Citat:
Ursprungligen postat av
AllHailBoognish
Har provat ChatGPT och fastnat i djuplodande och mångfacetterade diskussioner om politik, filosofi osv. Mer intressanta diskussioner än de flesta människor jag mött har kunnat erbjuda, och då har jag mött många smarta människor. Helt ofattbart hur bra AIn är på att följa röda trådar och återkoppla till det som tidigare sagts för att spinna vidare med nya bredare perspektiv, samt ta upp för- och nackdelar med allt för att nyansera bilden. Brister inte i logiken utan det känns som mänsklig kommunikation, bara mer skarpt fokuserad och objektiv.
Visst, en del sakfel har man fått rätta, men det är sekunda då det är lätt att åtgärda. Det otroliga är hur pass avancerade konversationer man kan ha med en icke-människa. Snabbt har det gått, och det kommer bara gå ännu snabbare.
Precis den kan vara utmärkt som bollplank om man inte köper allt utan kritiskt tänkande, vilket behövs med alla bollplank. Jag hade en diskussion med ChatGpt om det säkerhetspolitiska läget nu med tanke på det som hänt med kriget och hur alla länder har agerat. ChatGpt kände förstås inte till dessa händelser men det gick bra att berätta för den vad som hänt och diskutera hur det säkerhetspolitiska läget och riskerna för Sverige har förändrats.
Jag har också diskuterat detaljer om ramverk för programmering som jag inte helt förstått och kunnat gå in i delar som jag behövde bättre förståelse för, vilket jag också fick. Det var något mycket bättre än att bara googla fram en beskrivning då det inte gick in på de detaljer jag inte till fullo förstod. Jag hade dock redan den baskunskap som krävdes för att förstå om ChatGpt förstod detta korrekt. ChatGpt blev då alltså som min privatlärare.
Har också bett den om en så enkel sak som att skapa en tabell över de 20 största länderna och ange ledaren för respektive land, dennes ålder, när denne tillträdde och BNP/capita och befolkning för landet. Bortsett från att den bara har kunskap som sträcker sig fram till 2021 så fick jag mycket enkelt fram det jag ville ha. Att göra motsvarande sak för hand skulle tagit mig betydligt längre tid.
Redan nu skulle jag säga alltså att den kan ge stor nytta i det vardagliga livet och detta är bara början. Med nya Bing som integrerar ChatGpt kommer vårt sätt att söka och sammanställa information bli helt annorlunda. Vi kommer gradvis att lära oss nya arbetssätt.
Riskerna är dock betydande. Det kommer bli allt tydligare att ett fåtal företag kommer bestämma vad som är sanning och vad som är lögner. De som har kontroll över dessa företag kan därför i praktiken avgöra vilka vi ska rösta på. Frågan är om val ens blir meningsfulla efter detta. Vi kommer tro att det är meningsfullt visserligen men i praktiken kommer vi rösta efter sanningen som vi förse med.