2023-02-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Min poäng är att som GM-agerande är det alldeles för ”logiskt”, vilket du väl illustrerar nedan.

Om du tänker efter så är allt lite suddigt med just Engström till skillnad från övriga vittnen...

Utstämplingstiden: Engström flyttar lite fram och tillbaka och 23:21 nämns

Pratet med väktarna : Engström säger inget och väktarna säger 2-3min

Skotten : Engström hör 1skott istället för 2

Pratet med Lisbeth: Lisbeth är hysterisk och inget är bekräftat om samtal

Livräddningen : Engström säger sig hjälpt till men inget bekräftat

Språngmarschen: Engström påstår sig sprungit men ingen sett detta

Supervittnet : Vem är det ?

Lämna vittnesmål: Misslyckas och ingen polis minns detta

Om jag ska förmedla en känsla av detta så känner jag att han är överallt men ingenstans...
Citera
2023-02-25, 11:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Varför spelar då Engström ned detta "supervittne"? Det är ju enligt honom en person som kommit sent till platsen och inte såg mordet. Hans s k språngmarsch sker dessutom flera minuter efteråt. Det är ett helsopigt försök att plantera en förväxling.

Troligare att den grandiose Engström ser sin chans att diskvalificera ett vittne. Som när han opponerar mot andra personer på plats. Deras felaktiga livräddningsåtgärder, missuppfattning av Lisbeths tillstånd, polisernas nonchalans o s v. Helt i linje med en sån här typ. Förstärker sin egen insats och tonar ned andras.

Sanningen är väl att SE inte har någon uppfattning om när personen som beskriver detta signalement kom till platsen.

Så att påstå att SE menar att denne person var "sen" är påhittat och saknar stöd i materialet.

Edit: Det du skriver om "den grandiose" SE känns som huvudet på spiken.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-25 kl. 12:28.
Citera
2023-02-25, 12:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om du tänker efter så är allt lite suddigt med just Engström till skillnad från övriga vittnen...

Utstämplingstiden: Engström flyttar lite fram och tillbaka och 23:21 nämns

Pratet med väktarna : Engström säger inget och väktarna säger 2-3min

Skotten : Engström hör 1skott istället för 2

Pratet med Lisbeth: Lisbeth är hysterisk och inget är bekräftat om samtal

Livräddningen : Engström säger sig hjälpt till men inget bekräftat

Språngmarschen: Engström påstår sig sprungit men ingen sett detta

Supervittnet : Vem är det ?

Lämna vittnesmål: Misslyckas och ingen polis minns detta

Om jag ska förmedla en känsla av detta så känner jag att han är överallt men ingenstans...
Ja, han tvingas hoppa från tuva till tuva. Inte i ett förhör som misstänkt, men för att parera för det som kommer fram i media. Det finns ingen bra sammanfattning av SE:s egen berättelse (och inte heller någon vettig teori om honom "som vittne"), helt enkelt eftersom det inte går att få ihop en sådan som hänger ihop logiskt. Det blir väldigt motsägelsefullt hur man än försöker.

Ett tydligt exempel är det här med mannen han säger sig ha sett i gränden: I den första versionen ger han en (kanske lite väl) träffsäker beskrivning av den förmodade mördaren som man har berättat om i Rapport under natten, i den andra versionen beskriver han lika träffsäkert det väldigt stillastående vittnet Lars J som nu har trätt fram i tidningarna med bild och allt, och i den tredje versionen antyder han att det skall ha varit Christer Pettersson han såg i den blå täckjackan.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-25 kl. 12:36.
Citera
2023-02-25, 12:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, med tanke på de sista utredarnas oerhörda intresse för Engström kunde de gjort mer för att diska av honom. Bohemia-kopplingen har de ju i sitt eget material.

SEs besök på Bohemia har polisen känt till sedan 02.05 på mordnatten. Det är anmärkningsvärt tunt med "ledtrådar och tips" i polisens logg i övrigt, men SEs besök inne på Bohemia fick i alla fall vara med.

Ja det är mycket svagt att PU inte utredde SEs besök på Bohemia alls på 34 år. Man var väl rädda att korthuset "SE som GM" skulle falla och skymma alla pusselbitar som ändå inte pekade mot SE som GM.
Citera
2023-02-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sanningen är väl att SE inte har någon uppfattning om när personen som beskriver detta signalement kom till platsen.

