Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Jekyll
Jag förstår inte hur det helt kan saknas debatt om både Nato-medlemskap och skicka vapen.
Vi ser att en stor del av befolkningen inte alls vill detta. Speciellt NATO här. Ändå görs det, oavsett vilket parti eller block som styr.
När Palme höll sitt Vietnam-tal var det många som ifrågasatte om han hotade den svenska alliansfriheten. Han hade egentligen redan övergett den och bad försvarsministern hålla sig väl med Amerika.
Jag tycker vi måste ta tillbaks vår autonomi som land. Vi måste känna att vi kan debattera Svenska vapenleveranser och allianser. Inte förbjuda avslöjanden om Amerikanska militärhemligheter och behandla vår roll i konflikter som det var utom folkets kontroll.
Jag ser bara lite, lite motstånd från Vänsterpartiet. Lite gnisslande från SD och sedan har Alternativ För Sverige en rätt tydlig politik mot globalismen. Är det verkligen allt vi har erbjuda?
Jag är förövrigt självklart emot detta. Jag hoppas det blir försenat och lagt i malpåse. Ryssland nöter ut Ukraina med artilleri och det vore vettigt att prata om vad som är rimliga förhållanden för att förhandla fred.
Självklart är det fel att Kina tillåter ett massmord i Myanmar, att USA tycker VästSahara tillhör Marocco eller om människorna i Yemen. Men svenska vapen ska inte dit, då vi inte heller där kan göra någon skillnad. Europa måste få läka och kan inte drivas till inbördeskrig av Amerika som gör statskupp, beväpnar Ukraina och spränger NordStream.
Det här med Nato och vapen finns egentligen ingen opinion mot. Kriget visade att utan ett Nato-medlemskap skulle vi få klara oss själva mot ryssen, kanske få vapen, men ingen direkt militär hjälp. Det insåg de flesta direkt. Ett Natoland skulle de aldrig våga anfalla.
I Sverige är vi emot anfallskrig och vi förstår att ryssen var inte bara ute efter Ukraina utan faktiskt hotade hela Europa om han lyckades. Så vi hjälper dem gärna och de som känner till Rysslands attack på Finland 1939 vet hur vi ställde upp på dem. Det enda land i hela världen som hotar oss är dessutom Ryssland.
Så du kan förstås beklaga att det inte finns någon större opinion mot. Men är majoriteten för de här två sakerna så är de. Det var till och med ett val mellan där man kunde ha röstat på Nato-motståndarna. Men ytterst få gjorde det. Det är så det ska vara i en demokrati. Tillhör dina åsikter en minoritet som du och Guillou, så blir det så.
Du får försöka bilda en opinion mot, men jag ger er inte stora möjligheter.