2023-02-24, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SE:s vittnesmål handlade generellt om att han inte sett något, "det var inte mycket han kunde säga" sa Mosander och Borgström om hans vittnesmål i HR, och att han blivit förväxlad med GM. Ihärdig var han, åtminstone för att vara ett vittne som inte sett något. Ja inte på mordkvällen förstås, då var han inte speciellt ihärdig.

Ja märkligt att SE inte pratade med journalister och blev fotograferad på mordplatsen på mordkvällen. Men han var väl inte där- det enkla svaret.
Citera
2023-02-24, 20:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Du har inga bevis för dina spekulationer heller. Konspiration enligt dig eller hur var det?

Nä, jag vet inte alls vem eller vilka som ligger bakom.

Det finns indicier som pekar åt olika håll. Jag anser att det spår med flest och tyngst indicier är konspirationspåret, det stämmer.

Men jag har inte tillräckligt för att misstänka någon mer än på ett personligt plan. Det har ingen.

SE har dock fått onödigt mycket ljus på sig baserat på de svaga väldigt svaga indicier som pekar i hans riktning.
Citera
2023-02-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Går att hitta i övergången mellan sid 29-30 i långa dialog förhöret.
Tack, hitta det, lite otydligt vad han svarar på då frågorna är flera i samma mening.
Men keps utan skärm blir "skull cap", mycket sannolikt oxå, kanske lite svårt att få bucklor på.
Oavsett vad, är huvudbonaden som LJ pratar om ingen beskrivning SEś basker.

Det som kan vara intressant är 3 gemensamma nämnare:
1. Field cap/skull cap, militär.
2. Bajonett, militär.
3. Grön militärrock.
Inte för att han är GM, men det kan vara han som LJ ser.
Citera
2023-02-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är stor skillnad. Men jag tycker knappt att han kan misstänkas på det vi känner till heller.

Han har stämplat ut vid en rimlig tid, han har svårt att hinna med mordet, han har några få överensstämmande signalement samtidigt som resten är ej överensstämmande. Och vapenfrågan går inte att förklara på något rimligt sätt.

Det tycker jag inte håller för mer än en misstanke på den lägre skalan. Och så har han ju faktiskt utretts, i en utredning där man inte hittade någonting.

Men du menar att Engström verkligen vill hjälpa till med mordet !

Alltså att ringa massa tidningar på morgonen och dessutom få RB till att åka in till kontoret för att få ut utstämplingstiden osv...

Man kan väl påstå att Engström dagen efter vill både spela viktig och synas mkt i media..

Vad är din reflektion på om jag säger att när Engström kommer ut från Skandia den andra gången som är väl någonstans kring 24:00 ....Här är fullt med media, TV , poliser osv...60meter ifrån Engström!

Här väljer Engström att hålla mkt låg profil och tar inte alls chansen

Jo alla vet att han skulle till Idre men det var mindre viktigt dagen efter ändå...
Citera
2023-02-24, 20:08
Medlem
Citat:
Nä, jag vet inte alls vem eller vilka som ligger bakom.

Det finns indicier som pekar åt olika håll. Jag anser att det spår med flest och tyngst indicier är konspirationspåret, det stämmer.

Men jag har inte tillräckligt för att misstänka någon mer än på ett personligt plan. Det har ingen.

SE har dock fått onödigt mycket ljus på sig baserat på de svaga väldigt svaga indicier som pekar i hans riktning.

Svaga är dom inte eg initialt...

Ofta har man ju eg bara signalement innan man gräver vidare...

Det brukar lite slarvigt sägas att lång ytterrock och gubbakeps samt liten väska hade 9 av 10..

Ändå var det bara Engström kring brottsplatsen som faktiskt hade alla 3
Citera
2023-02-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
När det gäller GM-SE så är det inte samma keps han visar upp sig i som han använde vid mordet.
Ok, då är det en field cap eller skull cap SE har på sig.
Är det något du har fått fram via förhören via väktarna på Skandia,
eller SEś frus vittnesmål, var kan jag hitta dom meningarna?
Senast redigerad av sovvandring 2023-02-24 kl. 20:17.
Citera
2023-02-24, 20:14
Medlem
Citat:
Och även AD skulle jag vilja säga.

