2023-02-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Putin hatar kommunister men har visat en stark fascistisk ådra. Vad får dig att tro att att Putin är kommunist? Kan du visa någonting som tyder på att han är kommunist?

Han är kommunist. Ryssland är kommunistiskt.
Citera
2023-02-25, 21:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Haha, när den första MBT sprängs så bara vänder de andra 2 IFV och flyr!! Sen den andra som sprängs fattar jag fan inte vad det är för sorts mina som kan sikta en bit ifrån och få in en sån fullträff? Ska vara nån ny sorts jäkligt avancerad mina alltså.

Det kan vara en tysk PARM 1?

https://en.wikipedia.org/wiki/PARM_1_mine
Citera
2023-02-25, 22:02
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Fast så bemötte ju alla Napoleon. Precis som fallet med Karl XII är det svårt att bedöma den ryska insatsen mot motstånd som var av den extremt höga klassen.

Vad var så dåligt med den ryska insatsen i sjuårskriget menar du? I Slaget vid Kunersdorf vann en armé som till större delen bestod av ryssar och var under ryskt befäl en rejäl seger över Fredrik den stores preussare som var marginellt färre.

Däremot är det svårt att hitta ryska mirakelsegrar av det slag exempelvis de svenska karolinerna eller Napoleon flera gånger åstadkom men dessa är ju väldigt sällsynta.

Just nu är Ryssland rejält under isen men jag skulle inte utesluta att exempelvis en rysk Hitler-figur i en inte allt för avlägsen framtid kan göra Ryssland till en väldigt farlig fiende igen.

Jag kan för lite om Sjuårskriget för att bedöma Rysslands insatser där. Men mina fördomar om Sjuårskriget säger att det var ett krig som utkämpades av professionella soldater som var tämligen snarlika på alla sidor, vilket gjorde att resultatet alltid stod och vägde. Med reservation för att jag kan ha tittat för mycket på Barry Lyndon.

Parallellen med Hitler är ju talande eftersom Putin i praktiken har gjort en utrikespolitisk kopia av vad Hitler gjorde 1939. Den stora skillnaden är väl egentligen bara att medan de tyska arméerna 1939-40 överträffade allas förväntningar (inklusive sina egna) så har de ryska arméerna 2022-23 underträffat allas förväntningar (inklusive sina egna). Jag har svårt att se hur en mer karismatisk rysk ledare skulle ha kunnat ändra på det faktumet.
Citera
2023-02-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men juden Zelinsky samarbetar gärna med nazister?

Ja väldigt rörigt. Allt detta är ju så konstigt.
Citera
2023-02-25, 22:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I och med att Biden besökte Ukraina under pågående krig så kan man med fog anta att du har helt rätt i vad du skriver, USA vill/kommer att se till att Ukraina vinner under Bidens presidentperiod, de vågar inte chansa för om Trump kommer tillbaka så är allt Ukraina offrat förgäves, då kommer det att tvingas fram en förhandlingslösning som blir till Putins fördel.

Det intressanta är att Biden besökte Kiev under brinnande krig. När besökte Putin sina trupper vid fronten? Har aldrig hänt, nä just det! Det är sånt folk ser. Jag tror inte Trump skulle offra Ukraina, snarare skulle han nog klåfingrigt börja grisa med kärnvapnen, hans egen utsaga - "Why not use them, that's what they are for?". Trump kan ägna sig åt sina egna affärer, det är nog bäst för alla, även om jag gillade honom.
Citera
2023-02-25, 22:08
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag kan för lite om Sjuårskriget för att bedöma Rysslands insatser där. Men mina fördomar om Sjuårskriget säger att det var ett krig som utkämpades av professionella soldater som var tämligen snarlika på alla sidor, vilket gjorde att resultatet alltid stod och vägde. Med reservation för att jag kan ha tittat för mycket på Barry Lyndon.

Parallellen med Hitler är ju talande eftersom Putin i praktiken har gjort en utrikespolitisk kopia av vad Hitler gjorde 1939. Den stora skillnaden är väl egentligen bara att medan de tyska arméerna 1939-40 överträffade allas förväntningar (inklusive sina egna) så har de ryska arméerna 2022-23 underträffat allas förväntningar (inklusive sina egna). Jag har svårt att se hur en mer karismatisk rysk ledare skulle ha kunnat ändra på det faktumet.