Så att påstå att SE menar att denne person var "sen" är påhittat och saknar stöd i materialet.

Om nu Engström satt på Bohemia och sen åkte hem...

Varför åkte han då inte till Idre på morgonen dagen efter ?
Citera
2023-02-25, 12:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vänd på det då...

Är vittnet Engström förväxlad enligt honom själv ?

Misstänker Vittnet Engström att folk kan ha misstagit honom för att vara GM ?

Är det signalementen som gör att GM påminner om Engström ?

Tror "supervittnet" att Engström är GM ?

Han nämner ju massa detaljer som träffar Engström klockrent så han ringer ju själv om just det faktum att han kan vara förväxlad...

Kan det inte vara så att "supervittnet" är en hopkok av alla vittnen som Engström är rädd ska peka mot honom...?

Det är nog snara ett hopkok av efterlysningar i media och den efterlysning som ropades ut på nattbussen SE tog från Odenplan. Att polisen stod och pratade med vittnen på platsen och att de hade avvisat SE är nog bekräftat genom SEs berättelse redan på morgonen på lördagen.

Ett annat "mysterium" som känns iskallt är varför SE inte kontaktade polisen om sin utstämplingstid. De uppgifter som redovisades i media var ju på sekunden när. Varför skulle SE då komma med samma minut som redan kablats ut? Vari ligger det "misstänkta" i det?
Citera
2023-02-25, 12:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om nu Engström satt på Bohemia och sen åkte hem...

Varför åkte han då inte till Idre på morgonen dagen efter ?

Du verkar ha missat att SE kämpade ganska hårt för att göra sig intressantare som vittne:

- SE var tvungen att förneka att han talade med HO för att "hinna ut i tid på gatan"
- SE var tvungen att ljuga om att han var utanför banken för att placera sig närmare mordet.
- När han insåg att den lögnen gjorde det konstigt att han inte sett mordet hittade han på att han tittade på sin mörka urtavla. En lögn som inte var så svår för honom eftersom själva lögnen innehöll den korrekta detaljen att visarna verkligen var svåra att se mot den svarta urtavlan.
- SE valde också att utelämna att han blev så skärrad på mordplatsen att han lufsade iväg till Bohemia ,strax efter att polisen lämnat platsen, för att sitta på Bohemia med ytterkläderna på några minuter för att lugna nerverna. SE var ganska blödig enligt de som kände honom.

När chocken från dagen innan släppt. En chock som Bohemiavittnena - Skandiaväktarna - Exhustrun vittnat om så började SEs kamp för att göra sig till ett centralt vittne. Att skjuta på sin semesterresa en dag var en sådan detalj som skulle kunna "återges" när SE berättade om hur viktig han varit för press och poliser redan från lördag morgon.

Att skjuta på resan var således ett sätt för SE att göra sin roll i utredningen större än den var. Som GM hade han så klart ansträngt sig att snabbt återgå till normala rutiner och åkt till dumpningsplatsen på Långtjärnen och Idre redan på Lördagen för att inte dra uppmärksamheten till sig.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-25 kl. 12:45.
Citera
2023-02-25, 12:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

1. Utstämplingstiden: Engström flyttar lite fram och tillbaka och 23:21 nämns
2. Pratet med väktarna : Engström säger inget och väktarna säger 2-3min
3. Skotten : Engström hör 1skott istället för 2
4. Pratet med Lisbeth: Lisbeth är hysterisk och inget är bekräftat om samtal
5. Livräddningen : Engström säger sig hjälpt till men inget bekräftat
6. Språngmarschen: Engström påstår sig sprungit men ingen sett detta
7. Supervittnet : Vem är det ?
8. Lämna vittnesmål: Misslyckas och ingen polis minns detta

