2023-02-24, 17:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Härligt! Korken verkar ha hoppat ur nu!

Sverige, Norge och Finland har ju nu även börjat hänga på vad gäller Leo.

Hur är det med Danmark?
Danmark har beställt F35 och vill bli av med sina F16 iaf. Det cirkulerar olika siffror om det men Danmark verkar ha 50-80 F16 som är i hyfsat skick. Och Danmark beställde väl renovering och leverans av Leo1 har jag för mig.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-24 kl. 17:30.
Citera
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Men Danmark har just skänkt allt sitt artilleri (eller iaf lovat att)? Vad var det i verkligheten? 18 Caesar?

Visst säger inget negativt om Danmark, bra att skicka artilleri, bara att de inte beslutat om tanks ännu.
Citera
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Danmark. Verkar inte beslutat sig ännu.

Tanks just nu…men mesta inte leverarat ännu. Bara Polen som har 4 st Leopard 2 i Ukraina ännu.

Tanks (~740)

38 T-72M1s [April 2022] (Some delivered from Czech stocks in exchange for 15 Leopard 2A4 MBTs and 1 Büffel ARV through the 'Ringtausch' programme)
51 T-72M1s [May or June 2022] (Some purchased by Czechia from Bulgaria and delivered to Ukraine)
290+ T-72M(R)s and T-72M1(R)s [Delivered from April 2022 onwards]
8+ T-72As [July or August 2022]
28 M-55S' [October 2022] (From Slovenian stocks in exchange for 45 MAN 8x8 trucks through the 'Ringtausch' programme)
90 T-72EAs [Delivered from January 2023 onwards] (Purchased by the Netherlands and U.S. from Czechia, upgraded and delivered to Ukraine)
14 Leopard 2A4s [Delivered from February 2023 onwards]
30 PT-91s [To be delivered]
United Kingdom 14 Challenger 2s [To be delivered]
100+ Leopard 1A5s [To be delivered]
4 Leopard 2A4s [To be delivered]
8 Leopard 2A4s [To be delivered]
10 Leopard 2A4s [To be delivered]
18 Leopard 2A6s [To be delivered]
3 Leopard 2A6s [To be delivered]
10 Strv 122s [To be delivered]
31 M1 Abrams [To be delivered]
Det vore ju perfekt om leveranserna kan vara klara till våroffensiven!

Ryssens pågående storoffensiv ser ju ut som det fiasko man kunde vänta sig och kommer bara att avväpna ryssen ännu mer tills Ukraina går till full offensiv i vår.
Citera
2023-02-24, 17:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det verkar ju så nu för det enda man hör om ryssens offensiv är ju norr om Bakhmut. Men läget kommer ju snart att närma sig kritiskt för UAF. Men Bakhmut är ju ändå en riktig stad så visst kan man springa omkring där och kriga bland husen ett tag till om man känner för det.

De kommer få högre förlusttakt när de blir "taktiskt omringade". Precis som du säger kan de dra ut på det ett tag om de vill. Men de har nog vettiga försvarslinjer längre bak. Det rätta, utifrån vad vi vet, är att retirera snart, utifrån det perspektivet.

Men å andra sidan kan de få stora förluster när det blir deras tur att ta tillbaka staden, som ju är vad de kommunicerar - allt ukrainskt territorium ska återtas. Det gick dock bra i Izyum/lyman. Tror man på liknande scenarie igen? Det avgör kalkylen.
Citera
2023-02-24, 17:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej, det är du som har tokfel.

Du säger att du inte stödjer Ryssland men allt du skriver har syftet att minska deras ansvar och du argumenterar ständigt för att de ska få behålla det land som de snott med våld.

Argumentet att ukrainska folket är "duperade" är hämtat direkt från ryska statspropagandan.
"Stackars ukrainarna vill egentligen bli befriade av Ryssland, men de förstår inte sitt eget bästa... " sic!

Blabla. Hur skuldbelägger jag offret? Du bara snackar runt.
Citera
2023-02-24, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du är alltså AfS-sympatisör men samtidigt motståndare till nazism och Israel. Är det rätt uppfattat?

Jag är ingen motståndare till Israel men till nazism, ja 100%.

Jag är en AFS-sympatisör och tycker deras partiprogram är suveränt. På en viktig punkt skiljer vi oss dock åt. Jag tror på en "öppen" nationalism, dvs att man föds inte svensk utan man blir svensk. Invandrare kan och bör bli "svenska" med tiden. Just på den punkten anser jag att AFS svajar en hel del.
Citera
2023-02-24, 17:29
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Danmark har beställt F35 och vill bli av med sina F16 iaf. Det cirkulerar olika siffror om det men Danmark verkar ha 50-80 F16 som är i hyfsat skick. Och Danmark ebställde väl renovering och leverans av Leo1 har jag för mig.
Jag hoppas att utbildning på F16 är i full gång. Det verkar ju finnas mängder av dessa plan som många länder planerar att byta ut snart.

