2023-02-24, 13:42
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast nu känner jag att vi börja komma till vägens ände i detta samtalet.

Du har fått massor av exempel bara det sista dygnet på tokigheter i Engströms utsagor.
Och jag vågar påstå att i nästan alla som på något sätt är insatta i Palmemordet håller med om det.
Engström is not to be trusted.
Till och med Borgnäs, Wall, GW och flera skribenter i denna tråd som inte någonstans tror att Engström är GM skriver under på det.
Om du fortfarande anser att hans utsagor har stöd i materialet hoppas jag att du förstår att du har en väldigt avvikande åsikt.
Uppenbarligen har du också väldiga svårigheter med att första skillnaden mellan att misstänka och anklaga någon för mordet.

Jag misstänker Engström.
Jag anser att det finns tillräckligt med anledningar för att han borde ha blivit utredd.
Punkt.Och eftersom han inte blev utredd är det oerhört svårt (om inte omöjligt) att idag få någon klarhet i vapenfrågan.Jag har aldrig argumenterat för att han är GM.
Allt ditt snack om vapen och dylikt kan du ta med någon som gör den anklagelsen.
Jag är helt fel person att ta det samtalet med.

Det mesta SE säger har stöd i materialet. Vad läser du för material?

Du är väl den som svalt TP/FilterGöranssons teori helt och fullt. Trots att den vid minsta granskning inte innehåller något substantiellt och som helt saknar stöd någonstans.
Citera
2023-02-24, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu lägger du ord i mun på mig. Jag påstår inte att IM kan identifiera någon. Men han ser en man som väntar. Det kan man göra över en väg.

IM såg sannolikt flera personer och det fanns flera st. som stod på mordplatsen bara minuter, minuter innan skotten t ex Hellgren med flera. Kunde även varit AB som han såg. IM är inget tillförlitligt vittne. IM ändrade sig också- i mars 1986 sade han att han såg mördaren i bara några sekunder innan skotten, efter påverkan av en författare Kanger långt senare blev det flera minuter. IM är också den enda som påstår att mördaren stod och väntade vid Dekorima. IM sade även i tingsrätten 1989 att han var medveten om att han hade sagt sekunder i mars 1986 dvs strax efter mordet.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-02-24 kl. 14:16.
Citera
2023-02-24, 13:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
IM såg sannolikt flera personer och det fanns flera st. som stod på mordplatsen bara minuter, minuter innan skotten t ex Hellgren med flera. Kunde även varit AB som han såg. IM är inget tillförlitligt vittne. IM ändrade sig också- i mars 1986 sade han att han såg mördaren i bara några sekunder innan skotten, efter påverkan av en författare Kanger långt senare blev det flera minuter. IM är också den enda som påstår att mördaren stod och väntade vid Dekorima.

Helt riktigt.

IMs vittnesmål är inte bara problematiskt. Det är avvikande.
Hela grejen med en "Dekorimaman" kommer ju enbart från de uppgifterna.

Tunt minst sagt.
Citera
2023-02-24, 14:02
Avslutad
Citat:
Det är verkligen inte det jag påstår.
Jag påstår att han kom kanske 20-40 sek efter andra skottet. Var i utkanten av den livräddande gruppen. Pratade om framstupa sidoläge, inte hjälpte till rent fysiskt. Fick ut några ord och ett pekande av LP. Och sedan sprang efter poliserna.

Allt det finns det stöd för. AH och KJ pratar om folk i ytterkanten av den gruppen, att någon nämner framstupa sidoläge.

AH och SE uppger båda att LP pekade in mot gränden

GS ser en man som pekar in mot gränden och säger att gm sprang däråt.

CL ser en man som springer in efter. LL också om man tror på hans historia i tingsrätten.

Det blir bara korkat och dumt om man antar att det du skriver är sanningen. Men den där "sanningen" om hur det gick till är bara en sanning för att den upprepats så många gånger.

