2023-02-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-forumtroll
Kan man flytta upp lönesteg ifall man har tidigare arbetserfarenhet, antigen inom spårtrafik eller annan arbetserfarenhet?

Kanske går att förhandla då det råder lokförarbrist, men troligtvis inte. Man brukar räkna år i yrket som lokförare med egna turer.
Citera
2023-02-23, 20:57
Medlem
Triphes avatar
SJ verkade inte särskilt intresserade av att få in fler sökande
Citera
2023-02-23, 22:23
Medlem
Citat:
Kan man flytta upp lönesteg ifall man har tidigare arbetserfarenhet, antigen inom spårtrafik eller annan arbetserfarenhet?

Jo det går på vissa bolag. Inte alla.
Citera
2023-02-24, 14:28
Medlem
Citat:

Förmodligen lättare på de lite mindre bolagen.

På de större bolagen blir det snabbt en facklig fråga om gruppchefer börjar flytta upp enskilda förare i lönegrupper men inte andra. Då kommer facket kräva att alla ska flyttas upp från första lönesteget och så är det en förhandling som inte går att vinna för någon.
Citera
2023-02-25, 09:44
Medlem
Tips på stress test på nätet

Hej, skall göra ett urvalstest för lokförare och skulle vilja öva inför detta. Någon som vet något stresstest som är gratis på nätet?
Citera
2023-02-25, 17:27
Avslutad
Finns det något tågsimulatorspel som har det svenska signalsystemet?
Citera
2023-02-27, 20:36
Medlem
Robert.Haschbergs avatar
Någon som vet något om hur det är att jobba på MTRX?
Lön? Hur ser ett arbetspass ut? Vart utgår man från?
Citera
2023-02-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.Haschberg
Någon som vet något om hur det är att jobba på MTRX?
Lön? Hur ser ett arbetspass ut? Vart utgår man från?

Senaste löneuppgiften jag hittar för MTRX är 37288kr/mån. Den är inaktuell, från 2021, och jag skulle tro att lönen ligger mellan 39k och 39,5k i dagsläget. Det är ganska genomsnittligt, något bättre än de två stora, SJ och GC.

Du utgår antingen från Stockholm eller Göteborg. Jag tror inte att de har kvartstid vilket är ett stort plus.

Turmässigt så har jag svårt att se att man skulle hinna med så mycket mer än att köra G - Cst - G, eller omvänt. Troligtvis med lite växling i någon ände. Säkerligen finns det turer med övernattning i Stockholm eller Göteborg och förmodligen någon slags turer där man kör fordon till verkstad och liknande.

Jag jobbar inte själv där men de jag vet som är där verkar trivas bra. Betydligt bättre än hos MTRs övriga bolag.
Citera
2023-03-08, 20:20
Medlem
cumberis avatar
Har nån tips på andra bra (informativa) lokförar-/tågyoutubekanaler än 'Thomas P' och 'Lokförarvloggen'? Inte bara vanliga "traindriver's view"-filmer utan med lite mer "kring-info"? (Gärna relevant för lokförarutbildningen!)
Citera
2023-03-09, 11:39
Medlem
Jag är inne på 6:e veckan nu, och jag måste säga att det tempot är hopplöst lågt. Tror inte vi har gått en full dag en enda gång. Känns som man hade kunnat göra teorin på halva tiden.

Är det såhär hela utbildningen eller blir det bättre?
Citera
2023-03-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Jag är inne på 6:e veckan nu, och jag måste säga att det tempot är hopplöst lågt. Tror inte vi har gått en full dag en enda gång. Känns som man hade kunnat göra teorin på halva tiden.

Tycker själv det var lågt tempo genom hela utbildningen. Blir eventuellt lite mer under kursen rullande material och elteknik men inte mycket.
Citera
2023-03-09, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96

Det är sådär hela utbildningen. Personligen tyckte jag det var skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in