2023-02-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, men det är inte en sådan AD uppger att han ser. Han säger till hälften en sådan och till hälften en vanlig herrhatt.
Det skulle väl field cap kunna klassas som
Inte som jag ser det, men men.
LJ: Kepsen följde huvudformen.
Det LJ säger om huvudbonaden köper jag till 90%, då det enda han
verkar fokuserad på är den kepsliknande huvudbonaden.
LJ är då ca 7 meter från mannen och ser han kanske i 5 sekunder.

AD ser mannen med några snabba 90 graders blickar åt vänster, när han kör bil,
kanske 30 meter från BP.
Klart att AD kan ha rätt, men jag är skeptisk.
Citera
2023-02-24, 21:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Palmemordet handlar om hypoteser som man testar.

Vet inte vad du gör här i tråden om MOP överhuvudtaget om du inte vill testa hypoteser.

Några hårda fakta har vi inte som knyter nån gärningsman till brottet.

Den här tråden handlar om hypoteser om SE som GM eller "Vittne".
Jag är här för att jag anser att hypoteserna inte bygger på materialet utan snarare motsägs av det.

Jag har sett flera saker yttras som "sanningar" trots att de inte har något stöd. Tex att LP inte minns något samtal. Det har jag ännu inte sett något som helst stöd för
Citera
2023-02-24, 21:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring

kanske 30 meter från BP.
Men de säger väl inte motsägande saker. Jag tycker om något att AD ger stöd till LJ.
Så det ger ju mer stöd till det du säger
Citera
2023-02-24, 21:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Både Palme och Lindh blev ju mördade när de rörde sig på stan och jag minns att det efter mordet på Palme pratades mycket om det faktumet att politiker fram till mordet kunnat röra sig fritt utan livvakter och stt mordet kanske skulle innebära slutet på det.

Ronald Reagan klarade sig med nöd och näppe efter att ha blivit träffad av en kula som avlossades av en ensam knäppgök 1981.

John Lennon, visserligen ingen politker, blev mördad av en ensam gärningsman som hyste agg till mordoffret. Precis som Palme och Lindh var han en sitting duck för den som ansåg sig ha motiv att döda. Reagan omgav sig väl allt som oftas av vakter, likaså JFK.

Gemensamt för dessa ”ensamvargar” är väl att de verkade ha drivits av inre vrede, direkt ellee indirekt riktat mot offrena. Det kanske inte är att betrakta som personliga vendettor mot offren utan mer ett hat mot det offrena representerade.
Gemensamt är väl också att de är galningar. Det kan man väl inte beskylla SE för
Citera
2023-02-24, 21:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

kanske 30 meter från BP.

En keps som följer huvudformen. Låter ju verkligen inte som den där jättekepsen de vill klä på SE.
Citera
2023-02-24, 21:12
Medlem
Citat:
Men de säger väl inte motsägande saker. Jag tycker om något att AD ger stöd till LJ.
Så det ger ju mer stöd till det du säger
Jag kan inte släppa att LJ säger: kepsen följde huvudformen, såg inte öronen.
Citera
2023-02-24, 21:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag kan inte släppa att LJ säger: kepsen följde huvudformen, såg inte öronen.
Det är ingen som ser några öron vad jag kan minnas. Så det stödjer ju den observationen
Citera
2023-02-24, 21:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ny film om "Palmemordet" nu på söndag:
Svensk dokumentär från 2023 - 30 sekunder
En film om mordet på Olof Palme. Klockan startar när mördaren avlossar det första dödande skottet. Sekund för sekund placeras vittnesmålen ut och vittnena berättar vad de såg. Ett nytt, överraskande scenario över vad som rimligen har hänt framträder. En film av Håkan Pieniowski och Bo G Andersson.

https://www.svtplay.se/video/8poRA9r/30-sekunder
Hoppas det handlar om t.ex. Saltmannen eller Christer Andersson, men om man ser till vad SVT tidigare har haft för inställning så lutar det väl mer åt att det är en konspirationsfilm. Kanske olika kombinationer av CIA, STASI, Säpo och/eller Sydafrika? Och en utförare i upprullad stickad mössa som står och väntar på makarna Palme vid den sk. Dekorimahörnan?

