:- kr ska vara kvar tycker jag känns givet, men däremot håller jag med om att det hade varit riktigt intressant om den andra säkerhetsnivån var flyttbar. Är man lite mer aggressiv lägger man den på exempelvis 150 eller 225 tkr, men är man inte lika självsäker är kanske 75 tkr en lämplig nivå.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2023-02-25 kl. 15:50.
Citera
2023-02-25, 16:12
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Återigen. Googles sökmotor har funnits i 25 år. Ingenting har förändrats för Postkodmiljonären i och med att ChatGPT har lanserats.
Skillnaden är att med Google krävs lite koll på hur man skall mata in frågan och att man kanske måste klicka på någon länk för att få svaret. Bevisligen är det en stor andel av livlinorna som misslyckas med det vilket ofta har uppmärksammats i denna tråd.

Fördelen med ChatGPT och ännu hellre nya Bing som bygger på samma teknologi men är något år nyare är att frågan kan matas in exakt som den ställdes och man får sedan ett kort svar direkt. Detta bör alltså även en idiot till livlina klara av.

Man skall väl dock kanske inte anta för mycket om dessa klåpare till livlinor. Steg 1 är att känna till att den här typen av verktyg finns och det gör ju sällan lite klantigare livlinor.
Citera
2023-02-25, 16:23
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Att första säkerhetsnivån på 10.000:- kr ska vara kvar tycker jag känns givet, men däremot håller jag med om att det hade varit riktigt intressant om den andra säkerhetsnivån var flyttbar. Är man lite mer aggressiv lägger man den på exempelvis 150 eller 225 tkr, men är man inte lika självsäker är kanske 75 tkr en lämplig nivå.

Absolut. Det är också ett alternativ. Beror på hur mycket fördel spelaren ska få. Men byt fråga, fråga panelen, 50-50, säkerhetsnivå på 10k och sen en frivillig säkerhetsnivå högre upp skulle varit ett grymt upplägg tror jag!
Citera
2023-02-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Sänds programmet direkt, så att vännen kan googla svaret redan innan den tävlande ens väljer att ringa upp?

Sänds inte direkt, garanterat ingen som behöver åka dit två gånger, även om det för de flesta framställs så med tutan, ibland t.om med sommaruppehållet emellan.
Citera
2023-02-25, 19:40
Medlem
Frågorna skall inte vara slumpvalda, men ändå uppstår frågor som utmanaren inte har en aning om.
Citera
2023-02-25, 19:50
Medlem
kukflashs avatar
Är det inte svåra frågor på en sån låg nivå? Eller kanske är jag som är dum…
Citera
2023-02-25, 19:53
Medlem
"Vi får se om det räcker". Du visste redan att det blev totalt 122 210 kr på tre lotter.
Senast redigerad av Heymid 2023-02-25 kl. 19:58.
Citera
2023-02-25, 19:57
Avslutad
Bägge deltagarna ikväll vågar inte gå på magkänslan, fegisar.
Citera
2023-02-25, 19:57
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Är det inte svåra frågor på en sån låg nivå? Eller kanske är jag som är dum…
Ok, Elton John och palindrom kunde jag. Det var lite enklare.
Citera
2023-02-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Bägge deltagarna ikväll vågar inte gå på magkänslan, fegisar.
Man önskar att det kom in en person, likt Lars Nemeth, som går all-in för 1 miljon kr.
Citera
2023-02-25, 20:00
Moderator
Dr Kings avatar
Hur kan man inte känna till vad palindrom är Sedan Jonas von Essen vann millen har nästan uteslutande olika stolpskott suttit i stolen. Det är som om de gjorde av med stora delar av årets tänkta vinstbudget när Jonas vann och nu måste se till att välja halvkassa tävlanden som inte går så långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in