När man granskar det faller det ganska snabbt. Att folk inte "minns" SE verkar mest bero på att folk inte fått någon fråga om honom.

Du har som sagt helt fel- finns inga fakta att SE var centralt placerad på mordplatsen strax efter skotten och i många minuter. Finns inga fakta att SE nästan snubblade på Olofs döda kropp och ingen såg det heller. Men enligt SE-förnekarna kunde tydligen SE göra sig osynlig. Finns inga fakta att SE pratade med Lisbet på mordplatsen. Finns inga fakta att SE sprang in i gränden och det såg ingen heller m.m.
Citera
2023-02-24, 14:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
AB gick strax bakom.

Hela tiden blir era förklaringar krystade och fantasifulla. Det håller inte.

Var dte därför som SE fick "snedda in" tro? För att komma in emellan?

Verkar djärvt ...

AB:s rörelsemönster är, av förklarliga skäl, emellertid något oklart.
Citera
2023-02-24, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helt riktigt.

IMs vittnesmål är inte bara problematiskt. Det är avvikande.
Hela grejen med en "Dekorimaman" kommer ju enbart från de uppgifterna.

Tunt minst sagt.

Ja verkligen. Dessutom såg ingen av alla dem som var på mordplatsen minuter, minuter innan skotten någon mördare som stod och väntade där.

Ca kl 2315: Ålenius och Landgren. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid Dekorimahörnan och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på Sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. Finns också en notering om att de var på mordplatsen 2320, så viss förvirring råder i GMP.
Ca kl 2317: Rolder med sällskap stannar vid DH under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på Sveavägen.
Ca kl 2319 Nicola F passerar DekorimaHörnan och ser ingen där och inte heller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret Palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till Anders B i sin ”Tensonjacka.
Ca kl 2320 Hellgren passerar Dekorimahörnan när han promenerar Sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen.
Citera
2023-02-24, 14:20
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Du har som sagt helt fel- finns inga fakta att SE var centralt placerad på mordplatsen strax efter skotten och i många minuter. Finns inga fakta att SE nästan snubblade på Olofs döda kropp och ingen såg det heller. Men enligt SE-förnekarna kunde tydligen SE göra sig osynlig. Finns inga fakta att SE pratade med Lisbet på mordplatsen. Finns inga fakta att SE sprang in i gränden och det såg ingen heller m.m.

När man gift sig med en teori så vill man inte se. Man törs inte se. Hur vore det om du tittade objektiv och neutralt på det som skedde. Faderlig beskriver verkligheten ganska bra. Föreslår att du försöker sätta in dig i materialet istället för att köpa TP/Filter rakt av. Granska vad de säger och ställ det mot det vi vet. Då om inte förr så borde du inse att det är sagor de sprider.
Citera
2023-02-24, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
När man gift sig med en teori så vill man inte se. Man törs inte se. Hur vore det om du tittade objektiv och neutralt på det som skedde. Faderlig beskriver verkligheten ganska bra. Föreslår att du försöker sätta in dig i materialet istället för att köpa TP/Filter rakt av. Granska vad de säger och ställ det mot det vi vet. Då om inte förr så borde du inse att det är sagor de sprider.

Det är ni i klonarmén i SE-tråden på flashback som borde sätta er in i materialet, se objektivt på det hela, läsa vittnespsykologi, minnesforskning m.m. Då lär ni ändra er och inse att varken CP eller CA var Palmes mördare. Varför diskuterar ni inte era teorier i dem trådarna? Finns det inget att diskutera kanske?
Citera
2023-02-24, 14:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja verkligen. Dessutom såg ingen av alla dem som var på mordplatsen minuter, minuter innan skotten någon mördare som stod och väntade där.

