Citat:
Jag är enig med det mesta.
Och jag är helt öppen för att han helt enkelt bara är en "Alf Lundin" med bekräftelsebehov som istället för att fokusera på vad han har sett, fokuserar på vad han har gjort.
Bryter man ner hans utsagor har han absolut noll värde till utredningen. Inget han påstår/gör/bevittnar har på något sätt en positiv effekt eller driver utredningen framåt. Det går mest ut på att sätta sig själv i centrum och agera på ett sätt som andra i omgivningen inte var kapabla till. Prata med Lisbeth på ett produktivt sätt, guida poliser, springa efter poliser etc.
Och jag förstår samt sympatiserar med din synvinkel gällande hans beteende (tänker främst på hans medverkan i media) efter mordet.
Det finns bara något i mig som stör mig
Att han själv placerar sig så nära skotten.
Att han vill få det till att han gjorde en språngmarsch genom Tunnelgatan.
Rocken, huvudbonaden, väskan.
Jag är helt ärlig när jag säger att jag inte alls är övertygad om hans skuld.
Det finns bara saker med honom som känns "fel" och som "stör mig".
Och jag bibehåller att han borde ha plockats in.
Man borde ha utrett honom.
Jag är också helt ärlig när jag säger att ingen blir gladare än jag om vi på riktigt kan skriva av honom.
Han är ju död.
Och jag är helt öppen för att han helt enkelt bara är en "Alf Lundin" med bekräftelsebehov som istället för att fokusera på vad han har sett, fokuserar på vad han har gjort.
Bryter man ner hans utsagor har han absolut noll värde till utredningen. Inget han påstår/gör/bevittnar har på något sätt en positiv effekt eller driver utredningen framåt. Det går mest ut på att sätta sig själv i centrum och agera på ett sätt som andra i omgivningen inte var kapabla till. Prata med Lisbeth på ett produktivt sätt, guida poliser, springa efter poliser etc.
Och jag förstår samt sympatiserar med din synvinkel gällande hans beteende (tänker främst på hans medverkan i media) efter mordet.
Det finns bara något i mig som stör mig

Att han själv placerar sig så nära skotten.
Att han vill få det till att han gjorde en språngmarsch genom Tunnelgatan.
Rocken, huvudbonaden, väskan.
Jag är helt ärlig när jag säger att jag inte alls är övertygad om hans skuld.
Det finns bara saker med honom som känns "fel" och som "stör mig".
Och jag bibehåller att han borde ha plockats in.
Man borde ha utrett honom.
Jag är också helt ärlig när jag säger att ingen blir gladare än jag om vi på riktigt kan skriva av honom.
Han är ju död.
Besvarar du inte dig själv här?
Som du säger har han ju inte särskilt mycket att tillföra utredningen och det är en man med bekräftelsebehov. Klart han då ger sig själv större betydelse.
Det här insåg de tidiga utredarna och de såg inget anmärkningsvärt i det. Eftersom de utrett brott förut. Det är SE-gökarna 30 år senare som tycker det är oerhört egendomligt och avvikande och kokar sen soppa på den spiken.
Engström är precis så konstig som man väljer att göra honom.