2023-02-25, 10:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Bra inlägg naturligtvis. Min övertygelse är att Vittnes-SE ljuger kraftigt. Jag har svårt för argumentationer som säger att hans utsagor inte skiljer nämnvärt i sanningshalt jämfört med andra vittnens.

KP sa väl något i stil med att om SE var vid liv skulle han plockats in för att höra vad som ligger bakom utsagorna. Det anser jag är ett riktigt beslut och t o m en skyldighet. Kanske det hade varit frid och fröjd om han förtydligat att det var en misstanke och att det inte skulle ses som ett utpekande.

"Misstankar" kan med mer eller mindre fog riktas åt alla möjliga håll. Här handlade det dock om att sådana, mot en person, kvalificerades i sådan grad att utredningen lades ned med hänvisning till dessa. Somliga anser att det var rimligt, andra, jag tex, anser att det inte var det (menar då inte själva nedläggningen).

Beslutet var helt enkelt "provinsiellt". SE var något någon just då tyckte sig inte "kom runt" och hade det varit ett annat decennium och en annan åklagare hade det lika gärna kunnat gälla nån annan gubbe eller gubbar. Med säkert lika risigt eller gott fog för saken.

Citat:
I SVD 1 mars sid 6 längst upp till höger i en bildruta, finns uppgift om keps.

Ok, taxisignalementet fanns även i SvD. Jag missade att notera det.
Citera
2023-02-25, 10:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, en aspekt som ofta förbises. Engström anses skum för att hans vittnesmål är konstigt. Hade han skjutit Palme hade så klart redogörelsen varit noll suspekt.

Ja, det förbises att en stor andel "märkligheter" gällande SE inte trollas bort om han placeras i rollen som GM istället för vittne. De kvarstår och framstår snarare som än märkligare i GM-kontexten.

Man kan också allmänt säga några saker om "märkligheter". För det första vet alla som intresserat sig för ditt och datt, de förekommer ymnigt i de flesta MOP-uppslag. För det andra tycks det finnas någon slags premiss att "märkligheter" gällande SE - vad det än vara må - på något sätt tenderar att anses peka mot honom som GM. Men vid närmare påseende framstår det inte alls alltid så, utan kanske snarare tvärt och om. Och det även beträffande omständigheter som intuitivt kanske framstår som "märkliga", som exempelvis hans intresse för utstämplingstiden.
Citera
2023-02-25, 10:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, hur ska man se på det. Jag har diskuterat det flera gånger. Att GM-SE placerar sig sekunder från skottögonblicket. Det är möjligt att det är ett geni-drag, men mänskligt rimligare vore kanske, om man nu slår in på den här linjen, att som GM placera sig i någon närhet till ögonblicket, men på behörigt avstånd. På ett sätt så man skulle kunnat observerats, men ändå säkert inte är GM.

Det är oerhört om han som GM tänkt ut och företagit sig detta, jag vore impad. Det som dock blir vittnestokigt är att han ställer sig allt närmare ögonblicket efterhand?

Att man borde förhört SE redigt, konfronterat honom med hans utsagor och rett ut hans roll på mordplatsen är nog de flesta i denna tråd överens om. Med ett par undantag. "Striden" står väl snarare om hur pass plausibel GM-SE är, givet tillgängligt material och att hans faktiska förehavanden omkring mordplatsen faktiskt är okända. Detta lever i skenet av att utredningen lades ner med hänvisning till honom.

Själv har jag tidigare haft en holmérsk och raljant inställning till SE-saken, men har väl kapitulerat och hamnat i att det där vore en bra sak att kunna plocka bort. Och går inte det så är det något som fortsatt kommer ligga och skava. Men det finns hopp gällande SE - GM-SE är en idé som i sin konstruktion är sådan att den kan vederläggas. En god och sällsynt egenskap i MOP-sammanhanget.

Jag har väl tänkt lite så här gällande frågan om hans placering i tiden...

Om han är GM är min personliga övertygelse om att det inte var ett överlagt mord.
Det var något som skedde i stunden. En "perfect storm".