Är det din tolkning av sammanfattningen? Tog du in orden? Det startar med första skottet och sträcker sig 30 sekunder framåt.

Allt handlar alltså om vad vittnena ser första halvminuten EFTER att Palme faktiskt är död. Så det kommer inte ha med någon väntande GM att göra.

Det står, i stort sett rakt ut, att filmskaparna menar det är något "nytt" efter skotten man tolkar fram.

Min gissning är att det handlar om den ljust klädda person som enligt ett par vittnen rör sig söderut bort från mordplatsen omedelbart efter mordet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-24 kl. 21:21.
Citera
2023-02-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En keps som följer huvudformen. Låter ju verkligen inte som den där jättekepsen de vill klä på SE.
SEś basker som finns att googla, går bort, stämmer inte med LJs kepsliknande huvudbonad.
Men vi väntar på källor från henrikofsweden på att SE inte hade den baskern på sig
som går att googla.
Senast redigerad av sovvandring 2023-02-24 kl. 21:20.
Citera
2023-02-24, 21:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
SEś basker som finns att googla, går bort, stämmer inte med LJs kepsliknande huvudbonad.
Men vi väntar på källor från henrikofsweden på att SE inte hade den baskern på sig
som går att googla.

Man får säga att man verkligen helgarderar SE:s klädsel på mordkvällen.

Är.det inte vittnesmål från Grand som pratar om något som känns som en mössa med skärm?
Citera
2023-02-24, 21:38
Medlem
Citat:
Gemensamt är väl också att de är galningar. Det kan man väl inte beskylla SE för

Nej, det verkar han väl inte ha varit. Jag får inte riktigt grepp om honom men enligt anhöriga verkar han ha varit en alldaglig person.

Men om han nu var gärningsmannen och agerade på eget bevåg är det väl inte otänkbart att han bar på ett starkt hat eller led av någon psykisk sjukdom. Då är parallellen till de attentatsmän jag nämnde förut inte lika långsökt.

För övrigt tycker jag det är märkligt att man går ut offentligt med indicier och drar slutsatsen att SE är den sannolike gärningsmannen - utan teknisk bevisning, speciellt med tanke på att han uppenbarligen gick mer eller mindre under radarn under Holmér. Han var ju, på ytan, raka motsatsen till CP, som hade våldskapital och uppenbarligen led av både missbrukproblem och psykiska sjukdomar.
Citera
2023-02-24, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Nej, det verkar han väl inte ha varit. Jag får inte riktigt grepp om honom men enligt anhöriga verkar han ha varit en alldaglig person.

Men om han nu var gärningsmannen och agerade på eget bevåg är det väl inte otänkbart att han bar på ett starkt hat eller led av någon psykisk sjukdom. Då är parallellen till de attentatsmän jag nämnde förut inte lika långsökt.

För övrigt tycker jag det är märkligt att man går ut offentligt med indicier och drar slutsatsen att SE är den sannolike gärningsmannen - utan teknisk bevisning, speciellt med tanke på att han uppenbarligen gick mer eller mindre under radarn under Holmér. Han var ju, på ytan, raka motsatsen till CP, som hade våldskapital och uppenbarligen led av både missbrukproblem och psykiska sjukdomar.

SE hade ju bevisligen också missbruksproblem, hamnade på torken tre vändor på 1990-talet, mycket tyder på att han även hade det 1986. Och sköt han OP, lär man ju säga att han sannolikt led av psykisk sjukdom (kanske orsakat av missbruk). Att PU gick ut offentligt med att man misstänkte SE (dessutom lade ner utredningen pga detta) tyder på att man var ganska säkra på sin sak, oavsett vad flertalet dönickar i tråden försöker göra gällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in