Jag vet inte riktigt vad man kan få slut av ABs skiss. Men den kan man ju kolla på och jämföra med field caps
En sådan här: https://www.google.com/search?q=sherlock+holmes+m%C3%B6ssa&source=lnms&tb m=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiJpuq27q79AhVoBxAIHbwWBKIQ_ AUoAXoECAEQAw&biw=1920&bih=923&dpr=1
Det tror jag inte att mannen LJ såg hade som huvudbonad.
Jag är inne på det du säger först: field cap.
Citera
2023-02-24, 20:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
En sådan här: https://www.google.com/search?q=sherlock+holmes+m%C3%B6ssa&source=lnms&tb m=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiJpuq27q79AhVoBxAIHbwWBKIQ_ AUoAXoECAEQAw&biw=1920&bih=923&dpr=1
Det tror jag inte att mannen LJ såg hade som huvudbonad.
Jag är inne på det du säger först: field cap.

Jo, men det är inte en sådan AD uppger att han ser. Han säger till hälften en sådan och till hälften en vanlig herrhatt.
Det skulle väl field cap kunna klassas som
Citera
2023-02-24, 20:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Svaga är dom inte eg initialt...

Ofta har man ju eg bara signalement innan man gräver vidare...

Det brukar lite slarvigt sägas att lång ytterrock och gubbakeps samt liten väska hade 9 av 10..

Ändå var det bara Engström kring brottsplatsen som faktiskt hade alla 3
Bara Engström av alla kända. Det är ett stort antal okända människor i närområdet. Man behöver inte begränsa sig till de kända
Citera
2023-02-24, 20:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men du menar att Engström verkligen vill hjälpa till med mordet !

Alltså att ringa massa tidningar på morgonen och dessutom få RB till att åka in till kontoret för att få ut utstämplingstiden osv...

Man kan väl påstå att Engström dagen efter vill både spela viktig och synas mkt i media..

Vad är din reflektion på om jag säger att när Engström kommer ut från Skandia den andra gången som är väl någonstans kring 24:00 ....Här är fullt med media, TV , poliser osv...60meter ifrån Engström!

Här väljer Engström att hålla mkt låg profil och tar inte alls chansen

Jo alla vet att han skulle till Idre men det var mindre viktigt dagen efter ändå...
Jag menar ingenting sådant. Vi vet inte hur Engström är som person eller varför han gjorde som han gjorde.
Att bygga en hel historia baserat på den version av Engström man själv hittar på hjälper föga.
Citera
2023-02-24, 20:39
Medlem
Citat:
https://listor.se/varlden/politiska-mord-som-skakade-varlden/
Jag kollade på den här lite snabbt, och den stämmer överens med vad jag tidigare fått lära mig om politiska mord. Att de med största sannolikhet utförs av någon som är en del av en grupp, en politisk motståndare och är en yngre man.
Det är tre fall av de där som är ensamma gärningsmän. En av dom är ju iofs Kennedys mördare, och den är ju omdebaterad.
Det är bara ett fall som inte är direkt politiskt motiverad och planerad. Och det hände ju faktiskt i Sverige. Det var mordet på Anna Lindh. Men där var det en psyksjuk yngre man.

Här har vi också gw som ger samma bild.
https://m.youtube.com/watch?v=FDzDeZV0_e8 7:45 in.

Både Palme och Lindh blev ju mördade när de rörde sig på stan och jag minns att det efter mordet på Palme pratades mycket om det faktumet att politiker fram till mordet kunnat röra sig fritt utan livvakter och stt mordet kanske skulle innebära slutet på det.

Ronald Reagan klarade sig med nöd och näppe efter att ha blivit träffad av en kula som avlossades av en ensam knäppgök 1981.

John Lennon, visserligen ingen politker, blev mördad av en ensam gärningsman som hyste agg till mordoffret. Precis som Palme och Lindh var han en sitting duck för den som ansåg sig ha motiv att döda. Reagan omgav sig väl allt som oftas av vakter, likaså JFK.

Gemensamt för dessa ”ensamvargar” är väl att de verkade ha drivits av inre vrede, direkt ellee indirekt riktat mot offrena. Det kanske inte är att betrakta som personliga vendettor mot offren utan mer ett hat mot det offrena representerade.
Citera
2023-02-24, 20:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Kom med hypotesen för hur SE jobbar ihop med de två som spanar på Palme under morddagen. Saknar hypoteserna om Stay Behind-Stickan eller Moderat-terroristerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in