Psykisk ohälsa (inte på på diagnosnivå), alkohol, urkass självkänsla som över tid hade börjat bli något mer utåtagerande och en revolver.

Jag kan se att han fick panik direkt efteråt. Kanske till och med hörde poliser etc.
I något ogenomtänkt och irrationellt "panikstadium" tog han sig tillbaka till Skandia.
Fortfarande utan en genomtänkt plan.
Det cementerade honom på brottsplatsen för alltid.

Över natten och förmiddagen började första "planen" formuleras. Han var ett vittne.
Men samtidigt fanns paniken kvar. Tänk om någon känner igen mig? Vad ska jag säga om de såg mig där på plats tidigt? Tänk om någon säger att de såg mig springa genom Tunnelgatan?

Av någon anledning ser jag inga konstigheter att han kokar ihop en plan som placerar honom tidigt på plats och som resulterar i en språngmarsch. Då kan han alltid peka på det. Men jag var ju där några sekunder efter skottet! Det var jag som sprang genom Tunnelgatan!

Hade han sagt att han kom 20-30 sek senare eller befann sig längre bort (och inte kokade ihop språngmarschen) hade han (i hans huvud) svårare att förklara varför mannen som sprang ser ut som honom eller om någon påstår att de såg honom tidigt på plats.
Citera
2023-02-25, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl detta som många SE-kramare har svårt att ta till sig att SE faktiskt ljuger om att han var nära mordplatsen när OP sköts.

SE stod ju inne på Skandia när OP sköts om man får tro HOs vittnesmål.

Det påstås av flera som kände SE att han gillade att stå i centrum. Kanske går det att hitta anledningen till att han vill placera sig närmare mordet än han var i detta faktum?

Det är väl betydligt svårare att få ihop att en mördare skulle vilja placera sig så nära mordet som möjligt för att bli mindre misstänkt. Den logiken går inte ihop i verkligheten utanför cluedogängets hittepålogik.

-

Fast är han mördare så placerar han sig inte närmare mordet även om han säger sig vara 15m bort..

Då flyttar han ju sig bakåt från 1m till 15m..!!

Nu måste du erkänna att du tänkte galet
Citera
2023-02-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Om han är GM är min personliga övertygelse om att det inte var ett överlagt mord.

Psykisk ohälsa (inte på på diagnosnivå), alkohol, urkass självkänsla som över tid hade börjat bli något mer utåtagerande och en revolver.

Jag kan se att han fick panik direkt efteråt. Kanske till och med hörde poliser etc.
I något ogenomtänkt och irrationellt "panikstadium" tog han sig tillbaka till Skandia.

Över natten och förmiddagen började första "planen" formuleras. Han var ett vittne.
Men samtidigt fanns paniken kvar. Tänk om någon känner igen mig? Vad ska jag säga om de såg mig där på plats tidigt? Tänk om någon säger att de såg mig springa genom Tunnelgatan?

Av någon anledning ser jag inga konstigheter att han kokar ihop en plan som placerar honom tidigt på plats och som resulterar i en språngmarsch. Då kan han alltid peka på det. Men jag var ju där några sekunder efter skottet! Det var jag som sprang genom Tunnelgatan!

Hade han sagt att han kom 20-30 sek senare eller befann sig längre bort (och inte kokade ihop språngmarschen) hade han (i hans huvud) svårare att förklara varför mannen som sprang ser ut som honom eller om någon påstår att de såg honom tidigt på plats.

Ja exakt det är ju bara logiskt..

Om han är GM så tänker han ju att han kanske är sedd från folk på trottoaren som NF och andra då måste han ju placera sig så nära som möjligt...
Citera
2023-02-25, 10:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja exakt det är ju bara logiskt..

Om han är GM så tänker han ju att han kanske är sedd från folk på trottoaren som NF och andra då måste han ju placera sig så nära som möjligt...

Ja, det är så jag alltid har tänkt.

Och jag ser inga konstigheter med det.

Med facit i hand framstår det självklart konstigt. Men Engström hade inte facit. Han hade ingen aning vem som hade sett vad.