Ca kl 2315: Ålenius och Landgren. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid Dekorimahörnan och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på Sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. Finns också en notering om att de var på mordplatsen 2320, så viss förvirring råder i GMP.
Ca kl 2317: Rolder med sällskap stannar vid DH under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på Sveavägen.
Ca kl 2319 Nicola F passerar DekorimaHörnan och ser ingen där och inte heller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret Palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till Anders B i sin ”Tensonjacka.
Ca kl 2320 Hellgren passerar Dekorimahörnan när han promenerar Sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen.

Jag är enig.

Dekorimamannen är problematisk.
Jag kan helt enkelt inte förena IMs vittnesmål med övrigas.

Oavsett spår/uppslag man kikar på är jag övertygad om att GM måste ha kommit norrifrån.
Var/exakt när denna "förföljelse" av LOP inleddes kan jag inte svara på.

Underlaget för att LOP skulle vara förföljda från Grand är mer än tunt enligt mig.
Vittnesmålen är alldeles för spretiga och opålitliga för att man ska kunna dra den slutsatsen.

Instiktivt håller jag med om att den förklaringen är "enklast". Någon såg dem innan bion. Hämtade en puffra och resten är historia. Men jag kan inte med hjälp av materialet komma till den slutsatsen.
Citera
2023-02-24, 14:50
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är alldeles uppenbart att det han upger om sina förehavanden på mordplatsen inte förtjänar någon större tilltro.

Jag tog nyligen upp detta med att han till sin omgivning uppgav att han kutade i gränden för att jaga GM och till polis och media för att meddela signalement. Ja, vad säger det. Att det är ganska förenligt med det här bredare mönstret av att dra till med allt möjligt i omgivningen för att utöka sin insats och placera sig centralt vid händelsen?

Foga till denna språngmarsch påstått kutande efter ambulans, mun mot mun -insats, vara typ först på plats och den som bryter handlingsförlamningen efter skotten, se någon i gränden som uppfattades vara beredd att skjuta och vad det är och man får något som kanske håller ihop hela vägen i och med det tokiga vittnet.

Det tokiga vittnet harmonierar också med delar av hans person - viljan att stå i centrum och vara betydelsefull osv och även med tjatandet på media om att få medverka, med det eviga ältandet om MOP samt med den stora och mångåriga förbittringen över att uppleva sig bli ignorerad av PU (särskilt i samband med rekonstruktionen).

Han uppger även konstiga saker som till synes inte är relevanta för att sätta sig i centrum eller liknande. GM-tolkningen innebär dock att man istället för det halvtokiga vittnet som vill framhäva sin insats får en svårt störd impulsmördare och som dessutom agerar som ett halvtokigt vittne som vill framhäva sin insats.

Bra inlägg naturligtvis. Min övertygelse är att Vittnes-SE ljuger kraftigt. Jag har svårt för argumentationer som säger att hans utsagor inte skiljer nämnvärt i sanningshalt jämfört med andra vittnens.

KP sa väl något i stil med att om SE var vid liv skulle han plockats in för att höra vad som ligger bakom utsagorna. Det anser jag är ett riktigt beslut och t o m en skyldighet. Kanske det hade varit frid och fröjd om han förtydligat att det var en misstanke och att det inte skulle ses som ett utpekande.

I SVD 1 mars sid 6 längst upp till höger i en bildruta, finns uppgift om keps.
Citera
2023-02-24, 14:59
Medlem
Citat:
Nu lägger du ord i mun på mig. Jag påstår inte att IM kan identifiera någon. Men han ser en man som väntar. Det kan man göra över en väg.
Och där står också en man och väntar när han parkerar bilen.

AB.
Citera
2023-02-24, 15:09
Medlem
Citat:

Det är inte konstigt då han parkerar olagligt kl 23:19:50

Han kan omöjligen sett dom, möjligen Hellgren då.

Han beskriver inte heller de 6 vittnen som går framför huven på bilen och skymmer sikten.

...... i skrivande stund...... vad dimper ner från Polisen......

Springer runt som en liten pojke på Julafton, vill inte öppna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in