Några hundra F16 kommer att skrämma skiten ur ryssen...
Citera
2023-02-24, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är inte att vara historielös och okunnig. Det är snarare att förstå att befolkningen blivit så smarta så man lärt sig något av historien.

När befolkningen inte längre lär sig av historien. Då återgår man till att kriga igen.

Då blir människan dum igen.

Då är väl amerikanerna helt dumma då de inleder ett nytt krig för varje ny president.
Citera
2023-02-24, 17:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Sen såg att rysshataren Bert Sundström skrivit en analys, om man nu kan kalla det analys.

Vad skriver han då, "Nu har det gått ett år. 365 dagar av ett brutalt och blodigt ryskt krig mot ett fredligt Ukraina".

Han har kanske rätt att det gått ett år och att krig är blodigt men att skriva att Ukraina är fredliga är ren lögn och han känner till dödandet i Donbas under nu 9 år.

Sen drar han en konspirationsteori på hög nivå då han talar om att Putin ska återskapa ett ryskt imperium där alla områden med rysktalande befolkning ingår. Propaganda för då får Putin och Ryssland en del att göra i östeuropa och ger sig då direkt på NATO. Bert Sundström vill inte förstå att detta krig som varit ett inbördeskrig i 8 år är en följd av NATO:s ignorerande av Rysslands säkerhet vid sina gränser och en statskupp stöd av USA 2014 i Kiev där sedan rysslandsvänliga eller etniska ryssar började förtryckas och tystas.

Kremls vänster-megafon maler på.

Det omtalade ”dödandet i Donbas” orsakade ca 25 dödsoffer per år på BÅDA sidor 2020-2021, varav 6-7 civila! Låter som en bra idé att inleda en fullskaligt krig för att rädda dessa liv. Hur många civila skulle du säga dog under 2022 pga Putins krig? 1000 ggr så många, minst.

Sedan hävdar du att det är en ”konspiration” att Putin och övriga Kreml vill återskapa ett ryskt imperium. Märklig ”konspiration” som dels göds av rysk stats-tv, dels har stöd i Putins egna ord, och handling i och med annekteringen av Krim 2014:

Citat:
Therefore, modern Ukraine is entirely the product of the Soviet era. We know and remember well that it was shaped – for a significant part – on the lands of historical Russia.

And the most despicable thing is that the Russians in Ukraine are being forced not only to deny their roots, generations of their ancestors but also to believe that Russia is their enemy. It would not be an exaggeration to say that the path of forced assimilation, the formation of an ethnically pure Ukrainian state, aggressive towards Russia, is comparable in its consequences to the use of weapons of mass destruction against us.

I am confident that true sovereignty of Ukraine is possible only in partnership with Russia.

Together we have always been and will be many times stronger and more successful. For we are one people.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181
”Ett folk”… ett rike, en ledare - i Kreml.

”Rysslands säkerhet”. Samma ursäkt som gavs när Polen tvingandes in i en kommunistdiktatur, eller när Ungern och Tjeckoslovakien fick Sovjetiskt besök. Konstigt nog har du och dina likar inga krav på Ukrainas säkerhet och skydd av erkända gränser. Du har till och med mage att beskylla Nato för det inbördeskrig i Donbas som Ryssland startade 2014. Osmakligt är bara förnamnet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-02-24 kl. 17:35.
Citera
2023-02-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Visst säger inget negativt om Danmark, bra att skicka artilleri, bara att de inte beslutat om tanks ännu.

Det var mer en fråga ifall du råkade veta vad de skickar för artilleri när du hade listor på tanks.
Citera
2023-02-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Jag är ingen motståndare till Israel men till nazism, ja 100%.

Jag är en AFS-sympatisör och tycker deras partiprogram är suveränt. På en viktig punkt skiljer vi oss dock åt. Jag tror på en "öppen" nationalism, dvs att man föds inte svensk utan man blir svensk. Invandrare kan och bör bli "svenska" med tiden. Just på den punkten anser jag att AFS svajar en hel del.

Så du är stalinist?
Citera
2023-02-24, 17:36
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det var mer en fråga ifall du råkade veta vad de skickar för artilleri när du hade listor på tanks.

Ok,

Såg detta men det verkar vara tillsamman med andra länder

19 155mm Caesar 8x8s [To be delivered]( danmark,italien)
8+16 155mm ShKH Zuzana 2s (8 purchased by Ukraine, 16 purchased by Germany, Norway and Denmark) [Delivered from January 2023 onwards]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in