2023-02-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det säger du.

Nu har det inte hänt och dina försök till satir faller platt.

Du får nöja dig med att jag är en svensk som ser fram emot krig och kärnvapen.

Du tycks inte vilja ha det - är du möjligen en mes?

ahhaah du ser fram emot det på svensk mark ? är det därför ni låter Sverige förfalla som ni gör för att ni är hårda och ser fram emot möta ryssar i strid ? du kan börja med shottas, dödspatrullen eller några av dom andra gängen om du är sån man, du kan se det som uppvärmning
Citera
2023-02-24, 20:57
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Om du kommer med vettiga frågor så ska jag svara. Du svarar inte på mina som dock är vettiga.

Då säger vi så - besvära inte mig mer med nonsens, är du snäll. Mina frågor är adekvata och dina är besvarade - resten av dina svada är enkom imbecilla påståenden och önskningar.

Jag lämnar dig härmed åt ditt öde - god kväll!
Citera
2023-02-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina

Varför fortsätter Sverige att eskalera kriget? Ska vi verkligen göra så? Vårt ansvar borde vara att hjälpa till humanistiskt och hjälpa till för att det ska bli fred. Det är ett farligt spel som de "goda" i väst spelar.
Ja det var mycket goda nyheter må jag säga. Att militärt öka hjälpen till Ukraina i landets kamp för en framtid i fred och frihet är ju inte helt fel beslut. Och det unika är ju att både regering SD och opposition i stort sett är eniga i beslutet av vikten att bistå Ukraina.
Citera
2023-02-24, 21:00
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Whataboutism går aldrig hem längre.

Slentrianmässig anklagelse om "whataboutism" brukar vara en populär avledningsmanöver när man saknar motargument, som du gör.
Citera
2023-02-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tramsa inte. ”Rostar” var inte bokstavligen. Men Sverige har två pansarbataljoner i krig. En bataljon innebär 28 stridsvagnar. Så vi har i krig 58 stridsvagnar i bruk. Resten är i reserv.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/skaraborgs-regemente-p-4/krigsforband-p-4/

Sverige har 3 aktiva mekaniserade brigader på pappret just nu.
Norrbottensbrigaden med 191:a & 192:a mekaniserade bataljonen
Skaraborgsbrigaden med 41:a & 42:a pansarbataljonen.
Södra skånska brigaden med 71:a & 72:a bataljonen
Samt Gotlandsregemente.

Så redan nu har vi 3 mekaniserade brigader samt stridsgrupp Gotland (dock har dom ej fullt bemannade ännu). Dessa enheter behöver 190 av försvarets 120 stridsvagnar.
Sen är det ju beslutat om att en fjärde brigad ska sättas upp.
Så samtliga stridsvagn 122 används av försvaret redan nu och fler skulle behövas redan nu.

Sen innebär det förstås inte att vi ej kan avvara några stridsvagnar till Ukraina, men det innebär att vi för tillfället sänker våran försvarsförmåga fram till dess att vi kan återanskaffa nya stridsvagnar.
Citera
2023-02-24, 21:05
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Lite konstigt att vi skickar våra 122r tycker man. Vi har inte så många vagnar kvar längre. Den vagnen jag utbildades i är redan nere i Ukraina. Vi lämnade tillbaka alla 121r till Tyskland och nu har de donerats till Ukraina.

Hur många har vi kvar om vi ger bort 10st? 100?

Mvh

Nja, jag tror Strv121 lämnades tillbaka till Tyskland och monterades ned.
De stridsvagnar som det skrevs om för några veckor sedan när Tyskland skulle skicka 160 vagnar var Leopard 1, en sextiotalsvagn. Inte samma som Strv121.

Både strv121 och strv122 är olika varianter av Leopard 2.

Btw, Sverige har 120 st strv122.
Citera
2023-02-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Info?

Jag behöver ingen specialinformation för att bemöta ett ogrundat antagande om framtida rysk aggression mot EU.

Bara för att USA/CIA försökte invadera Kuba en gång i tiden för att dom hade säkerhetspolitiska intressen där, så innebar inte det att USA senare försöka annektera hela Sydamerika. Uppenbarligen. Vi förstod att Kuba var en sak och att andra länder var en annan sak. Bara en dåre drar allt och alla över en kam. Eller nån som fallit för krigspropaganda som är skräddarsydd för dårar.

Kanske Putins och Medvedevs flera uttalande om att Ryssland inte bara är i krig med Ukraina, utan med hela väst? Tydligare meddelande om att de ej stannar med bara Ukraina går knappast att få.
Citera
2023-02-24, 21:07
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina

Varför fortsätter Sverige att eskalera kriget? Ska vi verkligen göra så? Vårt ansvar borde vara att hjälpa till humanistiskt och hjälpa till för att det ska bli fred. Det är ett farligt spel som de "goda" i väst spelar.
Ju fler ryssar som dör desto fredligare blir planeten. Cyniskt, men sant.

Andra världskriget lärde väst att det inte går att gulla med fascister.
När Chamberlain besökte Hitler under Munchenkonferensen i September 1938 så fick han skriftliga löften från Nazityskland om att de inte skulle invadera Tjeckoslovakien.
Med detta lät de allierade sig nöjas tills Mars 1939 då Nazityskland invaderade Tjeckoslovakien.
Gång på gång har Putin ljugit, som exempelvis under ockupationen av Krim, eller dagarna innan invasionen 2022.
Varför skulle han helt plötsligt bli ärlig?
Putin är precis som Hitler en fascist och en lögnare, och våld är det enda språk en fascist förstår.

Först när den stora lögnen krossas kan kriget ta slut.
Senast redigerad av kato85 2023-02-24 kl. 21:32.
Citera
2023-02-24, 21:09
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Som jag sa, på sina villkor.
Det var inte dagen då "invasionen" skedde som kriget började. Man måste läsa och förstå hela historien bakom.
Ivan, vem tror ni egentligen ska gå på det där? Ni är medvetna om att utanför ert Mordor så existerar fritt tycke och tänkande, va?

Ni sköt ju iofs. ihjäl er egen åsikts-kommissarie alldeles nyligen så kanske det är så ni har tänkt lösa att människor tycker olika...
https://tass.ru/proisshestviya/17037895
Citat:
В Подмосковье покончил с собой экс-замглавы управления МВД по борьбе с экстремизмом
Citera
2023-02-24, 21:10
Medlem
Kul att ni har synpunkter på att Sverige skickar 10 stridsvagnar till Ukrainas försvar, men inga när ryssarna skickar in 3000 vagnar, i syfte att massakrera den Ukrainska befolkningen.

Citera
2023-02-24, 21:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
ahhaah du ser fram emot det på svensk mark ? är det därför ni låter Sverige förfalla som ni gör för att ni är hårda och ser fram emot möta ryssar i strid ? du kan börja med shottas, dödspatrullen eller några av dom andra gängen om du är sån man, du kan se det som uppvärmning

Gud sådant dåligt rysstroll du är.

Dessa frågor har inget med varandra att göra.

Men tack för att du har förstått vad jag tycker och inte har något svar.

I nästa inlägg säger du att vi köper smågodis.

Mycket intressant också att du säger ni, vilket betyder att du inte är göt, eller svensk, och att du därför har problem att förstå.

Fortsätt du, trots att du vet vad jag tycker.
Citera
2023-02-24, 21:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Huvuden på spett minsann? Wow!

Du, min vän, har blivit radikaliserad.
Grattis!

Nej jag har varit i den delen av världen. De respekterar våld oavsett om det är mot de egna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in