Och människor är mer mångbottnade än vad denna tråd stipulerar. Jag ser heller inga konstigheter med att Engström samtidigt njöt av uppmärksamheten. Människor är faktiskt kapabla till att ha mer än en känsla.
Citera
2023-02-25, 10:33
Medlem
Citat:
Det som stör mig med en gruppering/konspiration är att det hade varit oerhört mycket enklare/smartare att "knäppa" Palme i anslutning till hans hem.

Valet av plats är egentligen objektivt vansinnigt.
Vi har +20 vittnen till mordet. Det var lönehelg och stor ruljans av människor på Sveavägen.

Oavsett vem GM är handlar det om ren jäkla tur att vittnerna inte kom med mer uppgifter.
Ja hur man än vrider och vänder på saker så förefaller ett välplanerat professionellt utfört dåd rätt osannolikt. Du anger flera skäl till detta . Valet av plats ,valet av vapen( utan ljud dämpare) valet av tidpunkt ( OP rörde sig ju i princip dagligen utan vakter vid förflyttning mellan hemmet och jobbet).Makarna Palme var ett par veckor före mordet ute på Djurgården och åkte skidor utan livvaktsskydd osv osv.

Som du säger fredagskväll, löne helg och men valde en av Stockholms mest befolkade gator som mordplats!? Man valde ett tillfälle då OPs hustru dessutom var med.Bara hanteringen av LP tyder starkt på att mordet var oplanerat och slumpartat. Mördaren sköt ett skott motLP avbröt sedan. Antingen borde GM inte skjutit motLP alls eller så borde han ju fullföljt och släckt även henne. Mördaren uppträdde mycket oprofessionellt på många sätt.

Exponerade sig för många människor,finns vissa vittnesmål om lågskor vilket tyder på ett icke planerat dåd. Troligen var det GM som YN såg uppe på DBG. Den flyende mannen, sannolikt GM sprang med fladdrande rock eller jacka och höll på att fibbla med sin väska, såna detaljer borde väl GM ha fixat före mordet!? Nej , nästan inget tyder på att mordet var välplanerat och professionellt utfört, jsg håller med dig helt där. Mordet var så amatör mässigt utfört det skriker ensam agerande GM som agerar på impuls när chansen dyker upp lång väg.
Citera
2023-02-25, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, hur ska man se på det. Jag har diskuterat det flera gånger. Att GM-SE placerar sig sekunder från skottögonblicket. Det är möjligt att det är ett geni-drag, men mänskligt rimligare vore kanske, om man nu slår in på den här linjen, att som GM placera sig i någon närhet till ögonblicket, men på behörigt avstånd. På ett sätt så man skulle kunnat observerats, men ändå säkert inte är GM.

Det är oerhört om han som GM tänkt ut och företagit sig detta, jag vore impad. Det som dock blir vittnestokigt är att han ställer sig allt närmare ögonblicket efterhand?

Att man borde förhört SE redigt, konfronterat honom med hans utsagor och rett ut hans roll på mordplatsen är nog de flesta i denna tråd överens om. Med ett par undantag. "Striden" står väl snarare om hur pass plausibel GM-SE är, givet tillgängligt material och att hans faktiska förehavanden omkring mordplatsen faktiskt är okända. Detta lever i skenet av att utredningen lades ner med hänvisning till ho
Själv har jag tidigare haft en holmérsk och raljant inställning till SE-saken, men har väl kapitulerat och hamnat i att det där vore en bra sak att kunna plocka bort. Och går inte det så är det något som fortsatt kommer ligga och skava. Men det finns hopp gällande SE - GM-SE är en idé som i sin konstruktion är sådan att den kan vederläggas. En god och sällsynt egenskap i MOP-sammanhanget.

Är det verkligen ett otroligt geni-drag av Engström att placera sig så nära mordet som möjligt !

Med tanken på att Engström kan ha gjort det i affekt så minns han inte vilka som såg honom på trottoaren strax innan...

Alltså människor som inte såg själva mordet utan som han tänkte att han mötte och gick nära honom...

Typ NF, AB dom på andra sidan eller från bilar o dyl..