Nu tänker jag inte på Hitler som i första hand den karismatiska ledaren i det här fallet, utan den militarisering av det tyska samhället han lyckades med. En Hitler-typ på det sättet alltså, som genom att tala till ryssarnas starka patriotism - för det tycks de ju ha - lyckas rensa upp i tjuvanästen och åstadkomma en militär renässans där de blir farliga igen. Efter att ha genomgått den här förnedringen kan ju något sådant bli aktuellt igen är jag rädd. Då den risken föreligger på lite längre sikt (10 till 20 år kanske) tycker jag det är viktigt att vi inte underskattar ryssen, utan rustar upp och är redo att möta alla tänkbara ryska hot.
Citera
2023-02-25, 22:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Visserligen är det knasigt. Men man får tänka på att makteliten i dagens Ryssland har ägnat hela sin karriär åt att slicka Putains feta röv. Solovyov, Medvedev, Simonyan etc, dessa personerna vet om att spelet är förlorat om Putain faller. Därför gör de nu allt för att om möjligt rädda kvar Putain vid makten ett tag till. Lyssna bara på detta här klippet så tokigt det kan låta när Putain ska försvaras. Ska vara nån höjdare på "Anna news". Vet inte riktigt vad "Anna news" är men de är putinslickare av rang iaf. Budskapet som ska framföras här är typ att UAF är besegrat och nu strider man mot Nato haha.

https://twitter.com/TheKremlinYap/status/1629524473631195136

Det påminner om memet, "Jag hörde att det går dåligt i kriget mot Nato? Nato? de har inte ens satt sin fot i Ukraina ännu".
Citera
2023-02-25, 22:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Nu tänker jag inte på Hitler som i första hand den karismatiska ledaren i det här fallet, utan den militarisering av det tyska samhället han lyckades med. En Hitler-typ på det sättet alltså, som genom att tala till ryssarnas starka patriotism - för det tycks de ju ha - lyckas rensa upp i tjuvanästen och åstadkomma en militär renässans där de blir farliga igen. Efter att ha genomgått den här förnedringen kan ju något sådant bli aktuellt igen är jag rädd. Då den risken föreligger på lite längre sikt (10 till 20 år kanske) tycker jag det är viktigt att vi inte underskattar ryssen, utan rustar upp och är redo att möta alla tänkbara ryska hot.

Samt, allt annat lika, inte gör oss till onödigt mycket fiender med dem. Det är en balansgång.
Citera
2023-02-25, 22:14
Medlem
Dam at Pivnivchny pond was blown up in North-western Bakhmut

Någon som vet varför man skulle göra det? Ryssland har för övrigt tagit mera mark norr om backmut.
Citera
2023-02-25, 22:17
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Jag tror inte att Hitler stärkte den tyska militären på något annat sätt än att han gav den fria tyglar och en massa resurser. Tysklands militära framgångar 1939 och framåt berodde nästan säkert på att det fanns en fantastisk tysk militärkultur att bygga på. Någon motsvarande kultur tror jag inte att det finns i Ryssland.
Citera
2023-02-25, 22:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Dam at Pivnivchny pond was blown up in North-western Bakhmut

Någon som vet varför man skulle göra det? Ryssland har för övrigt tagit mera mark norr om backmut.

Säkert för att omöjliggöra snabb framryckning över åkrar, som blir till sump. Kan också sänka vattennivåer i vissa vattendrag och göra det lättare/snabbare att vada med stridsfordon, men antagligen inte därför.
Citera
2023-02-25, 22:29
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag tror inte att Hitler stärkte den tyska militären på något annat sätt än att han gav den fria tyglar och en massa resurser. Tysklands militära framgångar 1939 och framåt berodde nästan säkert på att det fanns en fantastisk tysk militärkultur att bygga på. Någon motsvarande kultur tror jag inte att det finns i Ryssland.

Ryssland har varit inblandade i ett stort antal militära konflikter sedan Sovjetunionens upplösning så nog finns det en rysk militärkultur. Just nu är den defekt, på grund av korruptionen och på grund av att diktatorer av Putins typ vill hålla militären relativt svag för att inte utmanas. Detta kan emellertid komma att ändras.

Kulturer är föränderliga, och det finns många, många historiska exempel på när kulturer har överraskat militärt, både positivt och negativt. Fram till fransk-tyska kriget 1871 så motsvarade bilden av fransk militärkultur den man senare fick av tyskarna, alltså att det var en i grund och botten stark och aggressiv militärmakt som man skulle passa sig jävla noga för. Idag har man ju en annan syn på den franska militära förmågan.

Sverige är ett annat exempel, som blev en militärmakt att räkna med som en blixt från klar himmel. Det skiljer bara 27 år mellan Sveriges största militära katastrof igenom tiderna i Slaget vid Kirkeholm (1605) och Sveriges största militära succé med Slaget vid Breitenfeld (1632).

Och vem år 1945 hade trott att Europas eviga slagpåse judarna skulle bli Mellanösterns dominerande militärmakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in