1. Det är väl inte konstigt att SE tar fel på någon minut då det redan från början är två tider i omlopp. (förväxlingsteorin)
2. HO återger detaljer ur samtalet som gör det mycket troligt att SE stod och pratade i receptionen när mordet ägde rum.
3. SE hörde kanske inget skott alls inne på Skandia och fick hålla sig till sin första gissning. (Som GM behövde han inte gissa även om många påstår att det inte går att höra det andra skottet.)
4. Det räcker att SE hört LP säga "mörkblå täckjacka" någon konversation behöver inte ha ägt rum för detta.
5. Det verkar troligt att SE varit framme och dragit OP i benen, men det kan lika gärna varit så att han bara tittade på som vittne.
6. SE lufsar iväg mot Bohemia i samma öginblick som ambulansen vinkas in på mordplatsen. Att ambulansen alla väntat på stal vittnenas uppmärksamhet så att SEs lufsande inte noterades är inte speciellt häpnadsväckande.
7. Supervittnet verkar vara något som SE rört ihop lite, men knappast något som gör honom till GM.
8. Att polisen avvisade vittnen på platsen och visade ett ointresse finns det fler vittnen som berättar om, så den detaljen placerar SE på mordplatsen om något.

Om jag ska förmedla en känsla av detta så känner jag att SE är ett vittne men ingenstans finns något som tyder på att han är GM......
Citera
2023-02-25, 12:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
5. Det verkar troligt att SE varit framme och dragit OP i benen, men det kan lika gärna varit så att han bara tittade på som vittne.
Det var väl polisen han drog i benet?
Citera
2023-02-25, 12:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var väl polisen han drog i benet?

Ja genom att förtiga att han var Bohemiamannen så kan man verkligen säga att SE "drog polisen i benet." En korrekt om än kanske inte helt allvarlig reflektion från din sida!
Citera
2023-02-25, 12:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Ja, vad gäller detta och en del andra dristiga och förekommande ageranden så kan bara konstateras att det görs olika bedömningar om hur pass avancerade dessa var. Jag menar i mycket hög grad så. Och då inte bara komplexitetsgraden i själva tanken, utan agerandet sett i sin helhet.

Ja, det är väl precis här du och jag skiljer oss åt.

Jag ser ingen direkt "komplexitet" i hans agerande.
Jag kan inte urskilja någon genomtänkt avancerad plan förutom att han "kopierar" (i grova drag) GMs aktivitet på mordplatsen. Han placerar sig själv precis bakom GM i händelseförloppet. Han är helt enkelt 5-7 sekunder efter i händelseförloppet inledningvis.

1. Han kommer fram till platsen precis efter skotten.
2. Han integrerar med LP.
3. Han kopplar ihop sig själv med LJ.
4. Han gör en språngmarsch.

Ganska likt GM. Eller hur?

1. GM skjuter LOP.
2. Han ser/blir sedd av LP.
3. Han ser/blir sedd av LJ.
4. Han gör en språngmarch.

Och det är lite det som "stör" mig.
I min värld är Engströms lögner faktiskt bra mer konstiga och ologiska som en "Alf Lundin".
Varför är hans historia (som enligt många har incitamentet att överdriva sin roll och att ta plats) så lik GMs rörelser på mordplatsen? Han gör ju nästan samma saker, i samma ordning.

Adderar jag de detaljer i signalementet som vissa vittnen kommer med har jag svårt att skaka av mig att något inte stämmer.
Citera
2023-02-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Skandiamannens törst efter uppmärksamhet är ditt antagande. Är du säker på att det inte är offrets retorik som han lurat Klonarmén upp på läktaren med? "Ååh, han var så oförarglig ..." Vidare: "Ååh nej, han kunde inte hålla i ett spelkort."

Likväl så sprang han som en Captain America i gränden.

Den 7:e april uttalar sig SE i "Expressen":

"Sedan hände det inget efter en vecka, berättar han. Då ringde kriminalpolisen fem gånger och ställde frågor. Sista gången sa polisen: 'Det är så svårt att få ut nånting av noteringarna som de som talat med dig gjort. Skulle vi inte kunna ta om det från början på band?'"

Om polisen ringer fem gånger och frågar, har man då egentligen anledning att känna sig förbisedd? Ett av förhören, det den 11:e mars gissar jag, ska dessutom finnas, eller fanns på band. För det här uttalandet var innan SE blev kallad till ett förhör på polishuset?

Hoppas att någon lyckas gräva upp det ur arkivet i framtiden!

Så man kan jämföra det han säger den 11:e mars med det den 25:e april.

Kämpa! Snart lyckas du ta dig ner från läktaren.

Ok så det är anledningen till förhöret 11 mars?

Man ville ha det på band?

Annars tolkade jag det som ett onödigt dubbelarbete i en snurrig organisation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in