Han kan ju inte veta att många faktiskt kan ha sett en man som gick strax bakom med hans signalement...

Nu han han ju faktiskt förekommit alla dessa vittnen med att faktiskt säga att "ja jag har ju sagt att jag gick strax bakom"

Han har ju även sagt att han överhörde ett "supervittne" som lämnat signalement på just honom...

Vidare så planterar han även in språngmarschen om någon sett detta signalement springa i gränden...Här skyddar han sig på folk kanske från Luntmakaregatan eller andra människor som han misstänker kan ha sett honom...!

Känns det inte plötsligt lite mer logiskt nu ?
Citera
2023-02-25, 10:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Ja, är SE GM så rör det sig om ett oplanerat infall. Jag kan inte se någon annan tänkbar möjlighet. Kan dock inte påstå att jag på något enkelt sätt lyckas få ihop personen som står där på Sveavägen med sin revolver och kontrollförlust. Eller få honom att hålla samman med den person vi känner efter mordet.

Sen har vi det som diskuterats tidigare, dessa extrema inslag i personen kan man tycka borde gett andra och tydligare utslag tidigare i hans liv.

Citat:

Ja, vad gäller detta och en del andra dristiga och förekommande ageranden så kan bara konstateras att det görs olika bedömningar om hur pass avancerade dessa var. Jag menar i mycket hög grad så. Och då inte bara komplexitetsgraden i själva tanken, utan agerandet sett i sin helhet.
Citera
2023-02-25, 10:37
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
+++

Det var en dag att minnas

Förväntningarna och förhoppningarna var på topp. Manegen var krattad. Äntligen skulle mordet lösas. Vapnet var hittat. Hjältarna trädde in. De behövde faktiskt inte säga något. Innan de tog till orda så förstod man kroppsspråk och min att det här kommer inte sluta väl. Stackarna.

Först allt det där, sen blev kronan på verket denna bild där det står "Penisen" bakom dom: https://i.imgur.com/1NssSnz.jpg

Helt fantastiskt!
Senast redigerad av HemmaslagenWasabi 2023-02-25 kl. 10:40.
Citera
2023-02-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ja, det är så jag alltid har tänkt.

Och jag ser inga konstigheter med det.

Med facit i hand framstår det självklart konstigt. Men Engström hade inte facit. Han hade ingen aning vem som hade sett vad.

Och människor är mer mångbottnade än vad denna tråd stipulerar. Jag ser heller inga konstigheter med att Engström samtidigt njöt av uppmärksamheten. Människor är faktiskt kapabla till att ha mer än en känsla.

Det blir ju faktiskt rätt så logiskt från Engström att placera sig så nära...

I hans huvud kan ju 30människor noterart att någon med hans signalement gick strax bakom...Även om dom inte såg själva mordet !

Sen är jag övertygad om att är han GM så hade han även påstått att han sprang uppe på åsen om YN pekat ut honom, men då hade det varit kört !

Men han hade såklart provat...

Vad hade han att förlora liksom ?
Citera
2023-02-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det behövs nog inga akademiska studier för att konstatera att SE aldrig hade gallrats ut som en tänkbar misstänkt med hjälp av GMP. Då räcker det inte med enstaka träffar utan SE är inte aktuell som misstänkt om man får tro GMP.

Förutom att GMP inte pekar på någon skuld i själva brottet i sig utan är ett instrument för att hitta lämpliga GM-kandidater, men sånt elementärt känner du säkert redan till.

Att cluedogänget klamrar sig fast vid att enstaka formuleringar i GMP som med god vilja skulle kunna pressas att passa in på SE som misstänkt GM "bevisar" dessvärre ingenting i sak.
Jag håller med dig i det du skriver. SE är på många sätt en osannolik mördare men likväl utifrån det vi vet idag den med god marginal mest troliga GM vi kan finna( där är vi oense).

Poängen med mitt inlägg var bara att mördaren verkligen inte måste vara straffad tidigare. Vilket också GMPn säger.
Argumenten för SE somGM finner man ju för övrigt inte i GMPn ,det är helt de rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in